Gå til innhold

Hva er det som ødelegger mine hovedkort?

TormodRon

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

I det siste har jeg fått to hovedkort i min stuepc ødelagt, og jeg prøver å finne ut hva som er årsaken slik at jeg slipper å ødelegge flere :-/

Pcen kjøpte jeg i deler på komplett og mpx i januar 2014 og den besto av følgende komponenter:

Hovedkort: Gigabyte GA-Z87MX-D3H

Prosessor: Intel Core i3-4330

Minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT 16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz

Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro Gold 450W PSU

Disk: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM

Kabinett: Silvertstone SST-GD04B HTPC Sort (denne hadde jeg fra før og ble brukt som kabinett for min forrige HTPC).

Maskinen ble satt sammen i januar, win8 installert og den har fungert flott helt frem til september i år. Kan nevne at jeg stort sett bruker hvilemodus om natten. Den skrus sjelden helt av.

En morgen var det ingen reaksjon da jeg prøvde å starte den fra hvilemodus. Ingenting skjedde da jeg trykket på startknappen (eller holdt den inne lenge).

Jeg dro ut kontakten og lot den være ute litt. Da jeg satte den inn igjen så begynte det umiddelbart å lyse i powerled'en. Jeg hørte at viftene startet. Tre sekunder senere skrudde lyset seg av og viftene stoppet. Ingenting skjedde hvis jeg prøvde powerknappen etter dette. Hvis jeg tok ut kontakten og satte den inn igjen så fikk jeg samme vifte/led-reaksjon før den skrudde seg av tre sekunder senere.

Jeg demonterte pcen, fjernet alle kabler unntatt strøm til hovedkortet (fjernet minne og alt, unntatt CPU + CPU-vifte) og forsøkte å sette strøm på igjen. Samme tresekunders vifte/ledlys før det ble stillt.

I mellomtiden kjøpte jeg en ny strømforsyning (Silver Power SP-S650 650W PSU) som jeg koblet til hovedkortet. Samme resultat.

Jeg tolket dette som at hovedkortet var ødelagt og returnerte det til Komplett som var snille og sendte meg et erstatningskort (Gigabyte GA-Z97M-D3H).

Jeg monterte sammen maskinen igjen med orginal strømforsyning og den fungerte! Hurra!

Gleden ble kortvarig da jeg tre dager senere skulle skru den på om morgenen og oppdaget at den oppførte seg helt likt som ved forrige feil :-( Maskinen fungerte helt normalt de tre foregående dagene.

Nok en gang ble maskinen demontert, og bare tilkoblet strømforsyning og CPU +CPU-vifte så virket hovedkortet gåent igjen :-(

Nå lurer jeg på om noen har noen tanker om hva som kan forårsake dette? Kan det være strømforsyningen som knekker kortetene? Jeg tenkte ikke så langt at jeg erstattet strømforsyningen når det nye hovedkortet kom ..

Jeg tar gjerne imot gode råd for å identifisere problemet mitt. Dessverre har jeg ingen reserve-CPU / hovedkort / minne tilgjengelig her nå :-/. Kabinettet har ingen intern høyttaler, men siden den skrur seg av så raskt og oppfører seg likt med eller uten minne/disk tilkoblet så har jeg antatt at det ikke er snakk om noen feil-pip.. skummelt å trekke den konklusjonen?

Hilsen Tormod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv gigabyte kort og CM PSU.

Skal strengt tatt ikke være nødvendig å bruke sleep når du har ssd.

SSD'en skal ivertfall ikke ha mulighet for å sovne.

Bruker aldri sleep på noen av mine maskiner, går så raskt å slå dem på uansett.

Jeg har hatt en ssd som har dødd etter sleep :)

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...