Tunky Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Hei! Tenker å kjøpe meg en ny PC eller et nettbrett. Skal brukes til å ta notater på skolen. Ønsker en liten pc eller et nettbrett med tastatur. Lengre oppgaver skriver jeg på en annen PC.Må holde en dag på skolen uten lader, altså en 5-6 timer.Har egentlig lyst på Microsoft Surface, men det koster jo 8000 for den svakeste modellen, og det er for mye. Hadde håpt å slippe unna med 3-4000.Hvis det det blir pc, må den være lett, maks 13" og ellers utfylle kravet om batteritid. Trenger ikke være sterk nok til å spille eller lignende, har en bedre pc stående hjemme.Jeg er egentlig mest lysten på nettbrett. Tastatur kan godt være "ved siden av" og trådløst.Noen tips?Forøvrig har jeg bare negative erfaringer med HP (iallfall Pavilion) og Acer (Aspire), så ønsker ikke disse to merkene. Endret 21. oktober 2014 av Knewt Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Hvordan funker for eksempel noe som denne? https://www.komplett.no/lenovo-chromebook-n20p-116-hd-touch/817099 Har ingen erfaring med Chromebooks. Lite lagring er ikke noe problem, så lenge jeg har plass til programmer. Filer blir lagret i skyen Kommer forøvrig til å bruke den til film, musikk og streaming når jeg er på farten. Endret 14. oktober 2014 av Knewt Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Etter å ha lest litt har jeg forelsket meg litt i Chromebooks. Virker små, nette og greie. Chrome OS er lett å kjøre, og derfor ville jeg tro at de vil funke bra og lenge. Men hvilken Chromebook burde jeg kjøpe? Har forelsket meg litt i Lenovo sin N20p (link over), som kan snu skjermen (om enn ikke helt rundt...) Denne har visst også bra batteritid og tastatur. Ellers har jeg sett på Samsung Chromebook 2. Denne har bedre og større skjerm, bra battertid og etter min mening et penere design. Men den har svakere prosessor og koster mer. https://www.dustinhome.no/product/5010782006/chromebook-2?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146196#specifications Eventuelt Toshiba Chromebook CB30. Best batteritid, tror jeg. Men har mindre minne og svakere prosessor enn de andre. https://www.dustinhome.no/product/5010778372/chromebook-cb30?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146196#specifications Har også sett litt på Asus Chromebook C300 eller C200 (bare skjermstørrelse som er forskjellig.) Virker som denne har best battertid av alle, men er kanskje litt svakere. Større SSD-disk. 32GB kontra 16 på de alle de andre. Har slått meg til ro med enten Lenovo N20p eller Toshiba CB30. For Lenovo: Dreibar, matt touchskjerm Bedre prosessor Mer minne Lettere For Toshiba: Litt bedre batteritid Større skjerm Bedre tastatur 2 USB3-porter Sånn som det er nå tror jeg Lenovo-en er den jeg vil gå for. Noen som har inputs? Endret 14. oktober 2014 av Knewt Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Har testet Chromebook og de føles MYE raskere enn hva en pc gjør i samme prisklasse. Det er takket være SSD'n og det lette opperativsystemet, men du skriver at "så lenge du har plass til programmer". Hva slags programmer er det snakk om? Det er veldig begrenset med hva du kan gjøre på den egentlig. Jeg brukte den kun til surfing. Går nok greit med lettere dokument arbeid også via Google Docs. Du kan heller ikke logge inn i nettbanken via java. Men om du har bankid på mobil er det ikke noe problem. Flere banker som har begynt å gå vekk fra java også. Av de 2 du lister er det et lett valg. Lenovo'n. 1 usb mer, høyere PPI (men mindre skjerm), lettere, ethernet-kobling, 802.11ac, mer RAM, 64 bit og bedre prossesor. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 Vet ikke helt hva jeg la i programmer. Tenker vel at det kanskje finnes en slags app-butikk? Det blir stort sett lett surfing og til å ta notater i forelesning. Noe Netflix, kanskje, hvis jeg er på farten. Har BankID på mobil, og jeg er klar over Java-mangelen. Er vel heller ikke Silverlight-støtte og slikt, som noen bruker. Men det plager meg ikke. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Fin pris på denne her: https://www.dustinhome.no/product/5010782004/chromebook-2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Vet ikke helt hva jeg la i programmer. Tenker vel at det kanskje finnes en slags app-butikk? Det blir stort sett lett surfing og til å ta notater i forelesning. Noe Netflix, kanskje, hvis jeg er på farten. Har BankID på mobil, og jeg er klar over Java-mangelen. Er vel heller ikke Silverlight-støtte og slikt, som noen bruker. Men det plager meg ikke. Det finnes en app butikk ja. Om du bruker Chrome nettleseren så er bare å se hva slags utvidelser du kan få der. Det er akkurat det samme. Til lett surfing og notater er Chromebook midt i blinken! Jeg likte den veldig godt da jeg bruker Chrome på pc'n så når jeg logger meg inn på en så er det som om jeg har brukt den hele tiden mtp. utvidelser, bookmerker og historikk. Ganske kjekt Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Etter å ha sett en del reviews på youtube valgte jeg å gå for Lenovo N20p. Regner med den kommer i dag Lenke til kommentar
Strato Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Kult! Kan du gi oss feedback etter at du har testet litt? I butikken jeg jobber (en av de 3 store) så sliter vi veeeeldig med å få unna chromebooks. Og de få som selges kommer i retur 50% av tiden. Et digert tapsprosjekt hele greia. Det har nok mye med å gjøre at gjennomsnittskunden til de 3 store elektronikkhandlene er 49 år gammel... Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Ville også tro at det har med å gjøre at 50% av kundene deres forventer at de får en "fullverdig PC", noe Chromebook ikke kan sies å være 1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Mangelen på kunnskap hos noen selgere har også vært ett problem, ja 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Sjitt - den Samsungmodellen var svinebillig! ...selv har jeg litt lyst på en HP Chromebook 11" - http://www.google.no/chrome/devices/hp-chromebook-11/#tab=colour-black Vet ikke om man får de med norsk (IKKE NORDISK) tastatur, men det vil være en dealbreaker for meg. Aner uansett ikke hva jeg skulle brukt den til, da jeg har alt jeg trenger av dingser allerede. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Samsung-en er billig, ja. Men leste at prosessoren som sitter i begynner å slite hvis man har åpent 2-3 vinduer eller like mange faner i Chrome. Da er det ikke aktuelt. Jeg hadde egentlig lyst på Dell sin Chromebook, men den selges ikke her i landet. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Fin pris på denne her: https://www.dustinhome.no/product/5010782004/chromebook-2 Det er altså ikke bare vi som sliter med å bli kvitt disse maskinene Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Hvordan er disse Cromebookene når det kommer til Netflix og Youtube? Klarer de minimum 720P uten at det lugger og hakker? Kunne tenkt meg en å ha på soverommet for å se serier og slikt før man legger seg Lenke til kommentar
johanf Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Jeg hadde egentlig lyst på Dell sin Chromebook, men den selges ikke her i landet. Den kommer. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 (endret) Hvordan er disse Cromebookene når det kommer til Netflix og Youtube? Klarer de minimum 720P uten at det lugger og hakker? Kunne tenkt meg en å ha på soverommet for å se serier og slikt før man legger seg Chrome OS støtter ikke Silverlight, så pr i dag kan du glemme Netflix og TV2 Sumo. 720P er ikke noe problem på de Intel-baserte Chromebook'ene. Edit: Netflix går med siste ChromeOS versjon. Endret 16. oktober 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Hvordan er disse Cromebookene når det kommer til Netflix og Youtube? Klarer de minimum 720P uten at det lugger og hakker? Kunne tenkt meg en å ha på soverommet for å se serier og slikt før man legger seg Chrome OS støtter ikke Silverlight, så pr i dag kan du glemme Netflix og TV2 Sumo. 720P er ikke noe problem på de Intel-baserte Chromebook'ene. Edit: Netflix går med siste ChromeOS versjon. Har du noen du kan anbefale som er billig og har en relativt god skjerm? Er kun Netflix og Youtube den vil bli brukt til primært. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Lenovo https://www.komplett.no/lenovo-chromebook-n20p-116-hd-touch/817099 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå