OHJohansen Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Telenors #jegvilha4G-konkurranse er overstått – her er vinnerne.Disse plassene vant 4G-dekning Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Vil dette seie at resten av oss som ikkje alt har 4G heller ikkje kjem til å få det? 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Selvfølgelig ikke. De nevnte "vinnerne" rykker bare et godt stykke frem i køen. Det er dermed heller ikke sagt at man får 4G overalt. Man har tross alt ikke 3G overalt heller, og 4G er en dyrere utbygging pga. høyere frekvenser og datahastigheter. Det vil hjelpe på når de begynner med 800 MHz 4G, men fortsatt er det et (nesten) absolutt krav med fiber til mobilsiten. Man må nesten bare vente og se, og følge med på operatørenes dekningskart. Eller flytte til byen... EDIT: når jeg tenker meg om er det jo mulig at noen av "vinnerne" ikke ville ha fått 4G i det hele tatt hvis det ikke hadde vært for denne konkurransen, men det blir bare spekulasjon. EDIT2: Dekningskartene stemmer visst heller ikke 100%. Jeg sitter med Chess-abonnement i en (mindre) by hvor det i følge dekningskartet ikke skal finnes 4G, men like fullt har jeg 4G-dekning (og hastighet). Endret 14. oktober 2014 av Ar`Kritz 1 Lenke til kommentar
MrMountainLurk Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Det vil hjelpe på når de begynner med 800 MHz 4G, men fortsatt er det et (nesten) absolutt krav med fiber til mobilsiten. Merket fordelene med 800MHz i sommer. Satt på fjelltopper langt inni Jotunheimen, og Hardangervidda med 4G. 3-5mil fra nærmeste sender. Det var gøy 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Er ikke 800 MHz standard, mens 1600 MHz skal erstatte 800 MHz? Og samtidig bli dårligere i dekning? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 800MHz ble tidligere brukt til å sende analoge TV-signaler, så bestemødre over hele landet kunne motta NRK med bordantenne. Nå er det analoge bakkenettet nedlagt, og i stedet brukes det digitale bakkenettet med andre frekvenser til Riks-TV og NRK. 800MHz var ubrukt i flere år, men nylig (en del måneder siden) ble det bestemt at disse frekvensene skal brukes til 4G mobilt bredbånd. Jeg har ikke hørt noe om at 4G på 800MHz skal nedlegges. Håper du har misforstått. 900 har lenge vært standard for GSM. Etterhvert blir det flere frekvenser tildelt mobilt bredbånd. Høyere frekvenser brukes i byen med høy befolkningstetthet, for disse frekvensene har høy dataoverføringskapasitet og kort rekkevidde. Perfekt i områder der det er mange brukere på et lite areal. Lavere frekvenser brukes utenfor byene, der det er færre kunder og langt mellom tårnene. Disse frekvensene har bedre rekkevidde, men takler ikke så mange brukere som bruker mye data samtidig. 1 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Her i landet må vi vere fornøgd om ein i det heile tatt har dekning. Store delar av landet har ikkje dekning i det heile tatt. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 De aller, aller fleste steder hvor folk bor er det dekning, men det vil alltid finnes unntak. Fordelen med det gamle NMT450-nettet var at dekningen var noe bedre i grisgrendte strøk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg