Gå til innhold

Hvordan skatte leieinntekter ved privat utleie av tilhenger?

Anbefalte innlegg

Hei.

Usikker på om dette er rett forum, men forsøker likevel :)

Jeg har en ny skaphenger/varehenger med kapell jeg eier privat. Denne har jeg titt og ofte på utlån til bekjente og det er flere og flere som ønsker å låne den.

Jeg vurderer å ta et lite beløp eksempelvis 400 kr pr døgn i leie for hengeren.

Den tiden jeg ikke bruker den (ganske ofte iløpet av de 365 dagene vi har i året) tenkte jeg å ha den utlånt. Realistisk sett kan jeg kanskje få en plass mellom 80-100 utleiedøgn i året på hengeren dvs 32 - 40.000 i året.

Jeg ønsker ikke å drive svart med dette så spørsmålet er hvordan må jeg gå frem for å få dette til på en korrekt måte etter loven?

MÅ jeg opprette et enkeltmannsforetak eller kan jeg leie ut privat?

Hvis noen skulle nevne slitasje, forsikring, hva om hengeren blir ødelagt osv osv er det ikke det jeg ønsker svar på akkurat nå. Er også klar over at jeg bør/må/skal ha kontrakt når/før hengeren leies ut, alt dette er "under kontroll" og forstått.

Det er primært hvordan jeg kan/bør gjøre det med kapitalen som kommer inn fra selve utleien.

Noen som har formeninger?

Endret av retningslinjene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal føre inntekta i sjølvmeldinga, og ho vil bli beskatta med 27 %. Du må sjølv setje av penger til skatten. Det kan vera ein fordel å auke skattetrekket i løna di eller be skattekontoret om å skrive ut forskottsskatt viss du ikkje hev god økonomisk styring.

Det vert ikkje næringsverksemd når du berre leiger ut ein tilhenger som du òg bruker sjølv. Du treng difor ikkje opprette noko enkeltpersonføretak, og heller ikkje levere næringsoppgåve. Du slepp òg den høgare skattesatsen som gjeld for enkeltpersons næringsverksemd (38,4 % pga. trygdeavgifta).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...