Gjest medlem-105082 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Stor fan av Michael Bay. Lenke til kommentar
_perulv_ Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Min liste: Stanley Kubrick(såklart) Akira Kuroshawa Quentin Tarantino Glad i mange andre, men disse er favorittene Lenke til kommentar
Biera Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Peter Jackson har laget 8 filmer 10, faktisk. Lenke til kommentar
poopstick Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Michael Lehmann. Basta:) + Og Michael Bay, mhm. Endret 27. desember 2006 av poopstick Lenke til kommentar
Dunedain Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Martin Scorsese. Han har gjennom en årrekke vist at han kan kunsten å lage kvalitetsfilmer. Senest med The Departed. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Min personlige favoritt er Tarantino, men som det har blitt nevnt en del ganger, så føler jeg ikke at han har laget nok filmer til å bli kalt tidenes beste regissør. Reservoir Dogs er min favorittfilm, det endrer seg nok ikke med det første. Pulp Fiction er et mesterverk. Men som tidenes beste regissør, vil jeg trekke frem Stanley Kubrick. Nå har ikke jeg sett alle filmene hans, langt der i fra, men de jeg har sett (FMJ, 2001, Shining og Strangelove) har overbevist meg. Fantastisk regissør, både med det filmatiske og dybden i filmene. Lenke til kommentar
Kuroi-Neko Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Tim Burton Selvfølgelig... Men kan jo si Ed Wood og. han var et uinteligent-geni. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Siden du tok deg bryet med å lete opp en så gammel tråd, for jeg vel komme med et bidrag. Personlig vil jeg nok holde en knapp på Scorsese, han har spyttet ut en rekke kvalitetsfilmer, som tåler mange gjensyn. Videre så merker jeg at Kubrick og Bergman stiger i min bok, men jeg har fortsatt ikke pløyd meg gjennom nok filmer av de to karene, til å utrope noen av dem til 'tidenes regissør'. Gi meg et par måneder til på å se alt jeg har i hylla, så skal du nok se at Scorsese kan bli vippet ned. Angående Tarantino, mener jeg det er for tidlig å utrope han til noe, han har ikke så forbasket mange virkelig gode filmer på CV'en sin. Han har dog Pulp Fiction, som er min alltime-favoritt. Lenke til kommentar
modin Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg får henge meg på jeg også, da. Synes det er vanskelig å utrope en klar vinner, men Kubrick er helt klart blant de aller største. Jeg har alle filmene hans i samlingen, og kan ikke si at noen er verdiløse selv om de ble mer eksprimentelle etterhvert. Også det det som har gjort Kubrick så unik, er jo det at han gikk motsatt vei av mange andre regisørrer, der andre begynte karieren med eksprimentelle filmer. Laget Kubrick noen ganske ordinære filmer i starten av karieren, men som hadde stor nok suksee til at han valgte å bruke sitt navn å rykte til aldri igjen å lage filmer hvor han ikke hadde full kreativ frihet. Han flyttet fra LA til London, og brukte resten av livet sitt på å lage noen svært få perfeksjonerte mesterverk som nesten kan telles på en hånd i antall. Kunne det ikke lages slik han ville ha det ble det heller ikke laget, han var sin egen lysetter, cinematograph, osv. ingen kreativ oppgave ble overlatt til andre, i Hollywood var ikke dette lov. Andre som bør nevnes er, Orson Welles også et kreativt geni, dog født 20 år for tidlig, slik at hans mer kreative kunstneriske stil ikke var klar for Hollywood enda, og etter oppstyret og media kampanjene mot Citizen Kane fikk han i motsetning til Kubrick aldri igjen muligheten til å lage storbudsjetts filmer med full kreativ frihet. Howard Hawks, kanskje ikke verdens mest kunstneriske regissør, men en god håndverker som laget sukseer på løpende bånd for Hollywood systemet. Filmene bærer også preg av et radikalt kvinnesyn til 1940-tallet å være, med tøffe seksuelt selvstendig Hawksian-woman. David Lynch, litt mer eksprimentell og spesiell, men fantastisk flink til å lage skummel stemning, men også trivelig stemning i "a straight story". Leni Rifenstahl, verdens største kvinnelige filmskaper og en mester med bruk av bildevinkler, dessverre også med helt håpløse politiske meninger noe som satte en rask stopp på karieren til Hitlers favoritt regissør etter at krigen var over. Vi får dessverre aldri vite hva hun hadde laget av film hvis hun hadde fått muligheten til å lage film igjen før 2002 når hun var 100 år gammel. Men bare det at hun laget en fantastisk naturfilm som 100 åring, viser at det ville kommet mange mesterverk (først og frems dokumentarer) fra denne kvinnen hvis hun hadde fått lage flere filmer. Pedro Almodovar, lager gode hverdagsdramaer fra Spania med en god og jevn produksjon på nesten en film i året de siste 25 årene, har det blitt en del filmer. Alikevel er samtlige av hans filmer av god kvalitet, og med en egen Almodvar vri som alltid overasker seeren. Meget dyktig regissør som lager filmer uten amerikanisert moral. Han er en av de få regissørene som tør å vise mordere, seksuelle perverterte og lignende på lerettet uten å fordømme dem. Sergio Leone, hører vel kanskje ikke hjemme på en topliste med tanke på liten produksjon, som for det meste var av B-genren western. Men hans nydelige filming og lange bildesekvenser, gjør at filmene alikevel er fantastisk vakre. Lang episk stil helt uten, å bry seg om narrasjonens framgang, er ganske unikt. Dog er det vel kanskje andre italienske regissører som heller skulle hvert med på listen. Jim Jarmusch, verdens dyktigste indie/arthouse regissør, må være med, uten at jeg trenger å komentere det mer. Mange er glemt men dette er noen av de bedre, på hver sin måte. Endret 28. november 2007 av modin Lenke til kommentar
nosync Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 GAH! Hvorfor i helvete er det to nesten indentiske emner? Som regel pleier moderatorene å være flinke å stenge en! Uansett...Copy and Paste for the win! Alfred Hitchcock....the man! Ingen andre ressisør har så mangen bra filmer bak seg....og ingen andre som er så respektert som han! Lenke til kommentar
julepils_4_life Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 jerry bruckheimer han kan ikkje gjøre noe annet... og guy ritchie Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Stanly Kubrick, David Fincher, Peter Jackson, Alfred Hitchcock og Quentin Tarantino. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 jerry bruckheimer han kan ikkje gjøre noe annet... og guy ritchie Jerry Bruckheimer er ingen filmregissør? Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Sjekka imdb, overrasket meg at han faktisk ikke har regissert en eneste film. Min favorittregissør er i alle fall Kubrick, av bl.a. grunnene modin nevnte ovenfor. Filmene hans (jeg har heldigvis til gode å se alle) er intet mindre enn ren perfeksjon (visuell først og fremst), og 2001, min favorittfilm er kanskje det nærmeste jeg har kommet å se et virkelig filmatisk monument. Ellers er ikke Jarmusch langt bak, filmene hans har en rytme og humor som jeg er veldig glad i. Bergman blir jeg mer og mer overveldet av for hver film jeg ser, man skal ikke se bort ifra at han stiger i gradene etterhvert. Fantastisk filmskaper. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kubrick og Tarantino er mine to store favoritter. Mens Leone er like under! Lenke til kommentar
modin Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg må bare få lov til komentere, sitatet i signaturen din fra "Dr. Strangelove" synes det er tidenes tøffeste ler godt hver gang jeg leser et innlegg fra deg, og ser signaturen din. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kubrick er nok den jeg setter høyest, han klarer å gi meg gåsehud og sitrende glede på samme tid. For noen mesterverk han har laget. Lenke til kommentar
modin Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Kubrick er nok den jeg setter høyest, han klarer å gi meg gåsehud og sitrende glede på samme tid. For noen mesterverk han har laget. Hvis du noen gang skulle ha 500 kroner til overs må du bestille "Dramas and shadows" Phaidon fotobok med Kubricks sine fotojournalistiske bilder fra hans ungdom. Mannen hadde et enormt godt blik for morsomme situasjoner, og hadde han ikke gått videre til filmen, er jeg nesten sikker på at han ville blitt nevnt i samme samenheng som, Henri Cartier Bresson, Robert Capa og andre av de STORE fotojournalistene. Lenke til kommentar
ersa Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Kubrick er nok den jeg setter høyest, han klarer å gi meg gåsehud og sitrende glede på samme tid. For noen mesterverk han har laget. Enig. Det er ikke uten grunn at han har 9 filmer på imdb topp 250. Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Da det er tidenes beste Regissør er det bare Kubrick for meg. Han var virkelig en mester innen for historie fortelling, enten det var i fotoet eller på lærretet. Ingen over og ingen vedsiden. Men snakker vi favoritter må jeg nevne Nolan, Alt han har gjort hittil er rett og slett fantastisk. Elsker stilen hans og elsker filmene hans Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå