Gå til innhold

Kaffemaskin Tassimo vs Dolce gusto

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har flyttet for meg selv nå og skal kjøpe meg kaffemaskin, men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg skal kjøpe. Har ikke prøvd noen før.

De jeg syntes ser best ut er Tassimo og Dolce Gusto.

Jeg liker ikke kaffe så godt, men jeg drikker iskaffe og kaffe mocca osv, så jeg er i hovedsak mest opptatt av at den lager best sånne andre type drikker som ikke har for sterk kaffesmak. Det er viktig at den har god kakao og lager gode melkedrikker.

Vanlig kaffe kommer jeg bare til å lage når jeg har besøk osv.

Så hvem anbefaler dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du styrer unna traktekaffe, og har bestemt deg for kapselkaffe, sjekk gjerne om det er prisforskjeller på kapsler. Den type kaffe blir fort dyr..

Hvilken pris tenker du?

Husk at alle maskiner lager kaffe. Alle bruker vann. Alle bruker samme kapsler (Alle Tassimos maskiner bruker Tassimo kapsler, alle Dolce Gusto bruker D.G, Nespresso bruker Nespresso). Prisene varierer sykt. Det meste det går på er design. Vannbeholder (liter) skal du ikke la deg selge på "Denne koster 1000 mer, men hey da får du 0,2 liter mer!". Ikke la deg lure. Traktetid er ish-det samme på alle. Du trykker jo på en knapp og går ut av rommet og kommer tilbake et minutt senere. Alle maskinene er ferdig på den tid.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt så mye på pris, så det har ikke så mye å si sålenge den ikke koster mange tusen kr. Prisen på kapslene er litt viktigere, men syntes det ser ut som at kapslene til DG og Tassimo koster ca det samme?

Har egentlig tenkt at jeg vil velge den med best utvalg og smak av drikker, men det er kanksje andre ting jeg bør tenke på også? Har igrunn aldri brukt en kaffemaskin før, jeg bare vil ha det så jeg har noe og tilby folk som kommer på besøk, men som samtidig lager drikke som jeg liker selv.

Lenke til kommentar

Prisen på kapslene er nesten identisk mellom de tre mest populære (Nespresso, Dolce Gusto, Tassimo). Alle tre koster stort sett under 4 kr kapselen, men Nespresso er noe dyrere enn de to andre, men fortsatt marginalt.

Ang. maskin så vil jeg anbefale å styre unna de aller billigste, men legge en tusenlapp (eller mer) i det. Da får du som regel litt mer praktisk funksjonalitet. Noen billige Dolce Gusto modeller f.eks har ikke automatisk betjening, så om du går fra maskinen vil det renne over hvis den ikke stoppes manuelt. Om du ønsker å drikke en del melkebaserte kaffedrikker er det anbefalt med melkeskummer, og her er nok Nespresso den beste. Det finnes melkekapsler til maskiner uten dette, men smaken får sjelden gode skussmål i tester.

Ang. tilgjengelighet er det kun Dolce Gusto og Tassimo du får i dagligvarebutikker. Originale Nespresso kapsler kan kun bestilles på nett eller kjøpes i en av deres spesialforretninger i Stavanger, Bergen, Oslo eller Sandvika.

På kaffebaserte drikker er det vel Nespresso som pleier å komme best ut i testene (mine foreldre som er tunge kaffedrikkere lovpriser også denne). Merk dog at Nespresso primært er en espressomaskin som betyr små kopper. De har også Lungo som er en slags mellomting, men ikke den "store gode" koppen som vi nordmenn vanligvis ønsker. Både Dolce Gusto og Tassimo har et greit utvalg av øvrige drikker som te og kakao. I Norge er det vel Dolce Gusto som er mest populært, om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Takk for svar dere!

Men er det det filteret som står i vanntanken der du mener man må bytte ofte? Trenger man egentlig det der? For vannet i Norge er jo reint og kan drikkes, så det trenger vel ikke renses før man lager kaffe, eller det ment for noe helt annet?

Lenke til kommentar

Takk for svar dere!

Men er det det filteret som står i vanntanken der du mener man må bytte ofte? Trenger man egentlig det der? For vannet i Norge er jo reint og kan drikkes, så det trenger vel ikke renses før man lager kaffe, eller det ment for noe helt annet?

Så lenge du ikke har hardt vann i springen er det ikke noe behov for dette.

Edit: Hardt vann har vi først og fremst i deler av nord-norge og østlandet. Du ser enkelt om du har det om du får en del kalkavleiringer i dusj/vask og såpe/sjampo skummer dårlig.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Takk for svar dere!

Så lenge du ikke har hardt vann i springen er det ikke noe behov for dette.

Hardt vann? :p

Lenke til kommentar

Naturlig drikkevann inneholder som regel kalsium (kalk). Det er konsentrasjonen av dette som avgjør om vannet er hardt eller bløtt.

Hardt vann kan gi en litt "tynnere" kaffe, men jeg har tilgode å oppleve noen nevneverdig forskjell. Skal dog sies at jeg ikke er noen ihugga kaffedranker, men kjennere sier hvertfall at det har en (negativ) effekt på smaken.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med de andre maskinene, men på Tassimo-maskinene må du bytte filter (?) med jevne mellomrom.

Tassimo T43 (JOY) (1195,-) har en automatisk avkalkningsfunksjon. Du plasserer en rense-kapsel som medfølger maskinen hvor du vanligvis plasserer alle andre kapsler. Fyll tanken med 0,5 liter vann, og den helautomatiske prosessen tar 20 minutter, og du er kalk-fri.

Lenke til kommentar

Naturlig drikkevann inneholder som regel kalsium (kalk). Det er konsentrasjonen av dette som avgjør om vannet er hardt eller bløtt.

Hardt vann kan gi en litt "tynnere" kaffe, men jeg har tilgode å oppleve noen nevneverdig forskjell. Skal dog sies at jeg ikke er noen ihugga kaffedranker, men kjennere sier hvertfall at det har en (negativ) effekt på smaken.

Utfordringen med godt kaffevann i Norge er at nesten alt vannet er veldig bløtt. Bløtt vann gjør kaffe flatt og kjedelig. Hardt vann derimot gir en mye friskere kopp (tynnere?). Dette fikk jeg oppleve i sommer da jeg var noen uker på Karmøy. Der var vannet hardt slik at såpe ikke skummet, men kaffen ble mye friskere.

For eksempel USA er plaget med hardt vann som legger seg som kalk inne i tanker og vannrør. Resultatet er at vannledninger etter hvert blir tette av forkalkning, og termostater kan slutte å fungere skikkelig. For å forebygge dette har alle kaffemaskiner vannfilter som filtrerer bort mineraler. I Norge er dette ikke noe stort problem ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...