Gå til innhold

Skal starte opp styrketrening - hjeelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en kompis med et par apparater i kjelleren med vekter. Disse er benkpress, multibenk, skråstang, samt et apparat for magemuskler.

Ønsker primært å bygge opp litt muskler, uten at det blir for mye. Med andre ord, bygge opp en gjennomsnittlig godt trent kropp.

Har noen et forslag til noen form for treningsprogram med disse apparatene tilgjengelig?

Og jeg suger i matveien. Noen tips her for å komme godt i gang?

Alle gode råd tas imot, er omtrent helt ny på dette, til tross for at jeg er rundt et par og 20!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempebra at du kommer i gang med trening!

Styrketrening med vekter kan for mange virke statisk, kjedelig og meningsløst, men jeg kan love deg at så fort du merker og ser litt resultater vil det føles langt i fra meningsløst :)

Man får veldig fort et bedre selvbilde og føler seg generelt bedre i både kropp og sjel!

Mitt tips til deg, som er et aslternativ til å surfe nettet:

Jeg går ut i fra at du vil trene sammen med kameraten din i kjelleren og at du kanskje vil spare kronene et treningssenter vil koste - det er ofte bedrøvelig dyrt!

Men det du virkelig bør gjøre er å dra til et senter med ok standard - De har bestandig en gratis treningsdag/uke for eventuelle nye kunder, og de har garantert en instruktør som kan være med deg rundt og vise deg basic-øvelsene. Han/hun forteller deg hvordan du skal løfte riktig og kan gi deg tips ang. ernæring.

Det er utroolig fort gjort å løfte feil og dette fører til skader.

Det kan virke litt utspekulert av meg å utnytte et slikt engangs-gratistilbud, men jeg tenker slik at om du kommer skikkelig i gang hjemme og klarer å holde på i 2-3 måneder kan jeg garantere deg at du dropper ut i kjelleren og begynner på dette senteret istedet. Du vil få behov for noe mer, og det er hyggelig å være i et lokale hvor det finnes folk også. Styrketrening kan være veldig sosialt, har fått mange venner der over årene som jeg treffer på fritiden.

Hvis du suger i matveien:

Ta dette et steg av gangen og ikke ta i for hardt med en gang.

Det kan være greit å få treningen på plass som en rutine i livet før du går til neste steg. I det momentet du ser resultat av treningen på kroppen - start så smått å forandre kostholdet.

Logiske ting som Cola og potetgull kan du naturligvis kutte ut med en gang :)

Jeg sender deg videre hit: http://www.treningsforum.no/

Et meget godt nett-forum med masse "proffe" folk av begge kjønn + gode artikler både når det gjelder trening og kosthold.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...