Gå til innhold

Tidenes beste regissør

Ni kon

Anbefalte innlegg

Sett Full Metal jacket og 2001, synes ikke den førstnevnte var sånn spesielt bra.

6958003[/snapback]

Det er ikke så rart. Full Metal Jacket er ikke spesielt bra. Jeg kan glede deg ved å si at den faktisk er Kubricks svakeste. Den fremstår som halvferdig og oppstykket. Mange vil fortelle at Full Metal Jacket er en halvferdig film om en halvferdig krig, og at dette er et stramt filmatisk grep. Disse må du ikke høre på.

Paths of Glory, A Clockwork Orange, nevnte 2001 og mest av alt; Eyes Wide Shut er fantastiske filmer som vil få deg til å aldri mer avskrive Stanley Kubrick.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spielberg er en av mine favoritter, men Tarantino kommer rett etter. Nå har ikke Peter Jackson laget noe annet enn splatter filmer før Lord of the rings, men vis han fortsetter i samme stil som LOTR og King Kong, blir han nok en av mine favoritt regissører.

Lenke til kommentar
Full Metal Jacket er ikke spesielt bra. Jeg kan glede deg ved å si at den faktisk er Kubricks svakeste. Den fremstår som halvferdig og oppstykket. Mange vil fortelle at Full Metal Jacket er en halvferdig film om en halvferdig krig, og at dette er et stramt filmatisk grep. Disse må du ikke høre på.

6978477[/snapback]

Hva med vi som mener at FMJ virkelig ER bra da? Jeg liker den veldig, pappa likte den veldig, Jens (som gikk i klassen på VGS) er veldig glad i den, og det samme er tydeligvis ca. 65k brukere på imdb som har gitt den et snitt på 8.2. Det beviser riktignok ingenting, men det gjør heller ikke ditt utsagn om at den er "oppstykket og halvferdig".
Lenke til kommentar
Hva med vi som mener at FMJ virkelig ER bra da? Jeg liker den veldig, pappa likte den veldig, Jens (som gikk i klassen på VGS) er veldig glad i den, og det samme er tydeligvis ca. 65k brukere på imdb som har gitt den et snitt på 8.2. Det beviser riktignok ingenting, men det gjør heller ikke ditt utsagn om at den er "oppstykket og halvferdig".

6984018[/snapback]

Så han har ikke rett til å mene det fordi så mange andre mener noe motsatt av ham? Disse flertallsargumentene henger ikke på greip.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Vanskelig å nevne en favoritt, men kan nevne et par:

Martin Scorsese (+ Robert De Niro = dynamite!)

Christopher Nolan (syns bare Memento er så genial)

Brian De Palma (Scarface og The Untouchables)

David Fincher (Se7en og Fight Club)

Sergio Leone (Once Upon a Time In Amerika og Clinternwestern)

Quentin Tarantino (enough said..)

kommer sikkert på flere senere..

Lenke til kommentar

Egentlig vil jeg vil si Tarantino, men hvis man regner med reggisører av animefilmer også så er det helt klart Hayo Miyazaki. Helt fantastiske og legendariske filmer.

Men tarantino er flott, liker alle filmene hans, husker tilbake når jeg fikk bakoversveis av Pulp Fiction. ^^ Har også studert filmene en del i forhold til postmodernisme og det er ufattelig morro.

Ellers så er jo også Spielberg en kjempegod reggisør med klassikere som Schindlers Liste. Kubrick er meget spesiell men god og Lynch er jo bare fantastisk.

Edit: hvordan kunne jeg glømme Kurosawa? Han er vel en av verdens mest legendariske reggisører og er definitivt i top 3 med Miyazaki og Tarantino.

Endret av jcr.nan
Lenke til kommentar
Ingmar Bergman står klart nærmest mitt hjerte. Fredrico Fellini på en solid andreplass. Videre er det verre å gi direkte plasseringer.

5574277[/snapback]

Du får jo nærmest orgasme bare det er gammalt, hypa nok og sort/hvitt.

Jeg syns Spielberg stiller sterkt. Litt klisjé, men han har unektelig satt sitt preg og laget utrolig mye bra.

Lenke til kommentar

6984018[/snapback]

Så han har ikke rett til å mene det fordi så mange andre mener noe motsatt av ham? Disse flertallsargumentene henger ikke på greip.

6985292[/snapback]

Legg merke til "Det beviser riktignok ingenting". Ut fra ordlyden hans i innlegget er den almenne oppfatning av FMJ at den er dårlig, ikke at det er hans personlige mening som ytres.
Lenke til kommentar
Man må ikke si IMHO eller "jeg synes" hver gang man skriver noe. Det finnes ikke noen objektiv mening og det mener ikke Papillon heller. For noe sludder.

6986623[/snapback]

Når man skriver at en så "stor" film som FMJ "ikke er spesielt bra" så er det ikke annet enn naturlig at en fan(les: meg) svarer. At jeg ikke argumenterer godt får så heller være, poenget var at veldig mange setter denne filmen ekstremt høyt(også meg), og for meg virker det litt trist å skrive at nevnte film "ikke er spesielt bra". Å diskutere filmsmak er dødfødt uansett, men for meg er Speed 2 en film som ikke er spesielt bra. FMJ(og stort sett alle andre filmer spyttet ut av Kubrick) er i en helt annen klasse.

In my humble, humble opinion.

Lenke til kommentar

Å diskutere film er ikke dødfødt. Man kan argumentere for hva man liker og ikke liker ved en film, trekke fram filmatiske elementer og temaer for å underbygge sin argumentasjon. Hvis debatten holder seg saklig (noe den som regel ikke gjør her i gården), kan begge parter få trent seg litt i logisk argumentasjon og fått fram synet sitt om sin respektive film på en tilfredsstillende måte. Store ord, men.

Lenke til kommentar

Jeg tar hensyn til at andre er uenig med meg når jeg anbefaler filmer. Jeg ville aldri bedt noen som liker filmer som Fight Club, Butterfly Effect og The Machinist om å holde seg unna Donnie Darko fordi jeg synes den var teit, da veldig mange som liker de filmene digger filmen. Man må gjerne si at man ikke synes noe om filmen, men at "veldig mange" mener at FMJ er en ufullstendig/dårlig film virker for meg absurd. Jeg har aldri hørt denne påstanden, er veldig uenig og det virker som en god del av IMDbs brukere, sammen med en god del filmanmeldere, er uenig med utsagnet. Da må det kommenteres, slik at brukeren Papillon snakket til ikke tror at "Mange vil fortelle at Full Metal Jacket er en halvferdig film" er noe som er allment akseptert.

Det er en ting å si sin mening, men å uttrykke seg for en større gruppe mennesker blir for dristig når det er snakk om en så stor film.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått SteffyBoy. Til å begynne med gav jeg uttrykk for min så svært subjektive mening og avsluttet med "Mange vil fortelle at Full Metal Jacket er en halvferdig film om en halvferdig krig, og at dette er et stramt filmatisk grep." Jeg impliserer her at jeg ikke akkurat snakker for flertallet, snarere tvert om.

Grunnen til at jeg nevnte min misnøye med denne filmen kontra min nøye med Kubricks øvrige, var at Thrusthamsters erfaringer lignet mine egne. FMJ var en av de første Kubrick-filmene jeg så. Den var ikke bra.

Forresten er jeg veldig tilhenger av forslaget til cun om at man i fremtiden skal kunne slippe å bevise subjektivitet for enhver påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...