Gå til innhold

Tidenes beste regissør

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quentin Tarantino, uten tvil.

6993198[/snapback]

Second that - det finnes mange bra regissører, men ingen som har laget så mange fantastiske filmer som Tarantino. :)

6999439[/snapback]

:ermm:

Stanley Kubrick er vel den ubestridte mesteren, vanskelig å konkurrere med ham.

Ellers så er Kurosawa, Bergman, Spielberg, Ford, Lean, Griffith, Mèlies, Coppola, Leone og Scorsese verdt å nevne.

Tarantino har fortsatt en god del igjen å bevise før han kan nevnes sammen med de største.

EDIT: La til ett par navn.

Endret av Øyh
Lenke til kommentar
Du mener Sergio Leone bør nevnes, men ikke Tarantino?  :dontgetit:

7002792[/snapback]

Absolutt, "The Man With No Name-trilogien" er noe av det ypperste filmkunsten har gitt oss. Da tenker jeg ikke bare på historien, men på måten han filmer. Panoramabilder som viser oss et flott landskap, for så å zoome inn til ultra-nærbilder av personers ansikter, og han var en mester i å finne spesielle ansikter.

Ingen gir deg westernfølelsen som Leone, og de fleste moderne regissører er har klokelig lært noe av ham. Akkurat som med Kurosawa er det nesten umulig å ikke være påvirket av ham.

Lenke til kommentar
Quentin Tarantino, uten tvil.

6993198[/snapback]

Second that - det finnes mange bra regissører, men ingen som har laget så mange fantastiske filmer som Tarantino. :)

6999439[/snapback]

Thief, Manhunter, The Last of the Mohicans, Heat, The Insider, Ali, Collateral og Miami Vice. Den CVen der slår QT langt ned i støvlene og den tilhører Michael Mann og jeg er en stor QT fan...

Lenke til kommentar

QT har laget 3 veldig gode filmer. Han er sikret en plass i filmhistorien, men det er litt for tidlig til at han kan defineres som tidenes regissør. Det er snakk om et helhetsinntrykk som krever litt perspektiv. Ingen hadde trodd det de tror nå om Peter Jackson etter de første 3-4 filmene hans, og jeg har vanskelig for å tro at folk på 1960-tallet trodde at Marlon Brando ville huskes for å være en lubben mafiasjef.

Min stemme går (selvsagt?) til Stanley Kubrick. Han var en énmannsrevolusjon.

Lenke til kommentar

Da får jeg også bidra med noen personlige syn.

David Lynch er vår tids mest revolusjonerende filmskaper, som Kubrick var i sin tid. Ved å sette enkeltscenen i fokus utnytter han filmmediet til det fulle, og klarer å bevege seg vekk fra den plot- og karakterdrevene dramaturgi som Hollywood definerte, og siden har holdt så kjært. Alt mannen berører blir gull, og Inland Empire vil finne sin innpass. Det er jeg overbevist om. Jeg er meget klar over at Lynch ikke er for alle; det kommer helt an på hvordan man velger å se en film.

På en fin andreplass putter jeg Stanley Kubrick, og ja, han var virkelig en énmannsrevolusjon.

Lenke til kommentar

Å finne nummer ein er umogleg, men personlig står Spielberg veldig høgt i kurs. Har aldri hatt noko forhold til regissøren av ein film, med unntak av Jurassic Park kanskje, men fekk sansen for Davdi Lynch etter å ha sett Mulholland Drive. Ellers er dei fleste nevnt allereie.

Peter Jackson fortener å bli nevnt berre på grunn av LOTR-filmane.

Nokon som sa poll?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...