Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk 2014


Mr Pepe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tror ikke det er en grunn til at bilprodusentene setter på en dimensjon av dekk som standarddimensjon?

 

Det er viktigere å ha godt grep mot det underlaget man har kontakt med enn å komme gjennom til det under under de fleste forhold.

Jada, det finnes nok situasjoner der disse sykkeldekkene dine vil være å foretrekke, men det er ikke normalen.

 

For min del kjører jeg under ganske varierte forhold, alt fra bykjøring i Oslo (som kan være langt verre enn bygdefolket tror) til kjøring på fjellet, og på veier i skogen som brøytes svært sjelden.

Ingen krangler på standarddimensjonen fra bilprodusenten. Men trådstarter spør etter "jo bredere dekk, jo dårligere grep?". Hvor svaret er ja, generelt.

En Subaru WRX har nok ikke standarddimensjon på 130-140 for vinterdekkene. Men all fysikk tilsier at så smale dekk gir klart bedre grep enn 230. Hadde målet vært flest mulig pigger kunne de lagt på 300 og fått 1000 pigger. Hva hjelper det om det ikke kommer nok vekt på hver og dekkene fortsatt flyter oppå 25cm nysnø?

Dette var ikke en anbefaling for dagligdekkene dine eller mine, men svar på spørsmålet til ts. Er vi ferdige med kveruleringen nå?

Lenke til kommentar

Rally og gatebruk kan rett og slett ikke sammenliknes.

Når man har såpass heftige pigger som de har på rallybilene er det et poeng å få et heftig marktrykk pr. pigg også.

Har du noen som helst erfaring med den typen dekk?

Det er også verdt å nevne at man ved kjøring med denne typen dekk gjerne bevisst spiller på hjulspinn som en faktor for å sikre seg bedre kontroll.

Du vet hvordan hjulspinn påvirker dekk for gatebruk?

Du vet hvor langt man kjører på et sett piggdekk i rally?

 

 

Større kontaktflate gir større flate som kan gi friksjon mot underlaget, friksjon gir kontroll.

Høy friksjon gir høyere grad av kontroll.

 

Dagens piggfrie vinterdekk kalles i sverige for "friktionsdäkk", et ganske passende navn.

Lenke til kommentar

Snodig, i min bratte bakke ser jeg bare mercedeser med brede bakdekk slite om vinteren.

Volvo ol med tynne dekk forran og bak står aldri fast.

Yaris har sykkeldekk og står heller ikke fast.

 

Det kan jo være en tilfeldighet at 99% av bilene jeg må hjelpe har brede dekk.

Lenke til kommentar

Snodig, i min bratte bakke ser jeg bare mercedeser med brede bakdekk slite om vinteren.

Volvo ol med tynne dekk forran og bak står aldri fast.

Yaris har sykkeldekk og står heller ikke fast.

 

Det kan jo være en tilfeldighet at 99% av bilene jeg må hjelpe har brede dekk.

 

Kanskje dette kan ha noe med at de bilene har forhjulstrekk og som kjent derfor tar seg bedre bedre frem enn en tung tysk sedan med bakhjulstrekk :laugh:

Lenke til kommentar

Interessant debatt.

 

Noen sier at rallypigg ikke er sammenlignbart, men prinsippet er likt. Smalt dekk, for å øke trykket per pigg og for å være sikker på å nå underlaget (fast is/pakket snø). For piggfrie dekk, ville ikke smale dekk som dette fungert.

 

For mannen i gata vil et smalt piggdekk være fordelaktig for å trenge gjennom løssnø og slaps, men vil tape på alle andre fører. Et slikt dekk gir et langt smalt avtrykk med høyere marktrykk. Lastebiler har f.eks. smale dekk for å alltid treffe fast underlag. Til gjengjeld har lastebilder flere dekk, og i Norge som oftest boogey for å kunne spre vekten på flere dekk og øke kontaktflaten.

Et bredere dekk vil gi noe større overflate som trykker mot underlaget, altså en større fordeling av vekten på underlaget. Brede dekk gir også grovere mønster (fordi mønsteret skaleres mellom smale og brede dekk). Dette gir høyere sidestabilitet og større rullemotstand (som igjen vil hjelpe deg å stoppe raskere).

