Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

anti-tesla.no - er det en spøk?


Anbefalte innlegg

Kom til skade for å snuble over anti-tesla.no. Dette er visstnok en gruppe på 1000 medlemmer som har fryktelig mye i mot Tesla og de som kjører bilene dems. Jeg eier ikke noen Tesla selv desverre, men det var mye artig lesestoff å finne på nettsidene deres.


Visjonen deres er å få regjeringen til å skattlegge Tesla-biler dobbelt "siden det kun er rikinger som uansett har råd til Tesla.".


Her kan man videre lese en slags medlemsguide.


Først starter man med a-b-c i usaklig argumentasjonteknikk, før man går over i å liste opp argumenter mot Tesla. Disse holder også et høyt underholdningsnivå som feks:



  • Model S ser generelt lite pen ut (enstemmig vedtatt på forrige årsmøte)
  • Ingen motorlyd, en bil uten motorlyd er ingen bil
  • Har latterlig lav toppfart
  • Rekkevidden er latterlig kort. Kan bare kjøre i ca 5 timer i strekk før de må ut av bilen og lad
  • Batteriene tar hele tiden fyr


Er dette kødd? :S

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp.

 

For å få tilgang til våre medlemssider må du være betalende medlem. Årsavgift er kr 1000,- som går utelukkende til å dekke drivstoff i forbindelse med kjøring til og fra møter/kampanjer.

Vårt kontonummer er 5010 05 47500. Betales til:

Norges Anti-Tesla Forbund
Strømdalen 15
0120 OSLO

Det er kontonummeret til Leger uten grenser.
  • Liker 9
Lenke til kommentar

De har et poeng. Hvorfor skal staten sponse dyre biler til de som har mest penger fra før av? I det minste burde elbiler hatt moms hvertfall, og vanlige avgifter på bom, parkering og årsavgift. Som det er nå er det EKSTREM skjevfordeling i bilavgiftene her til lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har et poeng. Hvorfor skal staten sponse dyre biler til de som har mest penger fra før av? I det minste burde elbiler hatt moms hvertfall, og vanlige avgifter på bom, parkering og årsavgift. Som det er nå er det EKSTREM skjevfordeling i bilavgiftene her til lands.

 

Nå er ikke alle elbiler så fryktelig dyre da. Poenget er at man vil skape insentiver i en begrenset periode for å velge nullutslipsbiler.

Lenke til kommentar

De har et poeng. Hvorfor skal staten sponse dyre biler til de som har mest penger fra før av? I det minste burde elbiler hatt moms hvertfall, og vanlige avgifter på bom, parkering og årsavgift. Som det er nå er det EKSTREM skjevfordeling i bilavgiftene her til lands.

 

Ingen som sponser noen som helst? Vet om flere jeg som ikke har spesielt mye penger, men som fortsatt kjører Tesla. Og poenget er vel at regjeringen vil at folk skal kjøre mer miljøvennlig.

 

Forstår meg ikke på de som har så utrolig mye imot Tesla. Misunnelse?

Lenke til kommentar

De har et poeng. Hvorfor skal staten sponse dyre biler til de som har mest penger fra før av? I det minste burde elbiler hatt moms hvertfall, og vanlige avgifter på bom, parkering og årsavgift. Som det er nå er det EKSTREM skjevfordeling i bilavgiftene her til lands.

Jeg er enig i at det burde reguleres på en slik måte som "normale" biler i dag reguleres. Altså at biler med unødvendig store motorer avgiftlegges høyt ift de med mindre motorer. det hadde vært mer "rettferdig" om man kan si det selv. Men jeg er fortsatt for å holde avgiftene lave på elbil vs bensin/diesel slukere. Det skal svare seg å være miljøvennlig.

 

Jeg er inne på tanken på å gå over til tesla da det er en usannsynlig god deal om man kjører noen kilometer til jobb i året!

Lenke til kommentar

Må være den store miljøbløffen. Er jo gjort undersøkelser på dette som viser at produksjon av elbiler forurenser svært mye i forhold til en vanlig bil.

Er vel bare å si for de som kjøper det: "Nei vi gjør det for miljøet sin del, den er jo svært miljøvennlig". Bullshit unnskyldning.

Hvorfor tror du Norge selger over halvparten av elbilene i Europa totalt? Sinnsykt skjeve avgifter med ekstreme fordeler for elbil.

Leste i et bilblad at HVER DAG går 1000 ingeniører på jobb hos Toyota for å forske på elbiler. De har funnet ut at det ikke er grunnlag for å lage og selge disse enda. Rent globalt er elbil svært lite utbredt. Se på hvor mye som selges i statene for eksempel. Ingen her hadde vel kjøpt Tesla til over halvmillionen hvis prisene på forbrenningsbiler hadde vært fornuftig? Smør-og-brød bil som Ford F-150 f.eks. Pris i statene 150 tusen kroner (25 tusen USD). Pris i Norge kanskje 700-800 tusen? Den tas ikke inn.

 

Syns du det er riktig av staten å bruke i størrelsesorden 3-4 milliarder per år på å subsidiere elbiler, og da snakker vi kun om innkjøpet?

Hvis jeg kjøper en tråsykkel til 10000 må jeg betale 25 % moms på den og prisen blir da 12500. Er ikke det et miljøvennlig transportmiddel?

Mens hvis man kjøper en elbil, nei da skal man ikke betale moms. Logisk?

Norske bilavgifter er helt totalt på villspor. Imens ler de av oss i andre land der de står og ser på at nordmenn kjøper tesla for at de skal redde miljøet og verden, når det i praksis har null å si.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en tråsykkel til 10000 må jeg betale 25 % moms på den og prisen blir da 12500. Er ikke det et miljøvennlig transportmiddel?

Mens hvis man kjøper en elbil, nei da skal man ikke betale moms. Logisk?

Dette er da heller et argument for å kutte momsen på sykler enn å øke den på elbiler?

Lenke til kommentar

Må være den store miljøbløffen. Er jo gjort undersøkelser på dette som viser at produksjon av elbiler forurenser svært mye i forhold til en vanlig bil.

Er vel bare å si for de som kjøper det: "Nei vi gjør det for miljøet sin del, den er jo svært miljøvennlig". Bullshit unnskyldning.

Hvorfor tror du Norge selger over halvparten av elbilene i Europa totalt? Sinnsykt skjeve avgifter med ekstreme fordeler for elbil.

Leste i et bilblad at HVER DAG går 1000 ingeniører på jobb hos Toyota for å forske på elbiler. De har funnet ut at det ikke er grunnlag for å lage og selge disse enda. Rent globalt er elbil svært lite utbredt. Se på hvor mye som selges i statene for eksempel. Ingen her hadde vel kjøpt Tesla til over halvmillionen hvis prisene på forbrenningsbiler hadde vært fornuftig? Smør-og-brød bil som Ford F-150 f.eks. Pris i statene 150 tusen kroner (25 tusen USD). Pris i Norge kanskje 700-800 tusen? Den tas ikke inn.

 

Syns du det er riktig av staten å bruke i størrelsesorden 3-4 milliarder per år på å subsidiere elbiler, og da snakker vi kun om innkjøpet?

Hvis jeg kjøper en tråsykkel til 10000 må jeg betale 25 % moms på den og prisen blir da 12500. Er ikke det et miljøvennlig transportmiddel?

Mens hvis man kjøper en elbil, nei da skal man ikke betale moms. Logisk?

Norske bilavgifter er helt totalt på villspor. Imens ler de av oss i andre land der de står og ser på at nordmenn kjøper tesla for at de skal redde miljøet og verden, når det i praksis har null å si.

At elbiler ikke er miljøvennlige er den store bløffen, ja de forurenser mer å lage enn normalbilen men man skal ikke trille langt før de har forårsaket like store miljø "belastninger".

 

Ja dette med moms på andre miljøvennlige transportmidler er rart, meen om man kutter moms på sykkel tror jeg ikke man "sparer" miljøet særlig da de fleste fortsatt kommer til å farte rundt i bilen. Gjør man det på bil derimot, ehm ja det har man vell sett svaret på det siste året og vell som det:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

De har et poeng. Hvorfor skal staten sponse dyre biler til de som har mest penger fra før av? I det minste burde elbiler hatt moms hvertfall, og vanlige avgifter på bom, parkering og årsavgift. Som det er nå er det EKSTREM skjevfordeling i bilavgiftene her til lands.

 

Nå er ikke alle elbiler så fryktelig dyre da. Poenget er at man vil skape insentiver i en begrenset periode for å velge nullutslipsbiler.

 

 

De er fryktelig dyre. En Tesla Model S koster det samme som en BMW M5 (om man ser bort fra det svært sære avgiftssystemet i Norge). Elektriske systemer som i f.eks. hybrider, koster som oftest mer enn versjoner med store V6 motorer. Ett eksempel er Toyota Camry i USA, der en V6 motor på 268 hk koster mindre enn en hybrid på 185 hk.

 

Nullutslipp? Kanskje i Norge, men i de fleste land er nok ikke kull og naturgass reknet som rene utslipp.

 

Sett heller avgiftene likt på alle biler uansett drivlinje og teknologi, og la folk få velge det de vil. Om du vil kjøpe en Tesla istedenfor en BMW, så skal du selvfølgelig ha friheten til det. Men da bør du betale markedsprisen, ikke "byråkratprisen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...