Gå til innhold

Trosnøytralt symbol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er formålet med rommet? Hva skal foregå der? Hvor skal symbolet brukes? På døren? Skilt?

Geir :)

takk for svar.

Formålet med rommet er at "alle" skal kunne være der og ha det vi kan kalle en stille stund for seg selv. Men det skal også være anledning til å kunne f.eks be der for alle relegiøse trosrettninger. av den grunn ønsker jeg ikke å ha fire kalde vegger der, men et eller annet som kan fremheve rommets betydning og som samtidig gjør at det føles litt lunt og være der. Gjerne på en hel kortvegg.

det er noen vinduer der men de er relativt små og høyt oppe på veggen. veggene er ca 3.1 m høye og er enda hvite. selve rommet er ca 3,5 x 6 meter stort.

Lenke til kommentar

Jeg liker det symbolet de bruker på Schiphols "stillerom". Det å knele er ikke religionsspesifikt.

91.jpg

På veggene bruker de store non-figurative bilder. Såpass fargesterke og "voldsomme bilder" krever et stort rom, og det har du ikke. Så det må gjerne være litt mer diskret.

Schiphol_meditation_centre_inside.jpg

Noen stoler for de som vil sitte, tepper/puter for de som vil knele. Duse farger og indirekte belysning gir varme og ro i sjelen. Stearinlys gir både hygge og fungerer som rekvisitt. Om det skal brukes mer organisert innimellom, går det an å ha et skap med noen små spesifikke rekvisitter, et kors for de kristne, og så videre.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det blir vel ikke så mye organiserte møter der. Men det skal selvfølgelig også kunne brukes på den måten. Det er allerede tenkt på et skap der inne der det skal ligge relegiøse skrifter fra forskjellige relegioner. Noen stoler og bønnetepper skal det også være.

Jeg ser jo at de glassmaleriene var veldig virknigsfulle og er noe som jeg vil ta med meg videre. Jeg ser også på muligheten til å kunne bruke noe trearbeider til det siden det blir brukt andre plasser i bygget. Da vil jeg også få en gjennomgående bruk av farger i hele bygget.

Men tusen takk for tipset.

Lenke til kommentar

Eg ville definitivt holdt meg langt unna all type symbolbruk.

Mennesker har ei eiga evne til å sjå akkurat det dei vil sjå. Så sjølv om du designer ditt eige symbol så skal eg nærmast garantere at nokon assosierer det med noke negativt og dermed blir støtt.

Om du skal ha noke på veggane så ville eg gått for maleri/foto av naturen, enten det er skog, hav eller fjell. Naturbilder er så nøytralt som du kan få det.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg tenker litt på muligheten med og bruke lag på lag med finer/mdf-plater for og bygge opp noe som kan minne om søyler. jeg tenker da 5 stykker siden det er noe som går igjen i resten av bygget. (ikke 5 søyler men noe er bygd opp slik i bygget).

Jeg innbiller meg at det er noe som går igjen i flere trosrettninger....??

Jeg vil uansett bruke det fargevalget som går i gjen i resten av bygget på disse "søylene". Er det en vei å gå?

Lenke til kommentar

Eg ville som sagt vært forsiktig med bruken av søyler som på mange måter er eit symbol.

Det stemmer at mange religioner bruker søyler som symbolikk, men antallet vil være forskjellig.

For eksempel så er fire søyler ofte forbunde med kristendommen, medan fem søyler ofte er eit symbol på islam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...