Pugnax Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) jeg driver å pusser opp soverommet mitt. Ifra peisen i stua og inn til soverommet er det en luke i veggen for at peisen også kan varme opp soverommet. Denne trengs ikke per dags dato og ettersom den er ganske sjenerende på veggen ønsker jeg og tette denne. Jeg skal kle veggene med gipsplater. Har pratet med noen som mente det bare var å kle gipsplaten rett over, men det virket uansvarlig og, et dunk på veggen der og man har et gapende hull istedenfor. Spørsmålet er derfor, hva kan jeg gjøre for å tette dette hullet på en forsvarlig og sikker måte. Første tanken var murstein som tåler høye temperaturer og noe mørtel som tåler det. Men kommer ikke til ifra andre siden, er derfor tungvint til umulig å få det til å sitte. Det som ikke er tydelig ut ifra bildet er at det er at flaten etter metal rammen heller bratt nedover. Endret 13. oktober 2014 av Pugnax Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hva med å fylle hullet med litt steinull, som isolerer mot varmen, og så sette en helt vanlig sponplate e.l. over? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Jeg gjetter på at dette ikke er for å varme opp soverommet, men for å forsyne peisen med kald luft utenfra, gjennom soverommet, spesielt dersom ventilen er plassert langt nede på veggen. Som kjent trenger ovn/peis luft for at veden skal brenne, og dersom du ikke har inntak utenfra, vil den allerede oppvarmede luften i stuen (eller det rommet der peisen står) bli brukt til dette. Ny luft blir trukket inn i stuen utenfra, denne er kald og må varmes opp, og dette gir deg lavere nytteverdi av veden. Enkelte nyere peiser/ovner har mulighet for tilførsel av kaldluft direkte, for eksempel via en kanal fra kjelleren. For å tette burde det holde fint å bare gipse over. Du kan selvsagt få skade ved et "dunk", men gipsplater monteres vanligvis med stenderavstand 60 cm c/c. Endret 14. oktober 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Jeg gjetter på at dette ikke er for å varme opp soverommet, men for å forsyne peisen med kald luft utenfra, gjennom soverommet, spesielt dersom ventilen er plassert langt nede på veggen. Som kjent trenger ovn/peis luft for at veden skal brenne, og dersom du ikke har inntak utenfra, vil den allerede oppvarmede luften i stuen (eller det rommet der peisen står) bli brukt til dette. Ny luft blir trukket inn i stuen utenfra, denne er kald og må varmes opp, og dette gir deg lavere nytteverdi av veden. Enkelte nyere peiser/ovner har mulighet for tilførsel av kaldluft direkte, for eksempel via en kanal fra kjelleren. For å tette burde det holde fint å bare gipse over. Du kan selvsagt få skade ved et "dunk", men gipsplater monteres vanligvis med stenderavstand 60 cm c/c. Tviler på at denne er til ren tilførsel av luft. Den er midt på veggen, 20x20 cm og kan se rett inn til der veden skal ligge. En ting jeg har vurdert å gjøre er å lukke igjen "skillene" du ser på bildet å klæsje litt mørtel eller lignende på det som tåler varme. For så å feste gipslater utenpå. Gipsplatene skal festes til veggen med flislim Endret 14. oktober 2014 av Pugnax Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 TS. Synes dette er ganske svevende og usikkert. Bildene dine hjelper også lite. Anbefaler å få tak i noen som er bygningskyndige, til å vurdere dette. Hva det er og hva som kan gjøres med det. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Enig da det er masse regler i forbindelse med pipe ol. Hvor går pipa? Opp over peisen? Er soverommet kjedd med gips/tapet på pipevegg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Det du bør gjøre er å få laget en adapter som i ene enden passer perfekt på ventilen, i andre enden har du 15-20 hageslange uttak. Såpass mange slanger bør gi god trekk tilsammen, nå er det bare å bunte sammen slangene og legge dem dit du vil at oppvarmingen/frisklufta skal være. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2014 TS. Synes dette er ganske svevende og usikkert. Bildene dine hjelper også lite. Anbefaler å få tak i noen som er bygningskyndige, til å vurdere dette. Hva det er og hva som kan gjøres med det. Har sendt forespørsel til peisfirmaer om saken, men de har ikke svart. Gikk også en tur innom byggvarebutikker og spurte. Vet at bildene hjelper lite men er umulig å få bedre bilder. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) TS. Synes dette er ganske svevende og usikkert. Bildene dine hjelper også lite. Anbefaler å få tak i noen som er bygningskyndige, til å vurdere dette. Hva det er og hva som kan gjøres med det. Har sendt forespørsel til peisfirmaer om saken, men de har ikke svart. Gikk også en tur innom byggvarebutikker og spurte. De kan nok ikke svare noe bedre enn vi, ut fra dine bilder og beskrivelse. Og de har vel heller ikke nødvendig kompetanse! Du trenger folk med bygningsteknisk kompetanse. Kan også hende en muremester kan hjelpe deg. Men de må selv besiktige problemet, ikke kun se bilder og din beskrivelse. Vil også nevne, at de fleste tilfeller jeg har sett slike "rister", så er det i forbindelse med ventilasjon og ikke for oppvarming. Men jeg vet det er laget kanaler og benyttet slike rister for overføring av varme også. Gjerne 2 stk., for å få til konveksjonsvarme. Som regel noe "rallemikk", som har fungert dårlig, eller med lite effekt. Endret 18. oktober 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 18. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2014 Dro innom en peisbutikk idag, fikk beskjed om at dette var bare å mure igjen. Det var slik deres montører gjorde med slikt. Tok med meg risten og han bekreftet at denne var til å føre varmluft inn i soverommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå