marfant Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Christopher Walken Johnny Depp Russell Crowe Jason Statham Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hva med kvinner? For min del er James Dean en av de beste, i løpet av fire filmer har han overbevist at han er ikke så oppskrytt. Han er en helt fantatisk skuespill Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hva med kvinner? Det er rart med det der, men for hver kvinnelige skuespiller er det 10 gode mannlige. Nevn f. eks en kvinne som kan måle seg med disse: - Anthony Hopkins - Robert De Niro - Sean Connery - Gérard Depardieu - Marlon Brando - Jack Nicholson - Humphrey Bogart - Ralph Fiennes - Toshiro Mifune - Morgan Freeman .....osv, osv... Disse var bare de jeg kom på i farten. Noen vil kanskje mene at Meryl Streep, Jodie Foster, Kate Winslet og andre kan måle seg, men jeg er uenig. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Av kvinner må det jo være Tara Reid Lenke til kommentar
tOmma- Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Det er rart med det der, men for hver kvinnelige skuespiller er det 10 gode mannlige. Nevn f. eks en kvinne som kan måle seg med disse: - Anthony Hopkins - Robert De Niro - Sean Connery - Gérard Depardieu - Marlon Brando - Jack Nicholson - Humphrey Bogart - Ralph Fiennes - Toshiro Mifune - Morgan Freeman Jeg kommer ikke på noen kvinnelige skuespillere akkurat nå (eller - Scarlett Johansson da?) - men du har ramset opp flere av favorittene mine der - jeg har markert dem med fet skrift. Men den beste av dem alle må være Marlon Brando, uten tvil. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Det er ikke så mange gode kvinnelige skuespillere, men jeg har mine favoritter: Naomi Watts er en ekstremt god skuespiller. Ihvertfall i "Mullholland dr." og "21 gram". Tror også hun kommer til å gjøre det bra i "Funny Games U.S" Synes og Dakota Fanning er en god skuespiller. Til å være så ung ihvertfall. Endret 21. januar 2008 av BadSmile Lenke til kommentar
Appelsinglad Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Tom Hanks står uten tvil høyt på lista. Av kvinnelige skuespillere så må jeg si Natalie Portman. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Kanskje dette skulle vert en poll? Lenke til kommentar
athorb Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Nja, vi måtte i så fall hatt en enorm mengde alternativer. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Veit. En enorm mengde alternativer. Dessuten er det umulig å velge en favoritt. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Nja, vi måtte i så fall hatt en enorm mengde alternativer. Veit. En enorm mengde alternativer. Dessuten er det umulig å velge en favoritt. Kunne vi ikke bare hatt det da? Vist man tenker litt ekstra etter klarer man sikkert å velge en favoritt =P Lenke til kommentar
BlindAct Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Tidenes beste skuespiller, etter min mening: Chuck Norris. Ingen slår hans fantastiske skuespill i Walker, Texas Ranger, og vi kan ikke glemme TV Shop! Lenke til kommentar
athorb Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Det innebærer en rettferdig utvelgelse av blant alle kjente (og gode, selvfølgelig) skuespillere gjennom tidene, så jeg ser for meg at det ville blitt enormt mye arbeid for noe som mest sannsynlig ikke blir noen stor suksess. Og ganske overflødig i grunn. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Det innebærer en rettferdig utvelgelse av blant alle kjente (og gode, selvfølgelig) skuespillere gjennom tidene, så jeg ser for meg at det ville blitt enormt mye arbeid for noe som mest sannsynlig ikke blir noen stor suksess. Og ganske overflødig i grunn. Vel denne tråden er jo bare en samle tråd, så den er kanskje allerede overflødig. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hva med kvinner? Det er rart med det der, men for hver kvinnelige skuespiller er det 10 gode mannlige. Nevn f. eks en kvinne som kan måle seg med disse: - Anthony Hopkins - Robert De Niro - Sean Connery - Gérard Depardieu - Marlon Brando - Jack Nicholson - Humphrey Bogart - Ralph Fiennes - Toshiro Mifune - Morgan Freeman .....osv, osv... Disse var bare de jeg kom på i farten. Noen vil kanskje mene at Meryl Streep, Jodie Foster, Kate Winslet og andre kan måle seg, men jeg er uenig. Mange, men det kommer an på hva du ser på også da. Selv vil jeg nevne Audrey Hepburn, Renée Zellweger, Emma Thompson (spesielt sammen med Anthony Hopkins), Kate Winslet (ja, det mener jeg faktisk), Lauren Bacall, Elizabeth Taylor, Debbie Reynolds, Penelope Keith, Katherine Hepburn, Deborah Kerr og Jofie Foster. Det er nå min mening.(..) Lenke til kommentar
athorb Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg har bare sett én film med henne, men i Persona leverer Bibi Andersson en prestasjon få kan matche. Så når jeg tenker på gode kvinnelige skuespillere er hun den første som dukker opp. Jeg tror at grunnen til at kvinner er så dårlig representerte når det kommer til slike diskusjoner, er at de ofte får mindre minneverdige karakterer i filmer. Og så er det jo klart at i den klare majoriteten av filmer (laget for det store markedet (så jeg ikke drar alle filmer over en kam, jeg snakker selvsagt om filmene folk flest i vår del av verden ser) er hovedpersonen mann, kvinner spiller oftere birollekarakterer. Hvor mange kvinnelige filmikoner er det egentlig, i forhold til mannlige? Hvilke kvinnelige karakterer, bortsett fra Ripley i Alien, har ledet en kjempepopulær filmserie? En grunn til dette kan være at man gjerne foretrekker karakterer man kan identifisere seg med, og menn er generelt mer interesserte i film (menn er størst nerder, det vet alle menn), og dermed den største forbrukergruppen. Filmindustrien vil nå ut til flest mulig, og med en mannlig hovedperson klarer man dermed dette. Ingen menn har noe imot å se en film med en mannlig hovedperson, de fleste kvinner ikke heller (og siden mannlige hovedpersoner er i flertall, har de med andre preferanser et noe mindre utvalg, og tar til takke med det de får). Men jeg tror en del menn har problemer med å fatte interesse for en kvinnelig protagonist. Ikke at man nødvendigvis ikke liker filmer med kvinner i hovedrollen, men underbevisst vil man kanskje vie de mindre oppmerksomhet, og automatisk luke dem vekk når man skal velge film. Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Mange, men det kommer an på hva du ser på også da. Selv vil jeg nevne Renée Zellweger hodet mitt!!!!! Renée er tidens mest oppskrytt, American Guy liker henne heller ikke Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Som kvinne vil jeg vel kanskje si at dette ikke er helt sant men. Kvinner kan absolutt være like filminteresserte som menn! Menn identifiserer seg kanskje ikke med kvinner - og det forstår jeg. Men jeg synes allikevel at en rekke kvinnelige skuespillere er undervurderte, da særlig av menn. Er selv meget aktiv i et filmforum hvor jeg selv er anmelder. Merker godt hvilken kultur som "råder", og det var vel noen av hovedgrunnen til at jeg fikk være anmelder - nettopp fordi jeg har et annet perspektiv. Mange, men det kommer an på hva du ser på også da. Selv vil jeg nevne Renée Zellweger hodet mitt!!!!! Renée er tidens mest oppskrytt, American Guy liker henne heller ikke Javel, deg om det. Jeg er uenig og sånn er det. Endret 22. september 2008 av yvonne2 Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Som kvinne vil jeg vel kanskje si at dette ikke er helt sant menn. Kvinner kan absolutt være like filminteresserte som menn! Selvsagt kan kvinner være like filminteresserte som menn, men de fleste er nå en gang ikke det. Athorb summerte opp ganske fint hvorfor kvinnelige skuespillere blir oversett, men jeg vil gjerne legge til et punkt. Sjangrene menn ofte liker (som feks. gangster og krigsfilmer, action og western)så er det naturlig nok en mann som har hovedrollen. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Som kvinne vil jeg vel kanskje si at dette ikke er helt sant men. Kvinner kan absolutt være like filminteresserte som menn! Det kan de absolutt, jeg sier bare at flere menn er det. Som du sier er jo filmforumet ditt mannsdominert, og du vil merke at det er dette forumet også. Derfor er det jo fint med en kvinne her som har greie på hva hun snakker om Menn identifiserer seg kanskje ikke med kvinner - og det forstår jeg. Men jeg synes allikevel at en rekke kvinnelige skuespillere er undervurderte, da særlig av menn. Der må jeg si meg rimelig enig, det er ikke før inntil nylig at jeg begynte å anerkjenne kvinnelige skuespillere. Kanskje har det med modenhet å gjøre, da mener jeg i forhold til erfaring med film. Hvis jeg tenker tilbake, ikke nødvendigvis så langt, syns jeg i grunn at jeg var ganske ignorant, og det gjelder blant annet dette med kvinnelige skuespillere. Jeg kunne ramse opp opptil 30 av mine favorittskuespillere, og ingen av dem var kvinne. Som et ledd i den nevnte modningsprosessen snek en kvinne seg inn på topp10-listen min nylig (ironisk nok husker jeg ikke hvem det var, det var litt uheldig). Men hvis vi tenker på det med hvilke typer målgruppen vil identifisere seg med, er det ikke så rart at jeg hadde/har noe mannsdominerte preferanser. For en tenåringsgutt er jo barske menn mye mer interessante (selv om puberteten tilsier noe annet). edit: Sjangrene menn ofte liker (som feks. gangster og krigsfilmer, action og western)så er det naturlig nok en mann som har hovedrollen. Veldig godt poeng, dette tenkte jeg ikke på engang. Når menn dominerer så store sjangere, er det ikke rart kvinner blir oversett. Endret 21. januar 2008 av athorb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå