Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Elektrisk feil i borettslag

Balljenta

Anbefalte innlegg

For noen uker siden gikk strømmen i flere leiligheter i borettslaget mitt. Dette skyldtes en jordfeil på grunn av en fryser som sto oppe på det felles loftet. Samme dag sluttet strømkontakten til oppvaskmaskinen på kjøkkenet å virke, dette skjedde både hos meg og en annen dame som bor i samme oppgang som meg. Akkurat den samme kontakten sluttet å virke hos begge to.

Jeg har snakket med en kompis som er elektriker, og han mener det er stor sannsynlighet for at jordfeilen har skyld i at kontakten på kjøkkenet ikke virker lenger. Jeg sendte melding til styrelederen for borettslaget, og hun sier hun har snakket med elektriker som sier dette ikke kan ha sammenheng. Kompisen min sier samtidig at for å finne ut av om det har sammenheng må man teste for jordfeil både på loftet, og i begge leilighetene det skjedde.

Jeg regner med jeg og hun damen med samme feil må hyre elektriker som sjekker ut dette og bekrefter sammenheng før vi kan sende noe krav til borettslaget? Tenkte bare å høre her før jeg gjør noe.

For å klargjøre, så eier jeg leiligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

For å klargjøre, så eier jeg leiligheten.

Nope, leiligheten eies av borettslaget. Du eier imidlertid retten til å bo i den. Derav "bo retts"-lag.

Jeg regner med jeg og hun damen med samme feil må hyre elektriker som sjekker ut dette og bekrefter sammenheng før vi kan sende noe krav til borettslaget?

Rent prinsippielt betaler du uansett siden borettslagets inntekter er over husleien. Forskjellen er om alle betaler for noe (dvs. når styret bruker penger) eller om den enkelte bruker penger på egenhånd.

For noen uker siden gikk strømmen i flere leiligheter i borettslaget mitt. Dette skyldtes en jordfeil på grunn av en fryser som sto oppe på det felles loftet. Samme dag sluttet strømkontakten til oppvaskmaskinen på kjøkkenet å virke, dette skjedde både hos meg og en annen dame som bor i samme oppgang som meg. Akkurat den samme kontakten sluttet å virke hos begge to.

Borettslaget har riktignok ansvar for at strømnettet fungerer, men kostnaden for dette hvirker å tilfalle fryserens eier (dennes innboforsikring). Dersom (allerede eksisterende) feil/mangler på strømnettet i bygningen har forværret resultatet kan kanskje borettslagets husforsikring ta noe av kostnaden. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Generelt sett er det andelseigaren som hev ansvar for å halde vedlike leidningar som er ein del av bustaden, mens laget hev ansvar for å halde vedlike leidningar som er ein del av "fellesbustaden" eller som går inn i bærande konstruksjonar.

Lova seier ikkje noko direkte om kven som skal utgreie kva ein feil består i, men dette er ei følge av vedlikehaldsansvaret. Men her er det ikkje spørsmål om kven som skal utgreie. Burettslaget hev utgreid om feilene hev samanheng, og kome til at dei ikkje hev det, som du hev referert lenger opp frå samtala med styreleiar. Du er ikkje samd, og då må du enten vise at dei tek feil, eller prova for styre/generalforsamling at dei bør gjere fleire utgreiinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...