Gå til innhold

Førstegangsbygger. Bruk: Gaming/progging++

Anbefalte innlegg

Skal bygge pc for første gang. Har sett en god del på deler og satt sammen dette: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1457031&su=B2158BED-5FA5-4769-81AE-8F3A9BAB5D2E

Da jeg er generelt dårlig på hardware lurer jeg på om dette er en grei build eller om noen har noen bedre anbefalinger/tips? Helst ikke dyrere.

Maskinen skal brukes til gaming (WoW, forhåpentligvis på ultra). Jeg studerer også informatikk, men er bare på 2. året av 5 nå, så det er bare litt javaprogrammering og den slags atm, men sannsynligvis blir det litt mer hardcore stuff i fremtiden.

Trenger også forøvrig en skjerm og tastatur.

Har null peiling på skjermer. Jeg tenker 22-24''. Ikke alt for dyr. Skal ikke holde på med filmredigering eller den slags.

Tastaturet trenger ikke å være noe fancy greier. Hvis det finnes noen med en enkel musikkstyring på, synes jeg det er ganske kjekt.

Et follow-up spørsmål: Hvordan er det med trådløse tastatur for tiden? Er det noe lag med tanke på gaming?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedet for ATX hovedkort og separat wifi adapter du kan ta mitx HK med innebygget WIFI

hvis du skal overklokke GA-Z97N-GAMING 5, GA-Z97N-WIFI elller ikke GA-H97N-WIFI, MSI H97I AC

Kabinett Bitfenix Prodigy Mini-Itx eller corsair obsidian 250d

strømforsyning kanskje cooler master v550s

og bedre minne 2133 Mhz cl9- det gir 10-15 % bedre ytelse

bare se det på komplett https://www.komplett.no/corsair-vengeance-pro-ddr3-2133mhz-8gb/782902

Lenke til kommentar

Skal også bygge for første gang og tenker på disse delene her:

Prossesor: Intel Core I5 3570k

Hovedkort:Msi Z77A-G45

SSD:Samsung 840 evo series MZ-7Te120 120GB

Harddisk: wd black 64MB 1TB

Kabinett: NZXT Phantom 410

Vifte: Får se

Grafikkort: Asus Geforce GTX 650 ti 2Gb

RAM:Corsair xms3 vengeance ddr3 1600mhz cl10 8GB

Strømforsyning: ingen anelse

Så jeg har headset, tastatur, mus, monitor og det der mangler bare pcen, har et budsjett på 7,5K

Takk for svar

Endret av DictatorBenji
Lenke til kommentar

Awsmsauce: Du har valgt stort sett "perfekt" komponenter. Men se her for anbefaling av strømforsyning som er svært viktig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

Dictator: Jeg vil anbefale deg å bytte til samme CPU som awsmsauce, altså 4690k. Den du har valgt er forrige generasjon og betyr at du må bruke et gammelt hovedkort. Kjøp også et z87 eller z97 hovedkort (socket 1150).

Hadde jeg hvert deg hadde jeg gått for en WD green i stedet for black da den bråker mindre (personlig preferanse, WD black er dritbra!).

Asus gtx 650ti, ikke dårlig men gammelt. Kan anbefale å gå for r7 260x/265/270 alt etter hva som passer inn i budsjettet ditt. GTX 650ti gir ikke mye for pengene lenger.

Rammen er fin. SSD er fin. Kabinettet er en smaksak, men jeg hadde heller gått for fractal r4 eller bitfenix prodigy itx (da må du også ha mini itx hovedkort).

Kjøp den samme CPU kjøleren (evo 212) som OP, dersom du vil ha en stillegående maskin eller vil ha mulighet til overklokking. Dersom du ikke kjøper denne må du passe på at du i det minste kjøper en "Boxed" cpu, det vil si at det følger med cpu kjøler. Ikke start pcn uten cpu kjøler!

Denne strømforsyningen: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2342873

Lenke til kommentar

Jaja, tråden min ble hijacket av en diktator, men hvis delene jeg har valgt er så og si "perfekte" så går det jo bra :)

Det blir så jeg bytter strømforsyning til en av de anbefalte. Vet ikke hvilken enda. Noen som har nå tips på skjerm/tastatur? Eller finnes det noe lignende tråder her om anbefalte skjermer/tastatur slik som den om strømforsyninger?

Lenke til kommentar

Etter jeg nylig har montert en Cooler Master kjøler og Noctua kjøler så vil jeg komme med en kommentar angående dette.

Monteringen av CM, iallfall hyper evo 212, er noe drit. Premiumet til Noctua er definitivt verdt det med tanke på monteringsmåten. Samme gjelder forøvrig demontering også.

Angående skjerm og tastatur så er det nok ikke noen spesiell anbefalingstråd. De er også avhengig av dine preferanser, så du må nesten utdype hva du ser etter i et tastatur og en skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg synes det ble i overkant mye jukking for å få inn og ut selve festne til backplaten, selv når de stod i riktig posisjon. Det var null problemer med Noctua. Det kan god være at med øvelse så blir man mester, men likevel. Push shit teller ikke, det er i en helt annen liga.

Lenke til kommentar

Jeg har også god erfaring med montering av 212. Ja, det er lettere hos noctua, nei, det er ikke hvert premiumet.

Noctua er konge, men du betaler veldig mye ekstra for å få litt bedre temp. 212 er kongen når det gjelder value, den er ikke bråkete heller...

Lenke til kommentar

Jaja, tråden min ble hijacket av en diktator, men hvis delene jeg har valgt er så og si "perfekte" så går det jo bra :)

Det blir så jeg bytter strømforsyning til en av de anbefalte. Vet ikke hvilken enda. Noen som har nå tips på skjerm/tastatur? Eller finnes det noe lignende tråder her om anbefalte skjermer/tastatur slik som den om strømforsyninger?

Han mente nok ikke å hijacke. Og så var det jo ganske innenfor samme tema, så da er det greit å hjelpe to i slengen. Kan bli vel mange "hjelp til nytt bygg" tråder som er nesten identiske.

Jeg har spilt wow i mange år og kan derfor anbefale skjerm til deg. Mange vil si at du burde ha en skjerm med 1ms og 144hz, det er ikke nødvendig til wow fordi du vil nemlig ikke se forskjell på dette og en skjerm med 5ms og 60hz. På grunn av dette vil jeg anbefale deg å kjøpe eg skikkelig god ips skjerm som gir deg overlegen bildekvalitet og innsynsvinkel.

Akkurat nå er den beste "bang for the buck" ips skjermen du kan få Dell U2412M. Denne er nesten 100% fargekorrekt i fra fabrikk, kalibrerbar og har en av markedets beste justeringsmuligheter. Denne skjermen har jeg mye erfaring med og den er helt suveren til prisen!

https://prisguiden.no/produkt/dell-ultrasharp-u2412m-151035

Den er 16:10 eller 1920x1200 som ikke er noe problem, men dersom du skule foretrekke 1920x1080 bør du gå for en annen skjerm.

Når det kommer til ips er det ikke vits å vurdere noe annet innen 2000kr klassen, da denne Dell skjermen er omtrent den eneste "bra" ips skjermen i dette sjiktet. Det finnes mange billigere og ok alternativer med TN panel og 1920x1080, men du ofrer mye bildekvalitet.

Dersom du tror du skal spille en del First person shooters som BF4, CS GO eller bilspill vil anbefalingen min endre seg, men da må du også opp i pris til denne: https://prisguiden.no/produkt/asus-vg248qe-173565

Dårligere bildekvalitet, men mye raskere. Dette vil du ha stort utbytte av i spillene nevnt over, men det vil ikke gi deg noe som helst i wow.

Lenke til kommentar

Har lyst på litt høyere enn 60 Hz når jeg først kjøper skjerm med tanke på fremtiden, men liker egentlig 1920x1200. Har aldri sett behovet for så sykt bred skjerm, synes egentlig 24" er litt stort når man sitter så nære.

Om det er 1 eller 8 ms har ingenting å si, merker ikke forskjell uansett, vil heller ha bildekvalitet istedet. Eller er det en sammenheng at skjermer med høy Hz har også lav ms?

Hvis det finnes en skjerm som har høyere enn 60 Hz, god bildekvalitet, passer til gaming og ikke øker prisen med så alt for mye, hadde det vært drømmen. (Og har 1920x1200?) Is the dream alive?!

Lenke til kommentar

Nei desverre :) det finnes noen ips skjermer (god bildekvalitet) med 144hz, men det må importeres og blir raskt opp mot 4000kr.

Til ditt bruk vil begge disse skjermene jeg har nevnt være bra. Asusen har ikke direkt dårlig bildekvalitet, bare ikke de samme høydene som del'n.

Ms og hz henger som regel sammen. Høy hz og lav ms.

Akkurat nå spiller jeg bf 4 på en 60hz skjerm. Det er greit! 144hz er bedre, men dersom du aldri har prøvd det vil du ikke merke forskjell :) til wow: finnes absolutt ingen forskjell ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...