Gå til innhold

Creative Audigy 2 Platinum EX problem

Anbefalte innlegg

Hei!

Har endelig fått installert Audigy 2 kortet!

Her var framgangsmåten: Lånte en cd av en kamerat og fikk endelig litt lyd ut av høytalerne. Prøvde å konfigurere speaker settings innstillingene, der du kan velge hvilket lydsystem du har, og jeg har 5.1!

I speaker settings kan du teste en og en høyttaler med enten stemme eller "skurring" der du da finner ut om du har koblet rett og at alt stemmer. Men problemet mitt er at i disse testene så vil det ikke komme lyd fra annet enn bare de to fronthøyttalerne... dette gjelder i ALLE testene i ALLE programma som følger med audigy2, er mange tester og innstillinger en kan gjøre, men er BAREfronthøyttalerne mine som gir lyd av seg i testene.

Men når jeg bjynner å spille musikk, hey, da finner jeg ut at, det kommer jo lyd fra alle kanalene!!! Alt virker tilfredsstillende. Når jeg setter i en DVD-plate, kommer dolby digital dekodingen opp, og lyden fyller rommet fra alle høyttalerne mine på en tilfredsstillende måte!

Har nå oppgradert alle driverne og applikasjonene fra soundblaster.com og finner ikke ut hva mer jeg kan gjøre for å få konfigurert høyttalerne skikkelig i medfølgende program!

Greit nok at de virker tilfredsstillende, men litt av poenget er at du skal kunne konfigurere litt etter din egen smak når du har investert i såpass avansert lydsystem til datamaskinen!

Noen her som kan hjelpe meg? takker ufattelig mye for et oppklarende svar og hjelp til oppklaring av dette irriterende problemet :)

Mvh Kjell Ronny Haugen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette hjelper vet ikke jeg, men om du leter litt så er det en eller annen plass i de creative programmene der du kan velge om du vil sktivere noe(husker ikke akkurat hva det heter), men det presser lyden gjennom de to fronthøyttalerene, detter er spesielt nyttig ved f.eks mp3 og musikk som bare støtter 2 kanaler..

Pass og på at du velger i creative sitt program at du skal ha 5.1 lyd..Det skal synces mot windows, men er ikke alltid det fungerer(SJOKK!!!)

HAr selv audigy 2 uten problemer, men sitter på skolen nå så det er litt vanskelig å hjelpe uten å se selv, men om problemet ikke har løst seg skal jeg se på det når jeg kommer hjem....

-Stian-

Lenke til kommentar

Hei, har ikke funnet noen flere innstillinger... og har lest på forumet at det er flere som baler litt med samme problemet, og det med et audigy kort...

hadde vært fint om du hadde funnet ut hvor disse innstillingene kunne gjøres :)

En annen ting... jeg kjører optisk og koaxial inn på forsterker, men bruker mest optisk fra audigy 2 eksterne i/o... jeg er ikke helt med på hvor dekodingen av f.eks dvd platen blir gjort. når jeg starter en dvd-film, kommer dolby digital logoen opp pådataskjermen, men inenting skjer på receiveren. til vanlig med mitt soundstorm integrerte lydkort, aktiveres dolby digital dekoding på hjemmekinoreceiveren, men det gjør den ikke med audigy2 systemet... så er det audigy 2 boksen med dekodere som tar seg av all dekoding og bare sender alt videre via optisk og fordeles ut på høttalerne i forhold til soundstorm som sender sgnalet til receiver som da dekoder signalet til passende lydsystem som som regel er dolby digital, PUH vart lang setning :)

Kanskje litt vanskelig og forstå meg, men prøv... noe dere lurer på så spør hva jeg mener...

mvh kjell ronny

Lenke til kommentar

Hei

Om du ser nede ved klokken har du et symbol, en hvit firkant, med en blå høyttaler i... dobbelklikk på den og se hvordan de instillingene er...

Om du da ser nede i det vinduet så er det tre "knapper" ved siden av default knappen. trykk på den i midten og kontroller hvordan høyttalerinstillingene dine er... prøv og med kun digital utgang(en "merkeboks")

om ikke det virker så lukk det vinduet, og trykk på den knappen helt til venstre på det første vinduet. kontroller hvordan (og om ) cmss3d(1og2) er aktivert og konfigurert. med meg står det at Cmss3d 1 er aktivt med null stereo focus....

Ellers så er den siste knappen i det første vinduet en diagostic-knapp...kjør gjennom der og se om creative kan hjelpe deg:)

Noe mer kan jeg desverre ikke hjelpe med, men om du ikke finner noen løsning så tror jeg at creative har et forum på sine sider der det kanskje står noe om det samme problemet...

-Stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...