Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

anti-tesla.no - er det en spøk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal en type biler subsidieres? Hvorfor ikke heller subsidiere bensin, det er mange utenfor byene som kunne trengt billigere drivstoff.

 

Fordi vi prøver å skåne miljøet? Hvorfor er det så jævlig vanskelig å forstå for enkelte? Det er logikk som selv små barn vill forstå.

 

Nå sitter jeg ikke inne med all informasjon hvordan "subsidieringen" fungerer, men jeg kan aldri tro at staten betaler summen som "mangler" inn til seg selv. Det er vell heller tap av penger og ikke noe som blir betalt av noen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Subsidiering kan ses på to forskjellige måter. En er når staten betaler direkte for å støtte noe slik at det blir billigere enn markedsprisen, som f.eks. om staten mener epler bør være billigere enn bananer, selv om epler koster mer i markedspris. En annen måte er ved å ta inn mindre, eller ikke ta inn noen skatter og avgifter i det hele tatt, som ved Tesla, der kjøperne slipper å betale skatter og avgifter slik man må på bensin og dieselbiler.

 

Og Tesla er ikke skånsomt for miljøet. Hvordan skåner man miljøet ved å ta i bruk biler som går på kull? Kanskje det gjør en dråpe i havet forskjell ved å subsidiere Tesla og andre elbiler i Norge der man for det meste tar i bruk vannkraft, men det vil jo uansett ikke skåne miljøet da det må bygges ut flere dammer og master i naturen. Samtidig selges det nesten 30 millioner fossile biler i Kina hvert år, med en årlig vekst på 10%. De bygger også ut nye kullkraftverk hver dag.

 

Det er kanskje positivt for samvittigheten til noen naive nordmenn å kjøre rundt i elbil, men sannheten er at elbiler er mye mer forurensende og farlig for det globale miljøet enn bensinbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Subsidiering kan ses på to forskjellige måter. En er når staten betaler direkte for å støtte noe slik at det blir billigere enn markedsprisen, som f.eks. om staten mener epler bør være billigere enn bananer, selv om epler koster mer i markedspris. En annen måte er ved å ta inn mindre, eller ikke ta inn noen skatter og avgifter i det hele tatt, som ved Tesla, der kjøperne slipper å betale skatter og avgifter slik man må på bensin og dieselbiler.

 

Og Tesla er ikke skånsomt for miljøet. Hvordan skåner man miljøet ved å ta i bruk biler som går på kull? Kanskje det gjør en dråpe i havet forskjell ved å subsidiere Tesla og andre elbiler i Norge der man for det meste tar i bruk vannkraft, men det vil jo uansett ikke skåne miljøet da det må bygges ut flere dammer og master i naturen. Samtidig selges det nesten 30 millioner fossile biler i Kina hvert år, med en årlig vekst på 10%. De bygger også ut nye kullkraftverk hver dag.

 

Det er kanskje positivt for samvittigheten til noen naive nordmenn å kjøre rundt i elbil, men sannheten er at elbiler er mye mer forurensende og farlig for det globale miljøet enn bensinbiler.

 

Kom gjerne med troverdige kilder som tilsier at elbiler er mer forurensende enn biler som går på bensin/diesel. Og at vi er en liten nasjon er jo helt sant det, vi er en dråpe i havet om vi alle kjører elbil, men da baner vi iallefall vei for fremtiden og håper resten av verden følger etter. Noen må starte, og hvorfor skal det ikke være oss? Tenk så godt det blir når vi kan gå ute å traske i godt trafikkerte områder uten å lukte på alle avgassene? Helt topp spør du meg..

 

PS, jeg har ikke elbil(enda=))

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Interessant at de oppgir et kontonummer som ikke har noe med dette å gjøre, dette vil vel i så måte være å anse som bedrageri..

Og så?

 

Bedrageri er ulovlig.

 

Får elbil eiere tilskudd fra staten? Det var nytt for meg.

Du tuller nå?

Det har vært en rekke offentlige prosjekter for lading av elbiler, disse er betalt av offentlige midler og er altså direkte subsidiering.

 

Å ikke ta inn noen som helst avgifter er også en subsidiering, om enn ikke direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Subsidiering kan ses på to forskjellige måter. En er når staten betaler direkte for å støtte noe slik at det blir billigere enn markedsprisen, som f.eks. om staten mener epler bør være billigere enn bananer, selv om epler koster mer i markedspris. En annen måte er ved å ta inn mindre, eller ikke ta inn noen skatter og avgifter i det hele tatt, som ved Tesla, der kjøperne slipper å betale skatter og avgifter slik man må på bensin og dieselbiler.

 

Og Tesla er ikke skånsomt for miljøet. Hvordan skåner man miljøet ved å ta i bruk biler som går på kull? Kanskje det gjør en dråpe i havet forskjell ved å subsidiere Tesla og andre elbiler i Norge der man for det meste tar i bruk vannkraft, men det vil jo uansett ikke skåne miljøet da det må bygges ut flere dammer og master i naturen. Samtidig selges det nesten 30 millioner fossile biler i Kina hvert år, med en årlig vekst på 10%. De bygger også ut nye kullkraftverk hver dag.

 

Det er kanskje positivt for samvittigheten til noen naive nordmenn å kjøre rundt i elbil, men sannheten er at elbiler er mye mer forurensende og farlig for det globale miljøet enn bensinbiler.

 

Kom gjerne med troverdige kilder som tilsier at elbiler er mer forurensende enn biler som går på bensin/diesel. Og at vi er en liten nasjon er jo helt sant det, vi er en dråpe i havet om vi alle kjører elbil, men da baner vi iallefall vei for fremtiden og håper resten av verden følger etter. Noen må starte, og hvorfor skal det ikke være oss? Tenk så godt det blir når vi kan gå ute å traske i godt trafikkerte områder uten å lukte på alle avgassene? Helt topp spør du meg..

 

PS, jeg har ikke elbil(enda=))

 

 

 

Hvorfor vil du at verden skal følge etter et dårlig eksempel, ved å kjøpe dyre biler som går på kull? Verdens største bilmarkeder, Kina, USA, Japan og Tyskland bruker alle mye kull for å skape elektrisitet. En rapport sier at elbiler forurenser mer enn store SUVer. http://seekingalpha.com/article/1418421-is-the-tesla-model-s-green

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor vil du at verden skal følge etter et dårlig eksempel, ved å kjøpe dyre biler som går på kull? Verdens største bilmarkeder, Kina, USA, Japan og Tyskland bruker alle mye kull for å skape elektrisitet. En rapport sier at elbiler forurenser mer enn store SUVer. http://seekingalpha.com/article/1418421-is-the-tesla-model-s-green

 

 

Godt jobbet, en kilde en må registrere seg for å lese. Sikkert veldig oppegående. Kan tenke meg den er litt som denne.

 

Her beregnes det med hvor mye co2 det "koster" for å produsere strøm i Europa/Norge, men produksjons og transport "kost" av bensin/diesel nevnes ikke.... Og det blir lagt inn mange batteribytter på korte levetider som er latterlig da de fleste tilbyr batterigarantier som er langt høyere enn nevnt her.

 

Så ta utgangspunkt i den artikkelen, fjern batteribyttene og legg til "kost" av oljeproduksjon og se hva du får da, jo en latterlig stor forskjell i utslipp!

Lenke til kommentar

En lang batterigaranti sier da null og niks om hvor lenge batteriene faktisk varer, den sier faktisk mest om hva slags garantier man må tilby kundene for at de skal handle varen.

 

Så du tror virkelig VAG har regnet med å bytte 2-3 batteripakker gratis per e-golf de selger? De har såklart ingen fasit på hvor lenge de kommer til å vare, men de har jo testet det på en måte for å unngå å sette seg selv i "saksa".

Lenke til kommentar

Produksjon av bensin og diesel er ganske billig. Spesielt med tanke på at oljen er skattet med hele 78% før den en gang når raffineriet. Det er også svært miljøvennlig i forhold til kullproduksjonen, kullbrenningen for å skape strøm, og ikke minst batteriene som inneholder all slags forurensende kjemikalier og stoffer som graves opp rundt om i verden og fraktes med skip. Strøm taper også mye av energien sin når den fraktes i høyspentledninger, noe som betyr at det må brennes mye mer kull enn akkurat den energien som befinner seg i batteriene. Så skal batteriene destrueres og det er heller ikke akkurat miljøvennlig. Konklusjonen blir at bensinbiler både er billigere og mer miljøvennlig, uansett hvor mye treehuggers ønsker seg at det skal være annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produksjon av bensin og diesel er ganske billig. Spesielt med tanke på at oljen er skattet med hele 78% før den en gang når raffineriet. Det er også svært miljøvennlig i forhold til kullproduksjonen, kullbrenningen for å skape strøm, og ikke minst batteriene som inneholder all slags forurensende kjemikalier og stoffer som graves opp rundt om i verden og fraktes med skip. Strøm taper også mye av energien sin når den fraktes i høyspentledninger, noe som betyr at det må brennes mye mer kull enn akkurat den energien som befinner seg i batteriene. Så skal batteriene destrueres og det er heller ikke akkurat miljøvennlig. Konklusjonen blir at bensinbiler både er billigere og mer miljøvennlig, uansett hvor mye treehuggers ønsker seg at det skal være annerledes.

 

Dine ord betyr veldig lite, og når jeg snakket om kost var det ikke penger det var snakk om..

Kom med ett regnestykke hvor alt dette inngår så skal jeg gledelig innse nederlaget og boikotte alt som har av elbil å gjøre. Men innen den tid er det bare vrøvl du kommer med, jeg kan iallefall vise til feil i regnestykket til en som har regnet på det.

