Gå til innhold

Stor Excel-fil med VBA krasjer når excel-vinduet ikke er aktivt

Texazz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et VBA-skript som kjører målsøk på 8760 linjer. Hver linje tar mellom et halvt og ett sekund, så til sammen tar det litt tid (et par timer, vil jeg anslå).

Mange av verdiene som inngår i målsøket er hentet fra en tilleggspakke til excel (masse .dll-filer), så det kan være feilen oppstår der også.

Her er scriptet jeg bruker:

Sub Mass_Goalseek()

Dim i As Long

For i = 2930 To 8762 'i is the row number for each loop

Range("AS" & i).GoalSeek Goal:=Range("O" & i), ChangingCell:=Range("R" & i)

Application.Goto Range("R" & i), True

Next i

End Sub

Når jeg sitter og ser på excel-vinduet og skroller nedover og følger med på det vba-skriptet gjør, fungerer det fint. For å slippe å skrolle la jeg til linjen "Application.Goto Range(...)".

Problemet er hvis jeg bruker nettleseren og lar Excel-vinduet gå i bakgrunnen, så krasjer Excel ganske fort. Er det noen logisk forklaring på dette?

Nå har jeg Excel på ene halvdelen av skjermen, og chrome på andre halvdel. Dessuten bruker jeg Alt+Tab ofte for å aktivere Excel-vinduet av og til. Da fungerer det helt fint. Synes imidlertid det virker litt unødvendig.

Tiden det tar fra jeg "deaktiverer" Excel-vinduet til Excel krasjer er ca. 30 sekunder. Det krasjer ikke dersom jeg switcher innom Excel litt oftere enn hvert 30. sekund.

Er det noen som har en fornuftig forklaring på hvorfor Excel krasjer, eller hvordan jeg kan unngå dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe fornuftig svar på stående fot, men kanskje du kan forsøke å legge inn denne linjen i starten av koden:

Application.ScreenUpdating = False

Da vil ikke Excel oppdatere skjermbildet. Husk å slå på skjermoppdatering igjen i slutten av koden.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

Jeg prøvde dette, men det hjalp ikke. Har kommet frem til at det ikke er noe feil i koden nevnt i første post, men at det er den andre makroen (som er et program fra skolen) som ødelegger. Ser ut til at jeg må leve med å ha Excel-vinduet aktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...