Gå til innhold

Tidenes beste regissør

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke sett mange filmer av Kubrick enda, hvis noen kunne gi noen grunner til hvorfor han er tidenes beste og hva slags varemerker jeg burde se etter når jeg ser filmene hans hadde det vært morsomt.  :)

6950589[/snapback]

Istedenfor at vi skal slite for deg, hvorfor ikke investere drøye to timer av ditt lange liv på en av Kubricks filmer? F.eks. A Clockwork Orange eller Full Metal Jacket.

Lenke til kommentar
Har ikke sett mange filmer av Kubrick enda, hvis noen kunne gi noen grunner til hvorfor han er tidenes beste og hva slags varemerker jeg burde se etter når jeg ser filmene hans hadde det vært morsomt.  :)

6950589[/snapback]

Mine personlige favoritter (og de jeg tror kan kalles mest Kubrick-aktig) er 2001: A Space Odyssey og A Clockwork Orange. Det jeg selv finner mest interessant med filmene er to ting; det tekniske og det psykiske. Teknisk sett var han innovativ, kreativ og hadde mest sannsynlig en skrue løs, som gjorde at han så mye mer i det vi ser hver dag, og dette gjør at han ofte får veldig mye ut av veldig lite. Han har en veldig særegen stil med mye eksperimentering, for eksempel en god del alternative løsninger i A Clockwork Orange (saktefilm, raskfilm, håndholdte kamera, vidvinkel linser, lek med kontinuitet m.m.) for å vise oss en forvridd verden, akkurat slik Alex ser den.

Det psykiske han innfører i alle filmene hans kan han ikke ta all æren for, han har tross alt tatt utgangspunkt i noen utrolige bøker. Alex, HAL, Hartman, Jack og Dr. Strangelove var alle syke karakterer fra utgangspunktet, men måten de blir fremstilt på så har man vanskelig for å ikke likevel identifisere seg med tankegangen deres. De er sine filmers respektive skurker (om de så er antagonist i tillegg), likevel blir de alltid heiet på. Det er kanskje dette som virkelig gjør Kubrick til min favoritt, da han gir oss karakterer som er onde og sympatiske for at vi skal heie på dem, han velger heller å gi oss dårlig samvittighet når vi smiler av Alex sine sleipe kommentarer. Vi skal til slutt oppdage at vi har alle en liten Alex, bakerst i underbevisstheten.

egeulf: Det er vel ikke slit å skrive om Stan the Man. Jeg gjør det mest for min egen skyld.

Lenke til kommentar

6950589[/snapback]

Istedenfor at vi skal slite for deg, hvorfor ikke investere drøye to timer av ditt lange liv på en av Kubricks filmer? F.eks. A Clockwork Orange eller Full Metal Jacket.

6953506[/snapback]

Hvis du ikke la merke til det skrev jeg at det er nettopp det jeg skal, men man verdsetter en regissør mye mer hvis man veit om de små tenkiske varmerkene og særegenhetene til den regissøren før man begynner å se filmene. Sett Full Metal jacket og 2001, synes ikke den førstnevnte var sånn spesielt bra.

Tusen takk Steffy, gleder meg til å se A Clockwork Orange. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...