sinnaelgen Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Den såkalte fornyelse går så langsom at det ikke regnes som noen fornyelse i det hele tatt . Det bør du ta hensyn til , ergo så blir det fysisk tom før eller siden. enten så pumper man opp olje til det ikke lønner seg eller så stopper man helt opp at en enkelt man skulle finne på å dra ut de siste dråpene er urealistisk når man tenker på hva det koster Det spiller ingen rolle hva man bruker oljen til , når det er tomt ( ikke lønner seg ) så er det helt slutt Å produserer olje ut fra planter og alger går mye kjappere men der er det produksjonen som er problemet Nå er det nok mange som teker at dett kan man orden med batterier , eller hydrogengass , men det krever jo energi et sted fra Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene Lenke til kommentar
quantum Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 joda , vanlig diesel og bensin vil forsvinne Hvor mange 100 år gamle kjøretøy tror du egentlig er i daglig drift i såpass omfang at bensinforbruket spiller noen rolle? Jeg tror ikke det er så mange. Det er mer interessant - som du også er inne på - hvordan man løser problemet med tungtransport, kollektivtransport mv. hvor kraftbehovet ikke kan dekkes med den batteri og ladeteknologien vi kjenner i dag. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 det spiller ingen rolle hvor mange når de ikke får tak i drivstoffet de trenger for vise dem frem Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) joda , vanlig diesel og bensin vil forsvinne Hvor mange 100 år gamle kjøretøy tror du egentlig er i daglig drift i såpass omfang at bensinforbruket spiller noen rolle? Jeg tror ikke det er så mange. Det er mer interessant - som du også er inne på - hvordan man løser problemet med tungtransport, kollektivtransport mv. hvor kraftbehovet ikke kan dekkes med den batteri og ladeteknologien vi kjenner i dag. Så avhengig man er av transport bør man ikke satse på el.-strøm alene. For hvis strømmen forsvinner blir det katastrofe. Endret 18. oktober 2014 av sveinsel Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Det spiller ingen rolle hva man bruker oljen til , når det er tomt ( ikke lønner seg ) så er det helt sluttTomt og ulønnsomt er to vidt forskjellige ting. Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyeneDet er et tøvete minstemål på hva som er godt nok. Se bare på bilmarkedet i dag. 10-15% av bilene som selges i dag er elbiler. I hele 2014 kommer det nok til å selges rundt 20 000 elbiler. At du ikke er en av kjøperne betyr ikke at alle andre har samme minimumskrav som deg. Så avhengig man er av transport bør man ikke satse på el.-strøm alene. For hvis strømmen forsvinner blir det katastrofe.Tidligere hadde bensin og diesel tilnærmet 100% andel. Stans i bensin/diesel-salget ville vært like mye katastrofe. Sånn sett kan man argumentere for å ha en miks så det alltids er noen biler som kan kjøre, eller ennå bedre, bare pluginhybdrider sånn at alle bilister kan velge energikilde ut fra blant annet tilgang. Forøvrig er forsyningssikkerhet på elkraft svært viktig av helt andre grunner enn transport. Derfor har vi også høy forsyningssikkerhet på elkraft i landet. En annen ting er at det gjelder et forsyningsnett som henger sammen. Det er fult mulig å lage separate elkraftforsyning, for eksempel lading fra solcellene på hustaket, eller om så konvertere bensin/diesel til elkraft via et aggregat. Andre veien er det langt værre. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Det spiller ingen rolle hva man bruker oljen til , når det er tomt ( ikke lønner seg ) så er det helt sluttTomt og ulønnsomt er to vidt forskjellige ting. Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyeneDet er et tøvete minstemål på hva som er godt nok. Se bare på bilmarkedet i dag. 10-15% av bilene som selges i dag er elbiler. I hele 2014 kommer det nok til å selges rundt 20 000 elbiler. At du ikke er en av kjøperne betyr ikke at alle andre har samme minimumskrav som deg. Så avhengig man er av transport bør man ikke satse på el.-strøm alene. For hvis strømmen forsvinner blir det katastrofe.Tidligere hadde bensin og diesel tilnærmet 100% andel. Stans i bensin/diesel-salget ville vært like mye katastrofe. Sånn sett kan man argumentere for å ha en miks så det alltids er noen biler som kan kjøre, eller ennå bedre, bare pluginhybdrider sånn at alle bilister kan velge energikilde ut fra blant annet tilgang. Forøvrig er forsyningssikkerhet på elkraft svært viktig av helt andre grunner enn transport. Derfor har vi også høy forsyningssikkerhet på elkraft i landet. En annen ting er at det gjelder et forsyningsnett som henger sammen. Det er fult mulig å lage separate elkraftforsyning, for eksempel lading fra solcellene på hustaket, eller om så konvertere bensin/diesel til elkraft via et aggregat. Andre veien er det langt værre. Det er ikke mange årene siden man kunne klare seg med mat (eks. poteter) fra egen gård. Nå er mange av de små gårdene nedlagt. Det var tett mellom bensinlagrene. og det gikk rutebåter mellom by og bygder så man kunne drive utstrakt byttehandel. Nå er man avhengig av at vogntogene går hver dag. En uke med opphold på forsyningene så tømmes butikkhyllene. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Så avhengig man er av transport bør man ikke satse på el.-strøm alene. For hvis strømmen forsvinner blir det katastrofe. Når strømmen går blir det ofte mørkt ... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Det spiller ingen rolle hva man bruker oljen til , når det er tomt ( ikke lønner seg ) så er det helt sluttTomt og ulønnsomt er to vidt forskjellige ting. Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyeneDet er et tøvete minstemål på hva som er godt nok. Se bare på bilmarkedet i dag. 10-15% av bilene som selges i dag er elbiler. I hele 2014 kommer det nok til å selges rundt 20 000 elbiler. At du ikke er en av kjøperne betyr ikke at alle andre har samme minimumskrav som deg. Nå er jo poenget at det ikke vil være mulig å få tak i slik drivstoff om en del år , da er det likegyldig om det er tomt eller ulønnsomt Hva er det som er så tøvet met minstekravet mit ? Poenget er jo at man skal kunne bruke kort tid ( som i dag ) på å "fylle tanken ". Du må da kunne innse at det kan ikke være ladde felter på et hvert gatehjørne , eller at man får ikke tilført all brukt energi kun ved regenerering ved bremsing eller fra solceller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Ulønnsomhet kommer veldig gradvis. At noe blir mindre lønnsomt betyr bare at man oftere vil velge andre energikilder eller materialer, ikke at man plutselig vil stoppe all bruk av det. For eksempel at prisforholdet mellom plastleker og treleker endrer seg sånn at flere kjøper treleker, eller at flere kjøper elbil og færre kjøper bensin/diesel-bil. Det finnes ikke noe pris-vippepunkt som får hele markedet til å snu på femøringen. Det som er tøvete med minsteforslaget er at du ignorerer ca 20 000 av årets bilkjøpere. At du ikke er fornøyd før "minstekravet" innfris, betyr ikke at andre mener det samme, i dette tilfellet 20 000 andre bare i år. Folk flest kjøre langt mindre enn 50 mil om dagen, mange kjører aldri mer enn 50 mil om dagen, særlig med bil nr 2. Da spiller det ingen rolle om bilen er ferdig ladet et kvarter etter man kommer hjem om kvelden eller om den er ferdig ladet når man står opp neste morgen. Minstekravet ditt er irrelevant for disse bilistene og de er altså ganske mange i følge salgstallene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 da har du misforstått meg på det punktet jeg ville vektlegge. og det var de som hadde behov for å kjøre langt man kan ikke først påtvinge vanlig folk til å kjøpe en el-bil ( uansett kapasitet ) og så pålegge dem å ta en lang ladde pause når halve dagen er gått. med et gjennomsnitt på 60 km/t så vil man ha kjørt 480 km etter 8 timer selv en tetsla må da laddes etter 2-3 dager hvis man tar hensyn til regenereringen ( den har 500 km rekkevidde ) skjønt jeg er lit usikker på om grensen på 500 km er inkluderer regenerering av strøm De andre har jo bare omtrent 1/5 så lang rekkevidde I-miv fra mitshubishi har en rekkevidde på 150 KM men den er brukt opp i løpet av 2½ time hvis man holder et gjennomsnitt på 60/km/t Da er ikke el-bilen noe særlig for de som liker å kjøre lange turer, som var det jeg ville frem til Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 da har du misforstått meg på det punktet jeg ville vektlegge. og det var de som hadde behov for å kjøre langtPunktet du ville vektlegge? Du har ikke en gang nevnt dette punktet tidligere. Hvis du vil nevne det så nevn det. Hvis du vil vektlegge det så både nevn og vektlegg det. Du skrev nemlig noe helt annet her: Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyeneJeg er ikke tankeleser så når du skriver alle kjøretøyene trodde jeg du mennte alle kjøretøyene. Mener du noe annet så skriv noe annet. Ellers legger du selv opp til misforståelser. man kan ikke først påtvinge vanlig folk til å kjøpe en el-bil ( uansett kapasitet ) og så pålegge dem å ta en lang ladde pause når halve dagen er gått. med et gjennomsnitt på 60 km/t så vil man ha kjørt 480 km etter 8 timerHvor har du denne tvangen og påleggingen fra? Det er bare du som dikter opp slike tulleting som ingen andre her har skrevet. Prøv heller å svare på det ekte folk her skriver, i stedet for å dikte opp en skybert-idiot du kan stemple som idiot fordi du mener det samme som alle andre her i tråden. Da er ikke el-bilen noe særlig for de som liker å kjøre lange turer, som var det jeg ville frem tilSom sagt, jeg er ikke tankeleser og det er neppe noen andre her heller. Vil du frem til noe, så bør du i det minste skrive hva du vil frem til. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 nå er det jo slik at så mange forsetter at man vet mere en det man må fortelle før man kommer med et argument. jeg har hold meg til det , og ikke brukt "unødvendig informasjon" . men det er tydeligvis ikke rette måten På den andre siden så klager jo noen ( det er en stund siden sist ) over att innlegg blir for lange Du kan men hva du ville om elbiler og miljøvarlig tvang. Den er der På riktig tid av året dukker det opp forskjellige diskusjoner der enkelte skal påtvinge andre velg de mener er bra for miljøet eksempler på dette er at man burde kjøre ell-bil eller at man burde kutte ut piggdekkene uten at disse personen kjenner til det faktiske forholdet Så har man jo det at mange ønsker eller aller helst ser at man kutter utt fossilt drivstoff. Noen få av dem driver da en form for press på dem som ikke er gode nokk i forhold til miljøvalgene Så for at el-bilen skal kunne være erstatter for alle bilen så må man stille krav til den og det er det jeg har gjort poenget er da at man skal kunne bruke den på tilnærmet samme måte som man bruker bensin og diesel kjøretøy i dag Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Så avhengig man er av transport bør man ikke satse på el.-strøm alene. For hvis strømmen forsvinner blir det katastrofe. Når strømmen går blir det ofte mørkt ... Ja. en bivirkning eller ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene Nå har TØI utarbeidet en rapport som gravlegger denne påstanden til de grader. Noen utdrag: 96 prosent av nordmenns enkeltreiser og 94 prosent av kjedereiser er kortere enn rekkevidden til en normal elbil. rekkevidden til en normal elbil (80 km om vinteren og 120 km i sommerhalvåret) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene Nå har TØI utarbeidet en rapport som gravlegger denne påstanden til de grader. Noen utdrag: 96 prosent av nordmenns enkeltreiser og 94 prosent av kjedereiser er kortere enn rekkevidden til en normal elbil. rekkevidden til en normal elbil (80 km om vinteren og 120 km i sommerhalvåret) det betyr jo at man bare kan kjøre 20 timer med konstant kjøring eller at bilen må laddes i lunsjen hvis det er masse småturer. En lunsj vare normalt 30 minutter og jeg er dog skeptisk til at det er nokk tid til at man får laddet nok at det holder til masse småturer sier jeg ikke så mye på Derimot at de påstår at det er bare å ladde bilen underveis hvis man kjører lengre turer. det tror jeg ikke er mulig enda der er muligheten sterkt begrenset enda Hvis man skulle kjøre fra Bodø til Fauske og så tilbake i gjen så er det omtrent 120 km Dette går ikke hvis man skal ta en snartur dit husk at jo lengre nord man kommer jo større avstand er det mellom stedene Derfor kan man jo spørre seg disse bilen er egnet for nordlige strøk Det kan jo umulig være meningen at man må velge Tetsla for å ha nokk rekevidde ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hvem sier at alle må bo nordpå? Eller at de ikke kan rekke å ta en pissepause i Fauske, med bilen på hurtiglading, før man må tilbake? De aller fleste som skal Bodø-Fauske-Bodø har et æren der de skal som tar mer tid enn en pissepause. Les det TØI skriver. De skriver ikke en egen rapport for Bodø-folk som skal til Fauske for så å snu i rundkjøringen og kjøre direkte tilbake uten å stoppe bilen. De skriver for den norske befolkningen generelt og da kommer de frem til tallene jeg siterer. Hvor du har "bare 20 timer konstant kjøring" fra aner jeg ikke og jeg skjønner heller ikke hvorfor "bare" hører med i den setningen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hvor har jeg bruket begrepet *"bare" ? Til dit motsvar sier jeg at man ikke bør lage el-biler bare for byfolk . Hadde alle tenkt mere i retning av tetsla så hadde det vær greiere sånn sett du må ikke glemme at på mage arbeidsplasser blir bilen brukt hel dagen , også i lunsj-pausen. Da har man ikke tid til ladde bilene i arbeidstiden Så er det meg store strømstyrker uten at noen holder øye med ladestasjonen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 I ditt forrige innlegg: det betyr jo at man bare kan kjøre 20 timer med konstant kjøring Enig i at man ikke bare bør lage elbiler for byfolk, men du vrir jo saken bort fra den opprinnelige uttalelsen din: Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene Står du fortsatt inne for at alle kjøretøy må ha minimum 50 mil rekkevidde og 100% lading på 5-10 minutter? Hadde alle tenkt mere i retning av tetsla så hadde det vær greiere sånn sett Ok, der fikk jeg egentlig svar på det spørsmålet. Tesla klarer nemlig ikke i nærheten av de kravene du setter opp, men nå mener du Teslaen likevel er grei sånn sett? Kan du vennligst bestemme deg? Blir det eller blir det ikke ikke godt nok før man ladder bilen 100% på 5-10 minutter og minimum 50 mil rekkevidde? Er Teslaen god nok likevel? God nok for deg eller for det norske folk generelt? TØI skriver at 94-96% av turene nordmenn foretar seg kan gjøres med rene elbiler med 80-120 km/t rekkevidde (hhv vinter og sommer). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det TØI skriver egner seg jo bare for små turer i bynære områder tesla tilfredsstiller ikke kravet mit angående ladde tid men da stiller jeg også krav om at det ikke skal være nødvendig å ta så mye hensyn til ladde tiden. 50 mil gjør at man ikke trenger å ladde bilen etter noen få timers bruk , man kan vente til det blir kveld på samme måte som at man ikke trenger å fylle drivstoff flere ganger om dagen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Det TØI skriver egner seg jo bare for små turer i bynære områder Nei, det gjelder også småturer i distriktet og kjedeturer med lademulighet. Husk også at en stor del av befolkningen bor enten i tettsted eller by og har et kjøremønster med 96% korte enkeltturer og 94% korte kjedeturer med lademulighet. Der definisjonen av kort tur er 12 mil om sommeren og 8 om vinteren. Rapporten er ikke målrettet mot byfolk. Den omfatter alle. tesla tilfredsstiller ikke kravet mit angående ladde tid men da stiller jeg også krav om at det ikke skal være nødvendig å ta så mye hensyn til ladde tiden. 50 mil gjør at man ikke trenger å ladde bilen etter noen få timers bruk , man kan vente til det blir kveld på samme måte som at man ikke trenger å fylle drivstoff flere ganger om dagen Dette får jeg ikke til å henge på greip. Kravet ditt (som jeg har sitert et par ganger nå) var både 50 mil rekkevidde OG 5-10 minutter for 100% lading. Sier du nå at du firer på på dette ved å si ENTEN 50 mil ELLER 5-10 minutter på 100% lading? Endret 22. oktober 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå