gta3-kongen Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Hei! Jeg har litt problemer med booting når jeg starter maskinen.. Det startet med at jeg kjøpte FIFA 15 og skulle installere og måtte frigjøre plass på den ene partisjonen.. Lokal disk C (systemdisken med OS) og gikk inn i noe som kalles System behandling eller Computer Managerment og prøvde å klikke på aktiver denne partisjonen.. vet ikke engang hva jeg gjorde der inne.. og så skulle jeg slå av og på maskinen og da dukka det opp "BootMGR is missing" Jeg vil tro det er her inne jeg gjorde feilen.. Nå må jeg inn i BIOS for hver gang jeg starter PCen å velge C, en SSD disk.. 128 GB.. Har to gamle disker inne på pcen også.. disse er på 465 GB og 279 GB.. D og G heter de.. de er tomme. og jeg har 1,4 GB ledig diskplass på C og vil gjerne begynne å laste ned ting i de to andre partisjonene.. Kan ikke formatere for jeg har ikke Windows 7 CD Jeg har vært inne i BIOS men jeg tar alltid F8 og bare velger systemdisken men jeg har gått inn i Advanced Mode (F7) og boot der.. og prøvd å skifte til SSD disken men funker ikke helt riktig.. den booter ikke på C enda.. Jeg kjører Windows 7 og hk heter ASUS P8z68 deluxe Hva kan jeg gjøre for å få den på riktig boot? Hatt det sånn i flere uker nå og det er kjedelig å starte pcen på måten.. Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Booting begynner med at BIOS leser MBR på den valgte disken. Så ser bootloader etter en partisjon som er aktiv. Der prøver den å finne BootMGR. Det du har gjort er antagelig å flytte Aktiv til feil partisjon. Så løsningen bør være å gjøre det samme en gang til, men da velge rett partisjon. Men dette er ofte ikke Windows partisjonen. Hvis du har en 100 MB partisjon først på disken så er den den som skal være aktiv. (det er kun en partisjon som er aktiv, så når du setter på en partisjon vil det samtidig slettes fra de andre). Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Om du må inn å endre på dette hver gang vil jeg også foreslå at du bytter bios batteriet, kan tyde på at det du foretar deg ikke blir lagret neste gang maskinen blir skrudd på. Lenke til kommentar
gta3-kongen Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 Ja jeg har flyttet aktiv til feil partisjon.. Jeg prøvde det for å se om kanskje denne partisjonen ville hoveddisken hvis du skjønner.. fordi C partisjonen er så full.. D og E System Reserved (100 MB) står nå som aktiv. D er bare en tom partisjon på 465 GB, jeg har lagret en mappe med noen bilder der bare.. fordi jeg har ikke mer plass igjen på C lokal disken.. men jeg har gjort det jeg prøvde på helt feil.. Jeg kan merke C partisjonen som aktiv ser jeg her.. Eneste jeg vil det er å få en normal oppstart igjen.. og da kan jeg bare laga ting i de to andre D og G partisjonene istedenfor. Der har jeg masse plass! xClaymanx: Jeg må endre det for å få Windows til å starte fordi Bootmgr is missing.. Hårek sier mye riktig her ser jeg.. Jeg kan merke C partisjonen i diskbehandling som aktiv så starter PCen opp uten at jeg må inn i BIOS? jeg trur det var det jeg gjorde sist og da kom bootmgr is missing opp.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Hva er egentlig spørsmålet nå? Du sier at System Reserved nå er Aktiv. Men har du fremdeles problemer med å boote? xClaymanx prøvde å formidle en annen løsning, som forsåvidt kan ha noe for seg, men det kommer an på hvordan PC oppfører seg. Det ble litt uklart for meg. Lenke til kommentar
gta3-kongen Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Partisjon D og Partisjonen E (System Reserved) står som aktiv og jeg må fortsatt inn i BIOS for å kunne starte opp Windows. Jeg har ikke rørt partisjon C enda.. Endret 15. oktober 2014 av gta3-kongen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Først tror jeg vi må avklare om SSD'en din kan boote på egen hånd. Prøv å koble fra de to gamle diskene. Når du da starter PCen så har ikke BIOS noe annet valg enn å boote fra SSD. Fungerer det? Lenke til kommentar
gta3-kongen Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 det kan jeg sjekke i morra Det virker som den booter fra DVD-spilleren.. P3 eller hva det alternativet kalles Lenke til kommentar
gta3-kongen Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2014 Hårek: Jeg dro kablene i pcen til de andre harddiskene så kun ssd disken sto igjen med oset på og fikk startet PCen men da dukka opp både "No Physical Disk" og "BootMGR is missing" Etter dette kom jeg ikke inn i windows i det hele tatt på flere dager, derfor jeg ikke har svart noe mer her.. Så jeg gadd ikke dette tullet lenger og dro å kjøpe Windows 7 Home Premium dvd'en og tok en reparasjon på diskene og så kom jeg ikke uten å miste noe som helst Tusen takk for all hjelp hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå