hean Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 En lang batterigaranti sier da null og niks om hvor lenge batteriene faktisk varer, den sier faktisk mest om hva slags garantier man må tilby kundene for at de skal handle varen. Sier litt om hvor mye du forstår... batteriene har garantert gått igjennom flere tester som simulerer bruk gjennom flere års hardt bruk. Derfor kan man selge bilene med garanti på batteriene... hadde sannsynligheten vært stor for at batteriene ikke holdt ut garantitiden hadde kanskje ikke Elbiler kommet på markedet enda. Det synes jeg sier seg litt selv... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 I tillegg så snakker vi om lokal forurensning i tette bystrøk reduseres slik at allergikere faktisk kan bevege seg utendørs hele tiden. Dette skyldes først og fremst støv fra vei, pigger og dekk, i tillegg til nitrøse gasser og partikkelutslipp.. Kan løses like bra ved å bruke bensinbiler, det er dieselmotorer som er synderen mtp. de nitrøse gassene og partikkelutslippene. Mange knuser jo bare partikkelfilteret på dieselbilen sin når det ryker også, blir ikke bedre av det akkurat.. Sier litt om hvor mye du forstår... batteriene har garantert gått igjennom flere tester som simulerer bruk gjennom flere års hardt bruk. Derfor kan man selge bilene med garanti på batteriene... hadde sannsynligheten vært stor for at batteriene ikke holdt ut garantitiden hadde kanskje ikke Elbiler kommet på markedet enda. Det synes jeg sier seg litt selv... Det sier seg ikke selv i det hele tatt, så lenge sannsynligheten er stor nok for at de totalt sett tjener penger er produktet for produsenten å anse som modent nok. Husk at elbilene var på markedet for rundt 100 år siden første gang, interessant nok med rekkevidde ikke så langt unna de fleste av dagens biler.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Det sier seg ikke selv i det hele tatt, så lenge sannsynligheten er stor nok for at de totalt sett tjener penger er produktet for produsenten å anse som modent nok. Husk at elbilene var på markedet for rundt 100 år siden første gang, interessant nok med rekkevidde ikke så langt unna de fleste av dagens biler.. Ved batteribytte så ryker fortjenesten og vel så det for en Elbil så lenge selgeren må betale dette selv så jo... det sier vel seg selv da at 5 års garanti på batteri faktisk sier noe om levetiden på batteriet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Ved batteribytte så ryker fortjenesten og vel så det for en Elbil så lenge selgeren må betale dette selv så jo... det sier vel seg selv da at 5 års garanti på batteri faktisk sier noe om levetiden på batteriet. Hvis de har så elendige økonomer hadde de vært konkurs hele gjengen. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Fordi vi prøver å skåne miljøet? Hvorfor er det så jævlig vanskelig å forstå for enkelte? Det er logikk som selv små barn vill forstå. Siden det virker som man oftere og oftere leser at elbiler ikke er så veldig mye mer miljøvennlige i det lange løp, altså fra produksjonen startes og helt til bilen er ferdig partert og skal smeltes om, så har jeg ingen tro på at elbiler er fremtiden for noen annen grunn enn at elektrisitet er enklere å skaffe en fossilt drivstoff. Vi er vel litt heldige her i Norge siden vi produserer elektrisitet av vann og ikke av kull, olje eller atomkraft så her i Norge kan det hende det har en liten gevinst i det lange løp. Men langt i fra så stort som det inntrykket man får av at en elbil skal ha. Kilder: Google Elbil forurenser. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 En elbil i Norge vil føre til økning i kraftproduksjon, men ikke her i landet. Alt økt strømforbruk vil være fra den verste tilgjengelige kilden vi kan få den fra så lenge vi ikke er hundre prosent basert på grønn strøm i markedet vi tilhører.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Fordi vi prøver å skåne miljøet? Hvorfor er det så jævlig vanskelig å forstå for enkelte? Det er logikk som selv små barn vill forstå.Siden det virker som man oftere og oftere leser at elbiler ikke er så veldig mye mer miljøvennlige i det lange løp, altså fra produksjonen startes og helt til bilen er ferdig partert og skal smeltes om, så har jeg ingen tro på at elbiler er fremtiden for noen annen grunn enn at elektrisitet er enklere å skaffe en fossilt drivstoff.Vi er vel litt heldige her i Norge siden vi produserer elektrisitet av vann og ikke av kull, olje eller atomkraft så her i Norge kan det hende det har en liten gevinst i det lange løp. Men langt i fra så stort som det inntrykket man får av at en elbil skal ha.Kilder: Google Elbil forurenser. Slike reagnestykker er bare svada, og det har jeg "bevist" om du går tilbake. Typisk medregnes ikke utslip ved produksjon av drivstoff, og det faktum at elbil batterier må nødvendigvis ikke skapes i det de tas ut av bilen. En kan bruke de til andre ting til de er helt ubrukelige feks. Så jo, elbil er(iallefall i europa) godt for miljøet Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 En elbil i Norge vil føre til økning i kraftproduksjon, men ikke her i landet. Alt økt strømforbruk vil være fra den verste tilgjengelige kilden vi kan få den fra så