Star Fox Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Siden jeg har null innsikt i elektrikerverdenen tenkte jeg at jeg kunne spørre her. Siden kjøkkenet mitt er knøttlite (og vaskemaskinen må være på kjøkkenet), er jeg nødt til å tenke effektiv planløsning. Dette innebærer at jeg må flytte komfyren til motsatt side av kjøkkenet. Så vidt jeg "vet" bruker disse komfyrene spesielle kontakter. Er det en stor jobb for en elektriker å flytte stikket? Selv om det kanskje går an å gjøre det selv, kommer jeg ikke til å gjøre det. Jeg finnes ikke praktisk anlagt. Hjelp. X) Er det forresten slik at en komfyr helst ikke skal stå inntil en vegg på siden? Eller har dette ingenting å si? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Å flytte en kontakt kommer an på hvor lett det er å legge ny ledning dit du skal ha flyttet kontakten. Du bør nok regne med at det fort kan ta 1-2 timer, men det kan ta både mye kortere og mye lenger, avhengig av hvordan dette må gjøres. Komfyr bør ikke stå inntil vegg eller skap. Dette fordi at det som står oppå komfyren blir varmt, og dette vil kunne gi varme til materialet ved siden av komfyren, noe som kan medføre misfarging, og i ekstreme tilfeller brann. I tillegg vil det fort bli stygt pga sprut fra steking, søl etc. Området bør dekkes med varmebestandig og lett rengjørbart materiale, som en metallplate eller fliser. Endret 15. oktober 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
j-- Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Husk at en komfyr virkelig burde ha ventilator over seg. Er det mulig der du ønsker å flytte den? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Ikke inntil vegg eller skap?? Hvordan er det kjøkkenet til folk ser ut? Stekeovner er godt isolert på siden, og skal ikke ha noe problemer med å stå inntil andre skap. Toppen er som regel bittelitt bredere enn resten av enheten, så det dannes automatisk en liten glippe på noen mm. Samme bak mot vegg. Men husk ventilator! Du har ikke lyst på et kjøkken uten det. To typer; enten kjiip med kullfilter eller avtrekk med utkast rett ut av fasade. Sistnevnte er å foretrekke, da det lukter vesentlig mindre fårikål i kåken hvis man kan sende den ekle lukta rett ut. Vær dog litt forsiktig med å sage hull i fasaden 1 Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Det er ingen stor jobb nei, men du må nok regne med en 2-3 timer. Litt avhengig av hvordan man kan føre kabelen over til andre siden av rommet. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Er mulig at det kommer en ekstrakostnad i tillegg i form av komfyrvakt. Er litt usikker på dette, da dette kravet i utgangspunktet ikke har tilbakevirkende effekt. Kommer an på tolkningen vil jeg tro. Nye kjøkken skal i hvert fall utstyres med komfyrvakt. Lenke til kommentar
sigytt Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Det er lite troligt det kommer noen ekstrakostnad på komfyrvakt på dette, det er vell ved endring av 25% eller mer av anlegget dette kommer under TEK 10 og NEK 400 2010/2014 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Når man først har elektriker for å endre, kan installasjon av komfyrvakt uansett være en god investering, enten man må eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå