Gå til innhold

Støydempingsmatter, effektivt eller?

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er noen hensikt med slike matter? Maskinen støyer ikke mye, men en helt stille maskin hadde vært å foretrekke *grin* Har 2 kabinetts vifter @2600 rpm, 21db og thermaltake volcano 9 @ 2300 rpm ca 20 db.. Hdden min (maxtor 160 gb 8mb cache) synes jeg bråker endel. Men det er helst viftestøy jeg vil bli kvitt. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dempematter hjelper kun på vifter som er montert godt inne i kabinettet. Således hjelper de lite på kabinettvifter og PSU vifte.

Det som de derimot hjelper på er å dempe støy fra CPU vifte, grafikkort og harddisker. Hvis f.eks. harddisken er en skikkelig gviner, så kan man sørge for å tette med dempematter rett foran harddisken, slik at ikke støyen går rett ut av fronten på kabinettet. Ev. kle den inn i dempematter hvis temperaturen på den tillater det.

Jeg har kjøpt meg en enkel støymåler på Clas Ohlson, den gjør nytten til å teste hva som hjelper og hva som ikke hjelper.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg prøvde noen såkalte dempematter en gang, men som folk sier: De viftene som står montert i "utkanten" av kassa vil bli lite påvirket. Viftekontroll/rheo fungerer mye bedre..

Harddiskstøy har jeg ikke hatt siden jeg kjøpte meg NoWibes fra mp og byttet til Seagate harddisker.

Henning

Lenke til kommentar

Jeg brukte magic fleece matter i mitt gamle chieftech kabinett. Kan ikke si at de gjorde så mye positivt inni der utenom å fjerne litt resonans fra sidene. Men de isolerte varmen ganske bra inni der! Temperaturen steig faktisk så mye at jeg fant det best å sette inn to ekstra kabinettvifter for å få den ut, så de ekstra viftene laget nok like mye ekstra støy som det mattene dempet i utgangspunktet.

Konklusjon: Man klarer seg like greit uten :p:

Lenke til kommentar
vet bare at pcen blir noe uhyggelig tung når man har fått dem inn

ikke egnet til lan med andre ord (kansje)

Bruker matter kjøpt hos Biltema. Billigere og lettere. Har ikke testet matter som er beregnet for pc, men de jeg bruker funker helt greit; dvs., støy fra innvendige vifter, HD og GPU er vesentlig redusert.

Tips: legg også på noen biter matte mellom chassiet og f.eks gulvet eller bordet hvis pc'n står der. Dette demper ressonanse støyen som forplanter seg via kabinett til gulv/møbler.

Hvis HK ikke støtter styring av kabinettviftene så monter en motstand på ledningene slikat vifta bare går f.eks med halv fart.

Obs. Anbefaler at det holdes øye med temperaturen underveis her..Men en uklokket P4 kan man i de fleste tilfeller helt kutte ut den ene chassis-viften, og halvere rotasjonen på den andre. Dette gir hørbart mindre støy.

mvh roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...