Lenke til kommentar

 

En lang batterigaranti sier da null og niks om hvor lenge batteriene faktisk varer, den sier faktisk mest om hva slags garantier man må tilby kundene for at de skal handle varen.

Så du tror virkelig VAG har regnet med å bytte 2-3 batteripakker gratis per e-golf de selger? De har såklart ingen fasit på hvor lenge de kommer til å vare, men de har jo testet det på en måte for å unngå å sette seg selv i "saksa".

 

De har garantert gjort regnestykker som sannsynliggjør at de totalt sett tjener penger på bilene.

Hvorvidt det inkluderer batteribytte eller ei har ikke jeg kunnskap til å uttale meg om, og det samme gjelder nok deg.

 

De vet nok å ta en avanse ved salg av nybil som dekker forventede kostnader under garantitiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En lang batterigaranti sier da null og niks om hvor lenge batteriene faktisk varer, den sier faktisk mest om hva slags garantier man må tilby kundene for at de skal handle varen.

Så du tror virkelig VAG har regnet med å bytte 2-3 batteripakker gratis per e-golf de selger? De har såklart ingen fasit på hvor lenge de kommer til å vare, men de har jo testet det på en måte for å unngå å sette seg selv i "saksa".

 

De har garantert gjort regnestykker som sannsynliggjør at de totalt sett tjener penger på bilene.

Hvorvidt det inkluderer batteribytte eller ei har ikke jeg kunnskap til å uttale meg om, og det samme gjelder nok deg.

 

De vet nok å ta en avanse ved salg av nybil som dekker forventede kostnader under garantitiden.

 

 

Det er helt sant, men at de skal klare å dekke inn 2 batteribytter(om man ser på regnestykket til linken jeg la ved) er det lite sannsynlig at de tjener mye penger. Det er helt klart mulighet for at noen biler må bytte innenfor garantitiden, men at de har regnet med 2 bytter innen den tiden på hver bil tror jeg vi kan se bort i fra uten særlig med kilder.

Lenke til kommentar

For å kjapt sette noen verdier på ting her har jeg googlet litt, jeg garanterer ikke for noe av dette men det var det jeg fant etter kjapp googling. Seriøse beregninger får andre ta seg av.

 

1 liter bensin inkl produksjons "kostnad" = 4Kg CO2

1kW strømmix(europa) inkludert tap i nettlinjer(rundt 10% for Norge fant jeg her)

egolf bruker ved blandet kjøring 1.27kW/mil

golf 1,4TSI ved blandet kjøring 0,47l/mil

 

Setter vi opp en ulikhet på de to likningene ser vi at forbruk er likt ved 50 000km om man tar med produksjonskostnad.

Også sier vi at batteribytte skjer hver 100 000km(selv om VAG garanterer 160 000....) så ender 1,4TSI motoren med ett forbruk på 11500kg mer CO2 en egolf'en etter telleren tikker 200 000. (1,4TSI var den gjerrigste bensinmotoren)

 

Så kommer spørsmålet om hva som skjer med batteriet etterpå, bruker vi det til noe eller skraper vi det? Hva er miljøkostnaden på det osv osv. Det er mange faktorer som spiller inn her.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

 

Fordi vi prøver å skåne miljøet? Hvorfor er det så jævlig vanskelig å forstå for enkelte? Det er logikk som selv små barn vill forstå.

 

 

Dette er jo tidenes skalkeskjul for å unndra seg å betale avgifter. Tidenes.

Jeg kan ikke skjønne at det er god pengebruk av staten å gå glipp av 4-5 milliarder hvert år bare fordi noen gjerrigknarker skal komme seg gratis på jobb.

For staten koster det 80 tusen per tonn CO2 spart, det er intet annet enn galskap. http://www.tu.no/forskning/2014/09/05/elbiler-koster-norge-opptil-80.000-kroner-per-tonn-spart-co2.-en-klimakvote-koster-30-kroner

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo tidenes skalkeskjul for å unndra seg å betale avgifter. Tidenes.

Jeg kan ikke skjønne at det er god pengebruk av staten å gå glipp av 4-5 milliarder hvert år bare fordi noen gjerrigknarker skal komme seg gratis på jobb.

For staten koster det 80 tusen per tonn CO2 spart, det er intet annet enn galskap. http://www.tu.no/forskning/2014/09/05/elbiler-koster-norge-opptil-80.000-kroner-per-tonn-spart-co2.-en-klimakvote-koster-30-kroner

 

 

Da har du kanskje ikke fått med deg helheten...

 

Du skjønner at vi har bundet oss å senke CO2 utslippet vårt med en viss andel... vil tro at avgiftsfritak på EL-bil faktisk er en rimelig måte å oppnå målet på.

 

I tillegg så snakker vi om lokal forurensning i tette bystrøk reduseres slik at allergikere faktisk kan bevege seg utendørs hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...