Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk 2014


Mr Pepe

Anbefalte innlegg

SUP?

 

Tiden har kommet for vinterdekk og jeg må ha meg det asap da nye bilen jeg kjøpte så følgte det ikke med felger.

 

Har en 2014 e klasse , og det jeg lurer på hva av dekkene er det dere anbefaler til hvilken bil ?

 

Lurer også på om noen har peil om jeg kan gå ned 1 størrelse fra orginalt 245/45/17 til 225/45/17 ?

 

Har hørt at jo større dek på vinteren jo dårligere blir, stemmer det?

 

Fra før kjørte jeg på kumho kw31 på passat 2000 mod, og jeg kjører fortsatt på dem og de fungerer. Noen som har erfaring med kumho kw27 ? For det er kun den jeg finner her i den dimensjonen.

 

 

Er i Oslo, piggdekk er uaktuelt .

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med bredden på dekkene er ikke lenger som det var en gang i tiden.

 

Jeg kjører en 2005-modell E-klasse, og her er det Nokian Hakka R2 som gjelder, jeg kjører en del i Oslo, og en del utenfor Oslo..

 

Her går det i standarddimensjonen 245/45-17, og det skal jeg fortsette med.

 

Hvorvidt du kan gå ned i dimensjon kommer blant annet an på om du finner dekk i ønsket dimensjon med riktig loadindex.

 

Det skal sies at jeg har 4Matic også, så fremkommelighet er ikke noe problem akkurat.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Loadindex finner du i vognkortet ditt.

Lastindeks heter det på norsk.

Denne må være minst like høy som angitt i vognkortet, ellers er dekkene ulovlige på bilen.

 

På min bil er kravet en lastindeks på 95, men det er nok muligens den varianten av E-klasse som har høyest krav også.

Lenke til kommentar

Så smalt dekk som mulig for felgene dine. Kjører 235 på GLKen min og det blir fort seiling med nysnø på morran, selv med 4matic. Blir liggende oppå... slightly annoying.

Merkverdig, jeg opplever mine 245/45-17 som helt perfekt på min E-klasse.

Så smale dekk som mulig var noe man drev med før i tiden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så smalt dekk som mulig for felgene dine. Kjører 235 på GLKen min og det blir fort seiling med nysnø på morran, selv med 4matic. Blir liggende oppå... slightly annoying.

Merkverdig, jeg opplever mine 245/45-17 som helt perfekt på min E-klasse.

Så smale dekk som mulig var noe man drev med før i tiden..

 

Ser ikke sånn ut på vinterrally.

Merkelig om fysikken skulle endret seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Merkverdig, jeg opplever mine 245/45-17 som helt perfekt på min E-klasse.

Så smale dekk som mulig var noe man drev med før i tiden..

Ser ikke sånn ut på vinterrally.

Merkelig om fysikken skulle endret seg.

 

Nåja, du kan rett og slett ikke sammenlikne dekkene i rally med dekkene vi bruker på gata, det er for store forskjeller.

 

Antallet pigger er heftig, og det er faktisk piggene som er det primære angrepsmiddelet mot veien med de dekkene man bruker i vinterrally, da særlig der det er mye is.

 

Hva gjelder dekk på en vanlig bil som brukes på gata er det friksjonen man baserer seg på, og piggdekkene har pigger som gir en viss effekt i tillegg.

 

Altså fullstendig ulike prinsipper, og utviklingen har gått så heftig fremover de siste tjue årene at man heller ikke kan sammelikne dekk som er noen år gamle med dagens dekk.

 

At bilene også er tyngre gjør også sitt til at den optimale dekkbredden er bredere på nyere biler enn eldre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bred = fail på vinter sist jeg sjekket.

Kjørte en golf med sykt brede dekk, sklir og spinner og bare surrer i snøen.

Mazda med relativt tynne dekk var helt konge i forhold.

 

Kjøreskolebilen hadde brede dekk (i 2005)

Kjørte opp på snø og det var mye glattere i den bilen VS passaten og subaruen jeg ellers kjørte med.

 

Nå hjelper det at dekkene er nye også, bremsa inn hos dekkskiftefirmaet og skle 30 meter med 5 år gamle piggfri.

På veg ut på samme sted 10m etterpå var det mer 2 meter med masse "risting" Var nesten bråstopp i forhold med myk ny gummi.

Lenke til kommentar

Nå er det stor forskjell på bred som i dimensjonen bilen er levert med originalt og ekstremt bredt, som jeg antar er svært mye bredere..

 

Jeg kjører bevisst på originaldimensjon om vinteren, mens jeg har 245/35-20 og 285/30-20 på sommeren.

 

Det er bare å si fra om noen vil teste sin fremkommelighet mot merca altså, jeg kan sikkert kjøre med campingvogn bak i tillegg om det hjelper på selvtilliten deres :)

Lenke til kommentar

For all del, du må gjerne tro at 140 brede vinterdekk flyter like mye oppå som 245. Men du lurer i det minste ingen andre enn deg selv.

Kjører man på brøytet, hardpakket snø er det nok andre forhold som teller mer, som gummiblanding, nye vs gamle dekk osv ja. Men store deler av Norge er ikke så heldig kl 7 om morgenen.

Lenke til kommentar

Du tror ikke det er en grunn til at bilprodusentene setter på en dimensjon av dekk som standarddimensjon?

 

Det er viktigere å ha godt grep mot det underlaget man har kontakt med enn å komme gjennom til det under under de fleste forhold.

Jada, det finnes nok situasjoner der disse sykkeldekkene dine vil være å foretrekke, men det er ikke normalen.

 

For min del kjører jeg under ganske varierte forhold, alt fra bykjøring i Oslo (som kan være langt verre enn bygdefolket tror) til kjøring på fjellet, og på veier i skogen som brøytes svært sjelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...