Gå til innhold

Spørsmål om strømregning

Tunky

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål rundt strømregninga jeg har fått. Dette er min første strømregning, da jeg i tidligere leieforhold har hatt fastpris for strøm.

Vedlagt ligger spesifikasjonen for fakturaen. Regner med at dette bare er faktura for nettleie, kan det stemme ut fra de forskjellige "varelinjene"? Syns det ser så mye ut hvis det bare er nettleie, med tanke på at det er snakk om en 48kvm leilighet. Det som gir mer mening er at det er snakk om helt av starten fra leieforholdet (starten/midten av juli tror jeg), men at det bare står at det er for september. Har ikke brukt så mye strøm, trodde jeg. Vi har hatt noen varmekabler stående på på badet og i stua (hhv. 600W og 1340W iflg. sikringsskapet), men på under halvparten av maksvarme.

Oppvaskmaskin og vaskemaskin går 1-2 ganger i uka og vi dusjer kanskje ca. 10 ganger i uka til sammen. Jeg dusjer fort, 5 min, mens kjæresten bruker kanskje 10 min - et kvarter. Ellers er det lys, TV, matlaging, kjøleskap og småting. Vi leser ikke av måleren selv, forøvrig.

SÅ, oppsummert: ser dette ut som en faktura på nettleie? Er det mye med tanke på forutsetningene?

post-102350-0-76205800-1413298545_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet ikke. 400 kr er ikke SÅ mye, nei, men hvis selve strømforbruket kommer i tillegg syns jeg det blir en del. Har ikke hatt på varmekabler hele måneden en gang, og det er all oppvarminga vi bruker. :) Får se hva som skjer utover høsten... Håper på en mild vinter.

"Forbruksavgiften går til staten (...)" - er tydeligvis ikke aktuelt bruk. Kommer vel en ekstra faktura ville jeg tro, fra et annet firma. Nettleie og forbruk er det to forskjellige firmaer som står for, når jeg tenker meg om.. I mitt tilfelle altså.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Sjølve straumen kan ofte vere billegare enn nettleiga. Elles er vel 20000kWh rekna som"normalt" årsforbruk per husstand, så de ligg bra an i forhold til det.

Elles ser eg at nettleiga mi er ein god del dyrare enn nettleiga di. (På min faktura er også avgiftene til staten slått saman med sjølve nettleiga til eit "energiledd"). At nettleiga er dyrare kjem vel av at det er dyrt for netteigar å halde oppe nettet i eit fylke som Sogn og Fjordane med spreidd busetjing.

post-128036-0-16023300-1413307100_thumb.jpg

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Høres korrekt ut det. Om noe, så er det for lite. ;)

Har ikke oppvarming, er to stykker som dusjer omtrent like mye, varmekabler blir ikke brukt, og resten er nok rimelig standard. At leiligheten er 72 kvm spiller i grunn liten rolle når den er så godt isolert at ekstra oppvarming ikke trengs før midtvinters. (Og er peis)

Vi har ca 1500-2000kr totalt hver periode på to måneder. Nettleien står for ca Halvparten. Altså rundt 750-1000kr. Men har en PC som bruker en del strøm. Så forskjellen kan nok ligge der.

Der jeg bodde før med 3-4 andre så snakket vi om nærmere 6000kr totalt for hvert kvartal.

Varmekabler er nok dog noe av det som tar mest strøm hos deg. (Bort sett fra kanskje varmtvann som nesten alltid er værstingen)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er berre nettleige. Du bruker omtrent like mykje straum som me gjer per månad, og me hev dobbelt så stor kåk (to vaksne og eit spebarn), her går vaskemaskina og tørketrommelen annakvar dag og oppvaskmaskina mest like ofte. Inga varme, det hev ikkje vore kaldt nok.

Eg trur dette er mykje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er svært sparsommelig (og har en meget snill tørketrommel) om du synes det er mye for TS sine 400kr i nettleie og har omtrent det samme. Husk at størrelse på kåken er også ganske irrelevant om man ikke har på oppvarming.

Og nå har jo TS på varmekabler i tillegg.

Hadde dere hatt på full guffe, og de da stod på konstant som følge av dette, så ville bare varmekablene ha kostet 1000-1400kr måneden.

Men nå antar jeg de kanskje bare står på en brøkdel av tiden pga. varmt i huset og lav instillig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange rare avgifter, nettleie alene så kommer det forbruksavgift sammen med nettleie forbruk :rofl::rofl:

Så kommer forbruk igjen på strømregningen.

Skal lage kraftselskap jeg også

Forbruksavgift

Avgiftsforbruk

Nettleieforbruk

Forbruksnettleie

Nettslitasje

Slitasjenett

Leienettsforbruk :rofl::rofl::rofl:

Endret av War
Lenke til kommentar

Nettleiga består av ein fast og ein variabel kostnad. Det kostar å byggje, vedlikehalde og drifte straumnettet, og den faste kostnaden kan ein difor sjå på som betaling for i det heile å ha tilgang på straumen.

Den variable kostnaden avspeglar at det kostar meir å byggje og vedlikehalde eit nett når kundane brukar mykje straum enn når dei brukar lite. Staten har dessutan pålagt netteigarane å differensiere satsane slik at nettleiga er høgare i vinterhalvåret enn i sommarhalvåret. Staten har også bestemt at det skal krevjast inn forbruksavgift og avgift til energifondet, som vist på faktura i innlegg #1. Dette er såleis ikkje pengar som går til den einskilde netteigar.

Oppå alt dette kjem 25% mva. Ein stor del av nettleiga er såleis avgifter til Staten.

Rekninga frå kraftleverandøren (innlegg #6) er rein betaling for sjølve krafta. Altså stikk ikkje Staten avgarde med noko anna enn momsen her.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...