napster123 Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Hei, finner ikke mye på nett om dette. Men jeg har 6 ukers etterskuddsvis lønnsutbetaling. På kontrakten står det at lønn utbetales den 5. i måneden. Da gikk jeg ut fra det var den 5. samme måneden jeg startet (1. i måneden). Men ble lettere sjokkert da lønnen først kom den 15. i måneden etter. Siden første arbeidsdag har lønnen blitt utbetalt 6 uker etterskuddsvis. Det knuste jo økonomien min å være uten lønn i 6 uker, og har fortsatt små forbrukslån, nesten et år etter pga av dette. Er dette lov, og har noen en link til de bestemmelsene som omfatter dette? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) I teorien skal det ikke ha noe å si hvilken frekvens lønn utbetales (sett bort i fra fram til første utbetaling) du får like mye, må bare være flinkere til å fordele pengene utover. Slik jeg forstår innlegget ditt, så har du gått i over 1 år med denne frekvensen. Da burde du virkelig ha lært at pengene skal vare i 6 uker og ikke 4 og dermed fordele disse bedre. Hvis det er snakk om at du nettopp har begynt, så er det ikke unormalt at en må gå en lengre periode uten lønn, f.eks de som går fra forhåndsbetalt til etterbetalt går 2 mnd uten lønn. Det er noe en bare må forholde seg til. EDIT: Jeg vet ingenting om dette er lovlig eller ikke, ei heller om det finnes noen regler for hvor ofte lønn skal utbetales. Endret 14. oktober 2014 av bIsk0p Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Får du lønn med 6 ukers intervaller nå, eller var det bare den første gangen du ventet 6 uker? Lenke til kommentar
napster123 Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Får du lønn med 6 ukers intervaller nå, eller var det bare den første gangen du ventet 6 uker? Jeg får fortsatt lønn med 6 ukers intervaller, og daglig leder sier de snart skal endre dette til 1. i måneden. Men det skjer ikke enda fordi det ikke er nok penger i kassen. Aner ikke når det skjer. Nå er det jo snart jul og vet ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt i dette. Det at jeg skulle få 6 uker etterskuddsvis var jeg jo ikke forberedt på da jeg begynte. Tidligere sjef informerte meg da om at lønnen kom 15. samme måneden jeg startet (noe som ikke ble tilfellet). Med andre ord, for de tjenester jeg yter for virksomheten i September måned får jeg utbetalt 15. Oktober. Endret 14. oktober 2014 av napster123 Lenke til kommentar
napster123 Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) I teorien skal det ikke ha noe å si hvilken frekvens lønn utbetales (sett bort i fra fram til første utbetaling) du får like mye, må bare være flinkere til å fordele pengene utover. Slik jeg forstår innlegget ditt, så har du gått i over 1 år med denne frekvensen. Da burde du virkelig ha lært at pengene skal vare i 6 uker og ikke 4 og dermed fordele disse bedre. Hvis det er snakk om at du nettopp har begynt, så er det ikke unormalt at en må gå en lengre periode uten lønn, f.eks de som går fra forhåndsbetalt til etterbetalt går 2 mnd uten lønn. Det er noe en bare må forholde seg til. EDIT: Jeg vet ingenting om dette er lovlig eller ikke, ei heller om det finnes noen regler for hvor ofte lønn skal utbetales. Jeg skjønner tanken din, men når man har utgifter til bil og hus mm. er det ikke lett å fordele penger jeg ikke har. Lever på etterskudd med regninger osv. hele tiden. Jeg klarer meg, men dersom dette er ulovlig (er hvertfall i strid med arbeidskontrakten som sier den 5. i måneden) vil jeg jo finne et påskudd for å få dem til å endre dette til maksimum 4 ukers interval. Endret 14. oktober 2014 av napster123 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Forstår det å leve på etterskudd er veldig kjedelig, men som sagt. Det burde du klare å rette opp ved å leve litt mer beskjedent og fordele pengene. Fram til første lønning vil det selvsagt være kjedelig, men så lenge du ikke lever over evne (utbetalt lønn), så burde du kunne rette opp skaden fram til første lønning og bygge deg opp kapital slik at du kommer i pluss over sikt. Jeg har selv vært der at jeg har levd over evne, måtte ta noen magre mnd for å rette dette opp før jeg nå har god økonomisk frihet. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Jeg trodde dette var helt vanlig, alle i min bedrift får iallefall betalt på denne måten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Du får ikke lønnen i 6-ukers intervaller. Da ville utbetalingstidspunktet ha forskjøvet seg med to uker for hver utbetaling. Og det gjør det jo ikke ser siden du får lønn fast dag i måneden, en gang pr måned. Lønnen du får utbetalt er i tillegg lik uansett om du hadde fått den utbetalt den 5 i hver måned(slik det står i kontrakten din). Lønnen er utbetalt etterskuddsvis, og gjelder da for foregående måned. At det _første_ (og kanskje andre) måned etter at du begynte i ny jobb var trangt og at du måtte tilpasse deg ny utbetalingsdato er det ikke tvil om. Slik er det for alle når en bytter jobb. Men at dette skal være ett problem i dag - ett år etter, skyldes andre årsaker enn selve utbetalingsdatoen. Lenke til kommentar
napster123 Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 Takker for tilbakemeldingen. Men spørsmålet er om det faktisk finnes en bestemmelse for hvor lenge etter arbeidsgiver kan utbetale lønnen. Poenget er jo at det skal gjøres riktig for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Ved tidligere arbeidsplasser har jeg fått lønnen senest i slutten av måneden. Men er det altså vanlig for mange å få lønnen utbetalt i måneden etter (f.eks. den 15. måneden etter)?Virksomheten sitter jo her å tjener på renter av lønnen som holdes igjen urimelig lenge. Er ellers veldig fornøyd med jobben min og trives veldig godt sammen med mine kollegaer, synes bare at ting skal gjøres riktig også overfor arbeidstaker. Lenke til kommentar
napster123 Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 Du får ikke lønnen i 6-ukers intervaller. Da ville utbetalingstidspunktet ha forskjøvet seg med to uker for hver utbetaling. Og det gjør det jo ikke ser siden du får lønn fast dag i måneden, en gang pr måned. Lønnen du får utbetalt er i tillegg lik uansett om du hadde fått den utbetalt den 5 i hver måned(slik det står i kontrakten din). Lønnen er utbetalt etterskuddsvis, og gjelder da for foregående måned. At det _første_ (og kanskje andre) måned etter at du begynte i ny jobb var trangt og at du måtte tilpasse deg ny utbetalingsdato er det ikke tvil om. Slik er det for alle når en bytter jobb. Men at dette skal være ett problem i dag - ett år etter, skyldes andre årsaker enn selve utbetalingsdatoen. Det er sant. Er ikke intervaller men det startet med 6 ukers etterskuddsvis lønn og siden har det vært hver 15. i måneden. Jeg klarer meg greit, men synes rett skal være rett. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Helt normalt. På jobben min fungerer det slik: Lønnsperiode 1.-30/31. hver måned. Utbetalingsdato 25 måneden etter. - 5. i måneden: Frist for meg til å registrere timer i internt system - 10. i måneden: Frist for teamleder til å sende timer til avdelingssjef - 15. i måneden Frist for avdelingssjef til å godkjenne og sende til økonomiavdeling. - 10 dagers behandlingsfrist for økonomiavdelingen. - 25. Utbetaling Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Det er så vidt eg vet ikke noe lovstridig i å utbetale lønnen etterskuddsvis. Det som kan være ett punkt her er at det er avvik mellom avtalt utbetaling og faktisk utbetalt dato. Men, nå har det gått ett år før du reagerer... Lenke til kommentar
napster123 Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 Det er så vidt eg vet ikke noe lovstridig i å utbetale lønnen etterskuddsvis. Det som kan være ett punkt her er at det er avvik mellom avtalt utbetaling og faktisk utbetalt dato. Men, nå har det gått ett år før du reagerer... Sant nok! Takk for svar. Lenke til kommentar
napster123 Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 Helt normalt. På jobben min fungerer det slik: Lønnsperiode 1.-30/31. hver måned. Utbetalingsdato 25 måneden etter. - 5. i måneden: Frist for meg til å registrere timer i internt system - 10. i måneden: Frist for teamleder til å sende timer til avdelingssjef - 15. i måneden Frist for avdelingssjef til å godkjenne og sende til økonomiavdeling. - 10 dagers behandlingsfrist for økonomiavdelingen. - 25. Utbetaling Takk for svar! Da er det vel ikke så uvanlig nei. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Du får ikke lønnen i 6-ukers intervaller. Da ville utbetalingstidspunktet ha forskjøvet seg med to uker for hver utbetaling. Og det gjør det jo ikke ser siden du får lønn fast dag i måneden, en gang pr måned. Lønnen du får utbetalt er i tillegg lik uansett om du hadde fått den utbetalt den 5 i hver måned(slik det står i kontrakten din). Lønnen er utbetalt etterskuddsvis, og gjelder da for foregående måned. At det _første_ (og kanskje andre) måned etter at du begynte i ny jobb var trangt og at du måtte tilpasse deg ny utbetalingsdato er det ikke tvil om. Slik er det for alle når en bytter jobb. Men at dette skal være ett problem i dag - ett år etter, skyldes andre årsaker enn selve utbetalingsdatoen. Det er sant. Er ikke intervaller men det startet med 6 ukers etterskuddsvis lønn og siden har det vært hver 15. i måneden. Jeg klarer meg greit, men synes rett skal være rett. Så du vill hente deg inn om du får 6 uker på neste lønn? For det er jo det som skjer, altså de "skylder" deg to uker lønn når du faktisk får lønn. Når du har fått de to ukene tilbake vill det jo fortsette som før, ingen endring i lønn. Om jeg har forstått deg skikkelig? Forøvrig har vi 1 mnd forskjøvet på alt ekstra uten om fastlønn. Altså om jeg jobber overtid denne måneden får jeg det utbetalt 30.11 og ikke 30.10. Tror det er ganske normalt da det ellers ville skapt mye arbeid å hele tiden utbetale "ujevne" lønninger. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Takk for svar! Da er det vel ikke så uvanlig nei. Bare hyggelig. Husker selv at det ble en utfordring når jeg byttet jobb, da jeg i tidligere jobb fikk utbetalt den 1. og forskuddsvis. Ble derfor 1 måned og 25 dager uten utbetaling. Hadde heldigvis undersøkt på forhånd og lagt til side litt ekstra penger. Det er desverre forskjellige praksiser i bedrifter, og det må vi på en måte bare rette oss etter. Selv om det suger litt akkurat der og da ;-) Endret 14. oktober 2014 av RunRookieRun Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Det er sant. Er ikke intervaller men det startet med 6 ukers etterskuddsvis lønn og siden har det vært hver 15. i måneden. Jeg klarer meg greit, men synes rett skal være rett. Du har forklart deg litt utydelig, men det er normalt at lønn betales 1-2 uker etter arbeidet er utført. Hvor fort det går varierer, på min faste jobb, så skal lønn være ute før den 15. På deltid så kommer den før den 10. Dette har med at timene må telles og godkjennes før de sendes til regnskap/lønnskontor og betales. Bedriften tjener ikke på dette da de utbetaler en gang i mnd, så selv om det er dødtid for deg mellom den 30/31 i mnd og utbetaling, så er det fast dato for bedrfiten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå