Gå til innhold

Macbooken vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Skulle sette meg med med Macbooken min nå. En Pro Retina 2014-modell. Åpnet lokket som vanlig. Den har stått til lading som vanlig over natta. Men jeg møtes bare av hjulet som spinner rundt og rundt. Det har det gjort i en halvtime hittil. Har nå forsøkt å trykke på entertasten og av/på-knappen. Men ingenting hjelper.

Noen tips? Yosemite er installert.

Har absolutt null bruk for en kræsj nå, med disken full av video og bilder av babyen. Og disken på Time Capsule har sluttet å fungere, så der har jeg ikke fått tatt noen backup på noen uker.

Må jeg bare vente til batteriet går tomt?

post-30578-1618386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen skal gå av hvis du holder power-knappen inne noen sekunder.

Forsøk så å skru den på igjen.

Hjalp ikke med power-knapp nedtrykket flere sekunder. Så jeg ventet. Og ventet. Prøvde på ny. Fremdeles ingen reaksjon. Så enda mer venting. Og til slutt så virket den endelig! Lot den stå et par minutter avslått. Slo den på igjen, og den begynte noen oppstartsrutiner, og en statusbar kom opp. Etter noen minutter stoppet det helt opp igjen. Og alt gikk i svart. Lot den stå ei stund, og ingenting skjedde. Skrudde på igjen, og etter ti minutter kom den endelig i stand igjen!

Men nå lukter det brent av Macbook'en. Lukten av svidd elektronikk. Den er ikke varm, og det er ikke ekstremt med lukt. Men det kjennes i hele huset. Kjennes som lukten kommer ut av luftehullene. Macbook'en fungerer som den skal ellers. Men litt bekymra kan man trygt si. Så jeg har skrudd den av og lar den stå et brannsikkert sted inntil videre.

Lenke til kommentar

Skru den opp å dra ut disken så redder du nok babybildene.

Tok heller sjansen på å starte Macbook'en igjen og ta backup til en ekstern disk. Heldigvis ingen lukt av den denne gangen. Men tar den med til forhandler for sjekk. Tar ikke sjansen på at den plutselig tar fyr en dag.

Lenke til kommentar

Yosemite er installert.

Har absolutt null bruk for en kræsj nå, med disken full av video og bilder av babyen. Og disken på Time Capsule har sluttet å fungere, så der har jeg ikke fått tatt noen backup på noen uker.

Du er sikkert veldig klar over det, men å installere et uferdig operativsystem uten å ha fungerende rutiner for sikkerhetskopiering er … mindre lurt.

Det at det lukter brent har jeg ikke opplevd, men min gamle MacBook Pro hadde store problemer med å starte opp. Det skyldtes dårlig minne, og når begge brikkene ble byttet ut fungerte den utmerket.

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar

Du er sikkert veldig klar over det, men å installere et uferdig operativsystem uten å ha fungerende rutiner for sikkerhetskopiering er … mindre lurt.

Det at det lukter brent har jeg ikke opplevd, men min gamle MacBook Pro hadde store problemer med å starte opp. Det skyldtes dårlig minne, og når begge brikkene ble byttet ut fungerte den utmerket.

Helt enig der, men det har jo fungert stort sett stabilt hele tida. Og jeg har hatt Time Capsule til å ta seg av backup inntil relativt nylig når disken på Time Capsule begynte å fuske. Tenkte da at jeg skulle heller ta backup til eksterndiskene mine. Men de er jo naturligvis formatert i NTFS som Apple selvsagt ikke har valgt å støtte ut av boksa. Jo, det finnes løsninger for å omgå dette (f.eks Paragon), men jeg tenkte som så at jeg heller venter til Time Capsule er tilbake etter reparasjon. For hvor stor sannsynlighet var det for at også en få måneder gammel Macbook Pro Retina skulle ta kvelden?

Men til slutt måtte jeg bare kjøpe meg Paragon og få tatt backup til en av de andre diskene.

For å toppe det hele så har min iphone 5s blitt helt håpløs etter oppdatering til iOS 8.0.2. Forsov meg til jobb i dag da den, til tross for restart på kvelden i går, og uten noen apps aktivert, presterte å tømme seg for batteri i løpet av natta. Siste jeg gjorde før jeg la meg var å sjekke batteristatusen. 35% viste den kl 23:15 i går. I tillegg mye annet tjafs og elendighet som stadig dukker opp.

Så oppsummert:

- Time Capsule levert til reparasjon for et par uker siden

- Macbook Pro innleveres en av de kommende dagene

- iPhone 5s halter og skriker muligens på en fiks (eller i det minste et oppgradert iOS)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...