Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenighet over leiekontrakt

Toppris

Anbefalte innlegg

Hei!

Her er situasjon:

• Leietaker sa opp kontrakt etter påbegynt måned
  • Leietaker mener kontrakten utløper denne måned (og ikke etter neste, som den skal if. kontrakt) fordi det er oppdaget mugg på bad, og personen har pustevansker. Leietaker bruker her §5-7 husleieloven om mangel.
  • Fagfolk har vært på besøk og skrevet en rapport om at "muggen er overfladisk, kan vaskes vekk, og er ikke helsetruende på noen som helst måte". Huseier mener da § 5-7 ikke gjelder da mangel er dokumentert ubetydelig.
  • Leietaker mener at denne rapporten ikke er "nådd" (via e-mail), men ligger tydelig i huseiers "Sendt"-mappe.
  • Leietaker har nå flyttet ut, og sier han skal vaske ut og levere nøkler innen månedslutt.

Hva syntes dere?

Og hva er eventuell framgangsmetode for parten som har rett i saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville stilt med selv en del spørsmål, du har sikkert allerede gjort det før du postet.

Hvor mye penger er det snakk om?

Hvilken situasjon er leietakeren i?

Er det vanskelig for deg å finne en ny leietaker?

Har du medfølelse for personen som har flyttet ut?

Hadde min økonomiske situasjon verdt god hadde jeg latt det ligge. Endret litt på leiekontrakten slik at det ikke var tvil om dette når neste leietaker leier. Ikke brukt energi/stresset over saken. Funnet en ny leietaker. Levd videre.

Hadde min økonomiske situasjon ikke verdt så god. Hadde leietaker vert en slimål. Hadde jeg følt en stor urett var gjort mot meg ville jeg tatt saken videre.

Slike saker, er vel saker som må behandles i Forliksrådet. Selv om du vinner her så er det ikke sikker at du får noen av pengene du har krav på.

Så min erfaring er at det ikke er verdt bryet/stresset. Men det er selvfølgelig veldig individuelt.

Lenke til kommentar

Mugget er overfladisk og kan vaskes bort.

Vask bort mugget og problem er solved.

Leietaker har ikke mottatt dokumentet

Skriv det ut å send det i posten, eventuelt overlever det personlig.

Huseier kan kreve leie for leiligheten ut oppsigelsestiden, da alså det begge har skrevet under på. Leietaker skal da ha tilgang til leiligheten, hvorvidt han velger å benytte den eller ikke er hannes sak.

Lenke til kommentar

Jeg ville stilt med selv en del spørsmål, du har sikkert allerede gjort det før du postet.

Hvor mye penger er det snakk om?

Hvilken situasjon er leietakeren i?

Er det vanskelig for deg å finne en ny leietaker?

Har du medfølelse for personen som har flyttet ut?

Slike saker, er vel saker som må behandles i Forliksrådet. Selv om du vinner her så er det ikke sikker at du får noen av pengene du har krav på.

Det er snakk om 10.000 kroner.

Leietakeren er en bedrift som har leid leiligheten i over 6 år.

Huseier har ingen medfølelse for denne lille bedriften som har et ypperlig årsresultat. Huseier kan derimot slite med å finne nye leietagere.

Lenke til kommentar

Powerfeed (og alle andre): Vi sendte brev til leietagerne der vi igjen påpekte kontraktens avtale, sa at vi selv har fjernet mugget (neppe vårt ansvar til å begynne med, men tok ikke lange tiden heller), og så nevnte vi at vi ville leie inn advokater om de virkelig mente at de hadde rett.

De sa seg så enig i å overlevere nøklene i går (5 timer siden) i tillegg til at de skal betale for november måned. Så nå er vi veldig fornøyd.

De nevnte ikke noe om å ta i bruk leiligheten for resten av perioden.. De bare leverte nøklene i postboksen.. Har vi da lov å leie ut leiligheten fra og med idag til nye folk? Det var ikke noe dialog på dette. Hva om vi teoretisk sett reiser på ferie fra idag til desember, da har vi ikke mulighet til å gi dem nøklene tilbake.

Lenke til kommentar

Powerfeed (og alle andre): Vi sendte brev til leietagerne der vi igjen påpekte kontraktens avtale, sa at vi selv har fjernet mugget (neppe vårt ansvar til å begynne med, men tok ikke lange tiden heller), og så nevnte vi at vi ville leie inn advokater om de virkelig mente at de hadde rett.

De sa seg så enig i å overlevere nøklene i går (5 timer siden) i tillegg til at de skal betale for november måned. Så nå er vi veldig fornøyd.

De nevnte ikke noe om å ta i bruk leiligheten for resten av perioden.. De bare leverte nøklene i postboksen.. Har vi da lov å leie ut leiligheten fra og med idag til nye folk? Det var ikke noe dialog på dette. Hva om vi teoretisk sett reiser på ferie fra idag til desember, da har vi ikke mulighet til å gi dem nøklene tilbake.

Vet ikke helt hva dere juridisk har lov til å ikke men de har frivillig levert tilbake nøklene. Lei ut hvis dere får nye leietakere og hvis de da krever tilbake leien for november på grunn av dette så betal den tilbake, hvis ikke så får dere dobbel leie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva dere juridisk har lov til å ikke men de har frivillig levert tilbake nøklene. Lei ut hvis dere får nye leietakere og hvis de da krever tilbake leien for november på grunn av dette så betal den tilbake, hvis ikke så får dere dobbel leie.

Jeg er usikker på lovligheten av dette, men jeg hadde gjort det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...