lenge vi ikke er hundre prosent basert på grønn strøm i markedet vi tilhører.. Det er jo sant, men nå tenkte jeg å la dette tale elbiler her i favør. Slike reagnestykker er bare svada, og det har jeg "bevist" om du går tilbake. Typisk medregnes ikke utslip ved produksjon av drivstoff, og det faktum at elbil batterier må nødvendigvis ikke skapes i det de tas ut av bilen. En kan bruke de til andre ting til de er helt ubrukelige feks. Så jo, elbil er(iallefall i europa) godt for miljøet Tallet som ofte går igjen på forbruk av CO2 g/KM på elbil er ca 180. Dette er riktig nok om elektrisiteten produseres hos et kullverk. Tallet som går opp og opp igjen i forbindelse med akkurat denne debatten rundt produksjonskostnadene av bensin og diesel pleier å være 12% påslag på CO2 utslippet på bilen. Min nåværende bil har oppgitt 159 CO2 g/KM og med 12% påslag vil dette bli 178.08 g/KM. Jeg vil heller ikke påstå at min bil er direkte miljøvennlig variant av bensinbiler. En tilsvarende bil, men med mindre motor (1.4 TSI), har et utslipp på 116 g/KM og med påslaget på 12% blir det 130 g/KM Så alt i alt, med litt tall på bordet her, så ser ikke jeg den store vinningen for elbiler på dette punktet her heller. Som sagt er vi i Norge litt heldige MTP at vi har en grønnere variant av strømproduksjon, men som Snylter påpeker over her vil økt produksjon føre til at vi er nødt til å hente mer i fra utlandet hvor mindre miljøvennlige alternativer til strømproduksjon foregår. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Bare som et skudd fra sidelinjen.. Uten å ha regnet på det vil jeg tro bevisst bruk av lys i bygninger vil ha minst like stor effekt som alle disse elbilene hva gjelder miljøgevinst. Enorme forretningsbygg står jo med alt av lys på døgnet rundt, selv om det er folk der bare 8 timer om dagen.. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Uansett må vi en dag går over til el-biler. El-biler er langt fra perfekte i dag, men det blir hele tiden litt bedre. Jo mer fokus vi har på el-biler jo desto mer penger går til utvikling. Dette er snakk om utvikling som går i retning. Endret 28. oktober 2014 av Heradon Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Tallet som ofte går igjen på forbruk av CO2 g/KM på elbil er ca 180. Dette er riktig nok om elektrisiteten produseres hos et kullverk. Tallet som går opp og opp igjen i forbindelse med akkurat denne debatten rundt produksjonskostnadene av bensin og diesel pleier å være 12% påslag på CO2 utslippet på bilen. Min nåværende bil har oppgitt 159 CO2 g/KM og med 12% påslag vil dette bli 178.08 g/KM. Jeg vil heller ikke påstå at min bil er direkte miljøvennlig variant av bensinbiler. En tilsvarende bil, men med mindre motor (1.4 TSI), har et utslipp på 116 g/KM og med påslaget på 12% blir det 130 g/KM Så alt i alt, med litt tall på bordet her, så ser ikke jeg den store vinningen for elbiler på dette punktet her heller. Som sagt er vi i Norge litt heldige MTP at vi har en grønnere variant av strømproduksjon, men som Snylter påpeker over her vil økt produksjon føre til at vi er nødt til å hente mer i fra utlandet hvor mindre miljøvennlige alternativer til strømproduksjon foregår. Altså hvor har du disse tallene fra? Om du ser tilbake har jeg sammenlignet golf med miste motor(ift utslipp) og egolf. Der ser man klart med self europamix til å produsere strøm at den er MYE mer miljøvennlig enn en vanlig golf. siden jeg er glad i tall og statistikk og sånn så har jeg funnet fram lit for deg. Etter litt googling fant jeg litt tall på hvor mye det "koster" å produsere 1kWt i en god del områder(Kilde) og fant ut at gjennomsnittet ble ca 493,5gCO2/kWt også fant jeg ut at en god del elbiler bruker ca 2kW pr mil(Kilde), det skulle bli rundt kiloen per mil det. Litt over halvparten av dine verdier. Og langt under både din bil og golfen du nevnte OG I TILLEGG HAR MAN IKKE REGNET INN HVOR MYE DET "KOSTET" Å PRODUSERE DRIVSTOFFET DE BRUKER...... Oppgitt i "datablad" til golf 110gCO2 pr km. Reelt forbruk om man tar med produksjon av drivstoff(kilde) 180gCO2. Klart, kildene mine kan være helt på jordet, jeg skal ikke garantere for de på noen måte. Men det er da noen tall iallefall. Det var såklart bare ett eksempel med en type bil, men det var jo det den artikkelen jeg tok utgangspunkt i også gjorde. Og som man kan se gikk bedreviteren så lagde artikkelen på en real smell. Som de fleste som "regner" på dette også gjør, de driter seg ut. Finn kilder og reelle regnestykker på at dette er fakta "Tallet som ofte går igjen på forbruk av CO2 g/KM på elbil er ca 180." og jeg skal "konvertere" til at elbil er noe skit. Innen den tid roser jeg de som både kjører elbil og har planer om det. Og som en siste sidenote, man sier at om man fyller opp med elbiler må en produsere mer strøm og det øker CO2 forbruket, og dette er jeg helt enig i. Men tenk alle plattformene, raffineriene og alt annet piss som stenges ned. Uten å ha regnet på det er jeg ganske sikker på at det går opp i opp. Etter noen år på Statoil kårstø vet jeg at produksjon av gass/olje krever mye utslipp før det i heletatt blir tatt i bruk. Endret 29. oktober 2014 av Salvesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå