Gå til innhold

Cops, Politi og lover om alkoholregulering og narkotika

Anbefalte innlegg

Da fortsetter tråden her fordi Cops tråden ble stengt, Men i denne tråden som jeg har startet opp er det lov å diskutere Cops, politiet og også lover om alkoholregulering og lover mot narkotika. Det er også tillatt for folk som er offer for loven å utale seg.

Da er reglene oppdatert slik at det nok ikke blir noe særlig offtopic som moderatorer ikke liker.

Kjør tråd

Jeg fortsetter med å legge ut utenlandske observasjoner om alkoholregler og norsk flatfyll, forrige link var feil referert til tidspunktet norsk alkoholpolitikk kommer opp.

Riktig tidspunkt skal være 6.26

https://www.youtube.com/watch?v=amYSLxsCGk8

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske alkoholreguleringer gjør trolig at vi som folk drikker mindre alkohol, problemet er at det er mer skadelig med flatfyll i helgen, enn et glass vin til maten midt i uka.

Dessuten er det virkelig sånn at kroniske alkoholikere drikker mindre pga alkoholavgifter? Nei, for Rødsprit finnes og loff finnes....

Det som reguleringene går ut over er vanlige folk som tar seg en sixpack i helgen. Why? Fordi ølsalget som stenger 8 på fredag, og 15? på polet lørdag og 6 i butikk på lørdag går ut over de som ikke REKKER salget.

Jeg har flere ganger ikke rekket ølsalg, Why? Fordi jeg jobbet skift eller helg.

Det er disse dette går ut over, målet burde jo ikke være å hindre folk i å ta seg et glass vin eller øl. Målet må være å redusere forbruket til alkoholikere. Dette gjør man ved å følge opp disse og nekte de å kjøpe alkohol og samt bruke midler på rusomsorg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror norske alkoholreguleringer gjør norsk drikkekultur litt mer levelig. Vi har en drikkekultur, hvis bakgrunn går tilbake til lenge før alkohollovens inntog, som ikke kan være uregulert.

Det er noen former for reguleringer jeg tror har mindre betydning, og i noen tilfeller har negativ betydning. Blant annet de begrensede salgstidene. Problemet er at dette har liten eller ingen innvirkning på de som sliter, og ellers bare er slitsomt for oss andre. Greit nok.

Noe jeg tror ville gjøre mye godt er en ide jeg har foreslått lenge. Veldig enkelt. Differensiert alkoholavgift ved salg og skjenking.

Om man differensierer avgiften kan utestedet faktisk velge å selge en halvliter for 30 kroner og fortsatt tjene penger, og da tror jeg geniunt vi får gjort mye positivt med vorspiel-fylla, og at folk kommer ut tidligere. Når de først er på et utested reguleres drikkingen av alkoholloven, og da får man ikke mer etter at man blir overstadig. Forhåpentligvis klarer de fleste utesteder i de fleste tilfeller å stoppe skjenkingen før man når det nivået også. Dessuten har man ordensvakter, som passer på.

Jeg har virkelig tro på at dette kan løse mye av problemene med norsk utelivsfyll.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jupp. Loven skiller mellom utsalgssted og serveringssted, der utsalgssted er butikk som selger alkohol, mens serveringssted er sted som skjenker alkohol.

Steder som skjenker alkohol vil få en høyere avanse på det som selges jamført med private utsalgssteder (Vinmonopolet er statlig, og av liten interesse i spørsmålet), samtidig vil det utjevnes ved at skjenkesteder har en økt risiko for problemer knyttet til salget siden alkoholen nytes på stedet, har behov for en del ansatte, blant annet ordensvakter, og ikke minst at det allerede er en ganske utsatt bransje der det er vanskelig å få det til å gå rundt.

Utsalgssteder for alkohol er også dagligvarebutikker med mange andre ben å stå på, og en viss nedgang i salg av alkohol i gruppe 1 vil neppe føre til noe merkbart omsetningstap for disse. Utsalgssteder slipper også risikoen det innebærer at flertallet av de som besøker dem er ruset, og det stilles få krav til bemanning av en Spar-butikk.

Differensiering av alkoholavgiften vil gjøre det mulig å ha en overkommelig pris på skjenket alkohol, slik at utestedene i alle fall kan velge å ha en pris de som har et problem med prisnivået på utesteder vil godta. En butikk kan selge øl for 24 kroner per halvliter og tjener penger på det. Et utested kan ikke det, av et uttall årsaker. Differensiering av avgiften slik at man kan tjene penger om man velger å selge for 30-33 kroner, da tror jeg mye av problemet folk har med prisen på utesteder vil forsvinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Det er høl i hue at alkoholavgiftene er lave i butikk der du kan kjøpe så mye du vil. En flaske Seidel, ligger vel på 9,40kr flasken på Kiwi og for en tilsvarende flaskeøl på byen, kanskje litt bedre enn Seidel da si en Borg koster 50-60kr flasken. En halvliter fatøl på by kan koste så mye som 100kr.

Det er helt feil signal at man kan kjøpe så mye øl man vil på butikk, mens det er dyrt ute og man ikke kan kjøpe så mye man vil.

Man skal/får ikke servering på byen om man er overstadig beruset feks.

Det hadde vært bedre om man begrenset alkisenes handel i butikk, og gjorde det sosiale livet på byen billigere.

Forspiel fylla og nachspillfylla kunne man da fjerne og fått mer kontroll av vakter og bartendere på byen.

Skjenkelovene går langt tilbake tid til Kaukene og Mafia, som lurte folk på skjenkesteder med krita, dyrt brennevin og kortspill med juks der folk tapte gård og grunn. Idag har vi ikke sånne tilstander, det er mye kontroll både med vakter, bartendere og politi. Så vi har lite å frykte fra skjenkestedenes side nå for tiden.

Lenke til kommentar

Rusmiddelreguleringer er bare en unnskyldning for å slippe å besvare det virkelige spørsmålet: hvorfor blir folk rusmisbrukere?

Folk som ruser seg, ruser seg av en grunn. De som gjør det for moro skyld en gang i måneden, har ikke behov for reguleringer. Resten (et absolutt mindretall) har større problemer enn skjenkereguleringer, og bør få hjelp med det.

Dersom Norge har et stort problem med rusmidler og absolutt behøver reguleringer, så er ikke Norge og nordmenn så lykkelige som man skal ha det til.

Lenke til kommentar

Helt enig. Det er høl i hue at alkoholavgiftene er lave i butikk der du kan kjøpe så mye du vil. En flaske Seidel, ligger vel på 9,40kr flasken på Kiwi og for en tilsvarende flaskeøl på byen, kanskje litt bedre enn Seidel da si en Borg koster 50-60kr flasken. En halvliter fatøl på by kan koste så mye som 100kr.

Det er helt feil signal at man kan kjøpe så mye øl man vil på butikk, mens det er dyrt ute og man ikke kan kjøpe så mye man vil.

Avgiftene er ikke forskjellige i dag. Det er bare det at et utested i stor grad har salgene sine på fredag og lørdag kveld som gjør at prisene er høye. Husleien må betales for hele året, ikke bare for helgene.

Det hadde vært bedre om man begrenset alkisenes handel i butikk, og gjorde det sosiale livet på byen billigere.

Men hvordan skal man fastslå om en person er "alkis" eller ikke? Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Avgiftene er ikke forskjellige i dag. Det er bare det at et utested i stor grad har salgene sine på fredag og lørdag kveld som gjør at prisene er høye. Husleien må betales for hele året, ikke bare for helgene.

Men hvordan skal man fastslå om en person er "alkis" eller ikke?
På samme måte som man nekter enkelte polkunder å handle, det er fagpersoner som kan bestemme sånt og si ifra. Sef blir man ikke kvitt problemet helt, men det blir en begrensning der det trengs.

Det er da mange utesteder som eier egne lokaler... Det er avgiftene på skjenking som gjør at 0,40 koster opp mot 100kr det har lite med lønning og husleie å gjøre..

Hvorfor er det ellers mye billigere i Sverige og Danmark? Med lignende lønnsnivå som oss???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Svenske bararbeidere har ikke lignende lønnsnivå som oss, det burde du forstå når du ser hvor mange svensker som jobber i barer i Norge....

Det er lignende nivå jo. Bararbeidere i Norge har ikke så mye lønn de heller. Det er kanskje en tusenlapp eller femtenhundre i forskjell. Men du glemmer at prisnivået er mye lavere i Sverige. Jeg tenker da på bopriser og mat og drikke. Ja transport bil, moped og buss også...

Svenskene som jobber i Norge er ikke her først og fremst pga høye lønninger. De er her fordi det er stor arbeidsledighet i Sverige.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Svenske bararbeidere har ikke lignende lønnsnivå som oss, det burde du forstå når du ser hvor mange svensker som jobber i barer i Norge....

Det er lignende nivå jo. Bararbeidere i Norge har ikke så mye lønn de heller. Det er kanskje en tusenlapp eller femtenhundre i forskjell. Men du glemmer at prisnivået er mye lavere i Sverige. Jeg tenker da på bopriser og mat og drikke. Ja transport bil, moped og buss også...

Svenskene som jobber i Norge er ikke her først og fremst pga høye lønninger. De er her fordi det er stor arbeidsledighet i Sverige.

En typisk lønn for en bartender i Sverige kan ligge i mellom 70 - 130 kroner i timen. En helt vanlig norsk bartender kan tjene i mellom 150 - 200 kroner timen. Enkelte har langt mer enn dette også. Tips kommer i tillegg og er skattefritt (i praksis er den det)

Forskjellene er ganske prikære i selv ett så lavtlønnet yrke som Bararbeidere.

Lenke til kommentar

En typisk lønn for en bartender i Sverige kan ligge i mellom 70 - 130 kroner i timen. En helt vanlig norsk bartender kan tjene i mellom 150 - 200 kroner timen. Enkelte har langt mer enn dette også. Tips kommer i tillegg og er skattefritt (i praksis er den det)

Ufaglærte bartendere i Norge har nok mindre enn 150kr timen, de stedene du snakker om med 200timen er nok highendsteder i insanedyre Oslo.

En kommunal søppelrydder som rydder parker og kjøpesenter i Sverige har 17000 i måneden uten helgetillegg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ufaglærte bartendere i Norge har nok mindre enn 150kr timen, de stedene du snakker om med 200timen er nok highendsteder i insanedyre Oslo.

En kommunal søppelrydder som rydder parker og kjøpesenter i Sverige har 17000 i måneden uten helgetillegg.

Jeg eier to utesteder der det blant annet er bardrift i helgene. Jeg gir en startlønn for bartarbeidere 160 kroner/t. Da er jeg langt i fra den som lønner best, og nei det er ikke i Oslo. Barsjefen har 210 kroner/t mens daglig leder har 200k/t + fastlønn og bonusordning hva hver enkelt bartender har er det daglig leder som styrer, jeg vet bare at det er startlønnen, tror de fleste ligger i mellom 160 - 180kr/t. Uansett, ikke relevant, forskjellig praksis i fra sted til sted.

Hva en søppelrydder i Sverige tjener er i grunn ikke kjempe relevant med mindre man sammenligner epler og pærer naturligvis.

Men for gudsskyld, bardrift kan vær lønnsomt, å jobbe i bar blir man ikke rik av.

Uansett, det var prisen som var avgjørende.

Prisen på øl skal dekke følgende:

Avgifter relatert til inntekter/utgifter

Lønn

Strøm

Husleie/huslån

Råvare

++++

En bar tjener stort sett penger 2-3 dager i uken (Torsdag, Fredag og Lørdag)

Det er ikke bare disse dagene som skal betales for, derav blir det dyrt. Hvertfall for oss som har åpent i ukene også og gjerne har matservering. Det er ikke stor hemmelighet at matservering ikke er kjempeenkelt å tjene gode penger på, men pågrunn av at man kan ta inn igjen eventuelt en dårlig uke på matserveringen ved en god helg i baren er det nødvendig.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Jeg eier to utesteder der det blant annet er bardrift i helgene. Jeg gir en startlønn for bartarbeidere 160 kroner/t. Da er jeg langt i fra den som lønner best, og nei det er ikke i Oslo. Barsjefen har 210 kroner/t mens daglig leder har 200k/t + fastlønn og bonusordning hva hver enkelt bartender har er det daglig leder som styrer, jeg vet bare at det er startlønnen, tror de fleste ligger i mellom 160 - 180kr/t. Uansett, ikke relevant, forskjellig praksis i fra sted til sted.

Hva en søppelrydder i Sverige tjener er i grunn ikke kjempe relevant med mindre man sammenligner epler og pærer naturligvis.

Men for gudsskyld, bardrift kan vær lønnsomt, å jobbe i bar blir man ikke rik av.

Jeg selv er storfornøyd med 150kr timen, da har jeg råd til hifi, lån, singlemalt, mat, transport, vin, klær, tannlege, filmer, møbler, cder, blader... etc etc etc ja til og med sigarer.

Jeg skjønner ikke hva folk skal med mer, men mange vil ha mer og faen vil ha fler.

Lenke til kommentar

Trenger man mer kan man bare stille opp i en helg eller jobbe overtid. Dersom man er to i tillegg som tjener det samme så har man det jo kjempefett.

Klart kaste bort 3000 på bytur eller sydenfylla gjør ikke jeg, det har jeg vokst fra.

Ja legge til at i dyre Oslo så er nok ikke 150 bra, da må man opp i 180-200. De stedene jeg har bodd i Østfold og Sverige så betaler vi feks 6800 kr for 90 kvadrat og to soverom, med strøm og internett inkludert og stor hage og veranda.

Jeg tror prisen sentralt i Oslo ville vært ganget med to eller tre. Insane...

De jobbene jeg har hatt ligger på 155-160 så kommer skifttillegg og andre tillegg oppå dette.

Tilbake til tema.... Du mener at skjenkingsavgiftene i Norge ikke påvirker prisen?

Hva med småbutikker som Joker eller Bunnpris? De håndterer mange fler kunder og selger mye billigere øl enn puber... Hvordan henger dette sammen? Altså de tjener jo inn penger på mat også, men det gjør da mange utesteder også...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å sammenligne omsetningen på en liten dagligvarebutikk og et utested.

Jeg bor på et tettsted med tre utesteder og fire dagligvarebutikker.

Den største butikken har et overskudd på 0,7 millioner. Det mest populære utestedet (som også serverer mat) har ca. samme overskudd. Likevel omsetter butikken nesten seks ganger mer.

Derfor er det billig på en butikk. De klarer seg med 5% margin på varene, det gjør ikke et utested. Ergo påslaget må bli større for å få overskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...