 

uansett anbefaler nesten alle forhandlere og fagpersoner å gå for dekkdimensjonen i vognkortet. Ekspertene strides noe, men heller mot at bredere dekk uansett er å foretrekke fremfor smale i dag.

 

Jeg kjører selv på 205/55R16 på både sommer (Dunlop sport+) og vinter (HAKKA7), og har aldri hatt problemer med fremkommelighet. Jeg har jo ikke sykt brede dekk heller, men ville gått opp til 215/45 hvis jeg skulle kjørt piggfritt. Jeg bor forøvrig i Oslo, og kjører ofte til Trondheim/Bodø. Så du kan trygt si at føret er ekstremt variert.

 

Til syvende og sist vil du som sjåfør være den avgjørende faktoren for om bilen din holder seg på veien, og det er et poeng i å kjøre etter evne og forhold.

Lenke til kommentar

 

Snodig, i min bratte bakke ser jeg bare mercedeser med brede bakdekk slite om vinteren.

Volvo ol med tynne dekk forran og bak står aldri fast.

Yaris har sykkeldekk og står heller ikke fast.

 

Det kan jo være en tilfeldighet at 99% av bilene jeg må hjelpe har brede dekk.

Kanskje dette kan ha noe med at de bilene har forhjulstrekk og som kjent derfor tar seg bedre bedre frem enn en tung tysk sedan med bakhjulstrekk :laugh:

 

Det kan også forklares med at han sammenlikner nyere biler med gamle biler vil jeg anta..

Jeg har forresten aldri blitt stående fast med bakhjulstrekk i andre tilfeller enn der snøen har pakket seg i en stor haug foran bilen (altså dypere snø enn bakkeklaringen til bilen)

 

Interessant debatt.

 

Noen sier at rallypigg ikke er sammenlignbart, men prinsippet er likt. Smalt dekk, for å øke trykket per pigg og for å være sikker på å nå underlaget (fast is/pakket snø). For piggfrie dekk, ville ikke smale dekk som dette fungert.

Hvis du glemmer at også dagens piggdekk er såkalte friksjonsdekk har du rett, men ta med det i betraktningen så er det ikke lenger sammenliknbare tilfeller i det hele tatt.

 

En pigg som stikker ut 5-8mm og veier flere gram er nok ganske mye heftigere enn piggene i vanlige piggdekk for gatebruk..

 

I vanlige dekk for gatebruk er maks overheng 1,2mm, og piggen kan veie maksimalt 1,1 gram.

 

I tillegg til dette er stammen i et dekk for rally langt stivere, slik at piggene får bedre trykk mot underlaget.

Ulempen med disse dekkene er at det er forferdelig å kjøre med de på asfalt, både pga støy og pga fullstendig manglende egenskaper under slike forhold.

 

Dekk for rally er laget for å ha egenskaper innenfor et smalt område av forhold, og over svært kort tid.. Dekk for gatebruk skal gjerne gå 20-50000km før de byttes, og fungere under nær sagt alle forhold.

 

Jeg har gjort unna ganske mange km. med dekk for rallybruk.

 

For mannen i gata vil et smalt piggdekk være fordelaktig for å trenge gjennom løssnø og slaps, men vil tape på alle andre fører. Et slikt dekk gir et langt smalt avtrykk med høyere marktrykk. Lastebiler har f.eks. smale dekk for å alltid treffe fast underlag. Til gjengjeld har lastebilder flere dekk, og i Norge som oftest boogey for å kunne spre vekten på flere dekk og øke kontaktflaten.

Lastebiler har også den soleklare ulempen at de må ha en hardere gummiblanding enn personbildekkene har.

Dette av flere årsaker, en av de er vekten, en annen er at man forventer vesentlig lenger levetid på lastebildekk enn man forventer på personbildekk.

 

Et bredere dekk vil gi noe større overflate som trykker mot underlaget, altså en større fordeling av vekten på underlaget. Brede dekk gir også grovere mønster (fordi mønsteret skaleres mellom smale og brede dekk). Dette gir høyere sidestabilitet og større rullemotstand (som igjen vil hjelpe deg å stoppe raskere).

Å skalere mønsteret for dekk med bredde fra 155mm som gjerne er de smaleste du finner og opp i 285 eller noe som gjerne er blant det bredeste av vinterdekk er noe man KAN gjøre, men man kan også lage et annet mønster i et bredere dekk, uten at dette forandrer dekkets grunnkonstruksjon.

 

uansett anbefaler nesten alle forhandlere og fagpersoner å gå for dekkdimensjonen i vognkortet. Ekspertene strides noe, men heller mot at bredere dekk uansett er å foretrekke fremfor smale i dag.

Det er nok en grunn til anbefalingen i vognkortet som regel, selv om noen biler leveres med et stort spenn i originaldimensjoner også..

E-klasse av 211-karosseriet ble levert med dekk på bredder fra 205mm til minst 245mm som standard, jeg tror muligens AMGene ble levert med enda bredere dekk bak.

 

Men du har rett, det meste av ekspertisen sier i dag at originaldimensjon er tingen, og at bredere dekk av moderne design gir bedre egenskaper enn smale dekk, selvsagt innenfor rimelighetens grenser.

Svært smale dekk eller svært brede dekk vil begge deler ødelegge bilens kjøreegenskaper, og dette gjelder både sommerdekk og vinterdekk.

Mest merkbart blir dog dette med vinterdekk, da grepet gjerne er begrenset i vinterhalvåret..

 

Jeg kjører selv på 205/55R16 på både sommer (Dunlop sport+) og vinter (HAKKA7), og har aldri hatt problemer med fremkommelighet. Jeg har jo ikke sykt brede dekk heller, men ville gått opp til 215/45 hvis jeg skulle kjørt piggfritt. Jeg bor forøvrig i Oslo, og kjører ofte til Trondheim/Bodø. Så du kan trygt si at føret er ekstremt variert.

Hva slags bil står disse på?

 

 

Til syvende og sist vil du som sjåfør være den avgjørende faktoren for om bilen din holder seg på veien, og det er et poeng i å kjøre etter evne og forhold.

Dette kan ikke poengteres ofte nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Venter fortsatt på de jævla dekkene ! Dekkonline begynner å irritere meg nå, sommerdekkene kome på 4 dager, her har jeg nå venter i 15 dager, vært stuck i tyskland i 5 dager , sendte mail " vi skal undersøke " ringte til dem " vi skal undersøke " useriøst

Lenke til kommentar

Venter fortsatt på de jævla dekkene ! Dekkonline begynner å irritere meg nå, sommerdekkene kome på 4 dager, her har jeg nå venter i 15 dager, vært stuck i tyskland i 5 dager , sendte mail " vi skal undersøke " ringte til dem " vi skal undersøke " useriøst

 

 

Det er likegreit. Få avbestilt Nankang driten. De dekkene ville i hvertfall ikke jeg anbefalt deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Venter fortsatt på de jævla dekkene ! Dekkonline begynner å irritere meg nå, sommerdekkene kome på 4 dager, her har jeg nå venter i 15 dager, vært stuck i tyskland i 5 dager , sendte mail " vi skal undersøke " ringte til dem " vi skal undersøke " useriøst

 

 

Det er likegreit. Få avbestilt Nankang driten. De dekkene ville i hvertfall ikke jeg anbefalt deg.

 

 

har avbestilt den dritten nå

 

Forpulte dekkonline, skal aldri handle fra dem

 

 

Dag 1: bestiller

Dag 4: blir sendt ut

Dag:10 fortsatt ikke motatt

Dag 12 de bestiller på nytt

Dag 14: Får beskjed om at de er utsolgt på de dekkene og at de ikke kommer på flere år til dem

Dag:15 de sender mail om at jeg kan få hakkapelitta 5 til 1000 kr tillegg og med PIGGEr. Jeg gidder ikke pigger kansselerer bestilling

Jeg har nå avbestilt hele driten, skal handle meg no nokian uten pigger.

 

Får tilbake penger fra dem, ca 5 virkedager.

 

Btw hvilken dekk annbefaler dere?

Dekkonline kan brenne!!!!!!

Endret av S.E.R.B
Lenke til kommentar

Hvorfor har du ikke bestemt deg for å kreve dekningskjøp?

Det betyr at de må betale differansen mellom det du skulle betale hos de, og det du må betale hos andre..

 

Sjekk ut juss-forumet for mer info :)

Rettigheten er hjemlet i forbrukerkjøpsloven.

 

jeg orker ikke å vente lengere , eller ha noe med dem å gjøre, for den kundeservicen der kan ikke norsk, og er helt på trynet. Sist gang jeg handler fra de

Endret av S.E.R.B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...