Gå til innhold

Bil/bolig lån

Ydidia

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg bare lurte på om dere vet om det går ann å ta boliglån og/eller billån forså kjøpe det i USA?

Fordi planen min er(hvis man kan ta boliglån): spare opp til 200 000-600 000kr, som vil ta meg 1-3 år spørs hva jeg velger. Deretter ta boliglån og billån og kjøpe hus og bil i USA og bruke litt av pengene som egenkapital. Hus og bil der er sp latterlig billig liksom. Så hvis dette da funker så skal jeg da å meg en jobb i USA garantert via familie også da søke om 2 års arbeidstillatelse/visum og betale det ned å noen få år og bare kose meg i USA :) er liksom slik at et hus/rekkehus/leilighet som koster 5 mill ++ her i Norge koster jo bare 700 000kr-1 mill og bilen som jeg ønsker å eie en gang i livet(Chevrolet Camaro, drømmebilen min) koster jo bare 90-200 000 norske kroner spørs på

Motor, årsmodell osv. Her koster den 700 000kr til 1,5 mill... Jeg vil liksom ha et enkelt liv, derfor syntes jeg at jeg er heldig som bor her i Norge for nå, fordi da kan jeg jobbe hardt de neste 3 årene, spare penger og leve et nokså greit liv i USA. Men jeg kommer til å bytte mellom USA og norge da etter de 2 årene med arbeidstilatelse har gått ut, (igjen, bare hvis det går ann å ta opp lån). Hvis ikke så får jeg bare oppnå drømmen min med å bare jobbe litt lengre(3-5 år), forså kjøpe alt uten lån fra Norge.

Somebody help me? :) takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man flytter ikke til USA fordi man ønsker å eie drømmebilen.

Jobb er dårlig betalt og man risikerer å bli skutt på bensinstasjonen ved fylling av bilen.

Det var da veldig så pessimistisk. Lønn i USA er helt OK dersom man har en del utdannelse, og får jobb relevant til dette. Medianlønnen for menn over 25 med mastergrad er f.eks. $67000. Ikke noe å rope hurra for sammenlignet med norsk lønn, men med et lavere kostnadsnivå bør det gi god personlig kjøpekraft.

https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_income_in_the_United_States#By_educational_attainment

Det stemmer også at det er mer kriminalitet i USA enn det er i Norge, men mye av denne kriminaliteten er i områder med mye fattigdom og gjengkriminalitet. Så lenge man ikke oppsøker slike steder er det ikke noe særlig utrygt å ferdes i USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_the_United_States#Metropolitan_areas

Når det er sagt bør man helt klart tenke seg om før man tar avgjørelse om å flytte til USA. Undersøk for eksempel hvor mye du må betale for sykeforsikring, og hvor lenge du kan være borte før du mister rett på sykebehandling i Norge.

Endret av Zlatzman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skal nok ha en ganske fleksibel bank for å gi lån for å kjøpe ting i andre land...

Dessuten er boliger et rart investeringsobjekt i USA. Boliglån følger ikke kunden direkte, men boligen. Så dersom man ikke klarer å betjene lånet kan man bare flytte fra bygningen og være gjeldsfri.

Ihvertfall sånn jeg har skjønt systemet der.

I tillegg vil lånet være valutaavhengig, iogmed at du har lån i NOK og boligen verdsettes i $. I tillegg har du transaksjonskostnader ved pengeoverføring fra USA til norsk bank, som vil utgjøre betydelige summer.

Lenke til kommentar

Det beste er kanskje å spare opp såpass at man ikke trenger lån i det hele tatt?

Man må jo ikke starte med drømmeboligen og drømmebilen samtidig, men velge en av de og ta det andre senere kanskje?

Å få en gjeldsfri start i USA om noen år tror jeg kan være en fin start, selv med lavere kjøpekraft enn her vil man kanskje komme like godt ut av det om man er gjeldsfri.

Lenke til kommentar

Setter pris på det dere sier men er det ingen som kan gi meg et svar om man kan ta boliglånbillån og kjøpe hus/bil i et annet land? JA ELLER NEI. Ikke anbefal tiing, bare svar enkelt.

Det kan du, men da må du nok stille sikkerhet her hjemme. - Banken kan vanligvis ikke ta pant i en bolig eller bil i USA, så enten må du ha sikkerhet her, eller låne i USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...