Kakofoni Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Som tittelen sier, finnes sjelen? Dette er et eldgammelt spørsmål, som har blitt gjennomgående diskutert i tusener av år. Jeg synes det hadde vært fint å bidra til litt aktivitet i slik en fin forumkategori med et såpass grunnleggende spørsmål. Selv tror jeg ikke det er sannsynlig at det finnes en sjel, men jeg har ikke noen særlig konklusive beviser. Hva mener dere? Finnes den? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Først må du definere hva du mener med sjel. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Først må du definere hva du mener med sjel.Sant det. Jeg synes folk skal få definere det selv sånn helt i begynnelsen, siden jeg startet tråden. Hvilken definisjon bruker du? Endret 13. oktober 2014 av Kakofoni Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Jeg bruker ikke det ordet. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Greit nok at du ikke bruker ordet, men vet du hva det betyr? Hvis noen sier "Det finnes ingen sjel", forstår du ikke hva de mener? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 men vet du hva det betyrNei, men jeg vet at det betyr forskjellige ting for forskjellige folk. Tenker du på en sjel som er atskilt fra materien og fortsetter å leve etter at personen er død? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Støtter Tåkelur her. Det skal godt gjøres å ha en fornuftig samtale om det uten først å definere begrepet man ønsker å snakke om. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Tenker du på en sjel som er atskilt fra materien og fortsetter å leve etter at personen er død?Ja, jeg tror det er ganske treffende. Mange definerer det slik, og det gjør jeg også. I hvert fall tror jeg man først og fremst snakker om noe immaterielt, og ønsker at det også er udødelig. Uansett, tror du noe slikt finnes? why (not)? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Nei, jeg tror ikke det er noe som lever videre etter at man er død. Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Samtidig kan vi jo diskutere drager, enhjørninger og magi Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Ok! Så sjelen finnes ikke fordi det ikke er noe som lever videre etter vi er død? Høres for så vidt fornuftig ut det, men hvorfor tror du det ikke finnes noe som lever videre etter at man er død? Jeg prøver ikke være vanskelig. Jeg prøver på en måte å se om det går an å ha en "dialog" om "sjel" i denne kategorien. Endret 13. oktober 2014 av Kakofoni Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Samtidig kan vi jo diskutere drager, enhjørninger og magiJa men ikke i denne tråden. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Tenker du på en sjel som er atskilt fra materien og fortsetter å leve etter at personen er død?Ja, jeg tror det er ganske treffende. Mange definerer det slik, og det gjør jeg også. I hvert fall tror jeg man først og fremst snakker om noe immaterielt, og ønsker at det også er udødelig. Uansett, tror du noe slikt finnes? why (not)? Jeg tar meg friheten av å svare på denne jeg óg (beklagert siteringen Tåkelur, men jeg likte definisjonen din). Jeg ser litt for mange problemer med en slik sjel til at den skulle eksistere. Implisitt så ville denne sjelen være "deg"... men hvilken del av deg? Det er slått fast ganske tydelig gjennom diverse psykologiske studier på personlighetstrekk av at vi endrer oss kraftig gjennom livet. Vår personlighet nå i dag er ikke den samme som den var for ti år siden, eller vil være om ti år. I praksis så er vi forskjellige personer. Hvilken del av oss er sjelen, når den ikke er våre opplevelser, erfaringer eller instinkt? Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 For å først svare på spørsmålet ditt, så tror jeg på sjelen. Definisjonen min er at den er atskilt fra materien og i bunn og grunn er den noe mye større enn bare dette livet. Den er ikke oss slik vi er her og nå. Men når kroppen dør er vi kun sjelen fram til vi får en ny kropp. Tror også at mange mennesker kan dele en sjel. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 For å først svare på spørsmålet ditt, så tror jeg på sjelen. Definisjonen min er at den er atskilt fra materien og i bunn og grunn er den noe mye større enn bare dette livet. Støtter deg helhjertet så langt. Resten støttes også, men er mer i tvil Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 Okei, så bra at vi fikk litt dekning fra andre siden! Tåkelur, som mener sjelen ikke eksisterer, har en definisjon av sjelen som sier at den er (1) immateriell, (2) udødelig. Hvis jeg prøver å lese mellom linjene så mener han nok med (2) at den må være udødelig i den forstand at vi har sjelen på en eller annen måte, og når vi dør, så lever den videre. lmlekk, som også er anti-sjel, er enig i at den må være (1) immateriell og (2) udødelig. Her er formuleringen litt annerledes, nemlig at den må være tilknyttet et "jeg". Sir-Allistair, som er pro-sjelen, mener at den er (1) immateriell (adskilt materien) (2) levende, uavhengig av kroppens død, og (3) den er den vi er, uansett hvilken kropp vi har. I tillegg kan den deles med andre. Jeg lurer da på hva han mener med dette: Hvis jeg deler sjelen min med noen andre, vil det si at jeg befinner meg i to eller flere kropper? Aiven er enig i (1) og (2) men en smule ambivalent til det siste. Si fra hvis jeg tolker dere feil nå. Jeg synes dette begynner å likne på noe, jeg. Ingen av oss har noe problem med å vedkjenne at når vi snakker om sjelen, så snakker vi om noe immaterielt, atskilt fra materien. Nå har heller ingen sagt at immaterielle ting ikke eksisterer. Forholdet mellom sjel og materie ser ut til å gå igjen her, da skillet mellom "liv"/"død", "sjel"/"materie", "jeg"/"kropp", er en gjenganger. Med andre ord virker det som vi tenker om sjelen (uavhengig om vi tror den finnes eller ikke) at den er liv, selv, antakeligvis også opplevelser, mennesket, kultur, subjekt mens det som vi ikke tenker om sjelen er død, kropp, materie, antakeligvis også maskiner, natur, objekt, og liknende assosiasjoner. Kan de som er for sjelens eksistens begrunne det? F.eks. finnes det noen grunn til å tro at det finnes noe immaterielt, og hvorfor må det da ha med liv og personer å gjøre? 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Godt innlegg, Kakofoni. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 F.eks. finnes det noen grunn til å tro at det finnes noe immaterieltJa, det at vi har en kvalitativ opplevelse av tanker, følelser, fornemmelser og sanser peker mot noe immaterielt (ihvertfall en annen type materie enn den vanlige). Det at man "opplever" fargen gul og lukten av pepper, mer enn bare å registrere og analysere den som en datamaskin. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Ja, det at vi har en kvalitativ opplevelse av tanker, følelser, fornemmelser og sanser peker mot noe immaterielt (ihvertfall en annen type materie enn den vanlige). Det at man "opplever" fargen gul og lukten av pepper, mer enn bare å registrere og analysere den som en datamaskin. Ut av nysgjerrighet, kan du utbrodere litt på det her? Det virker litt som om man antar at bevissthet og opplevelser ikke er en egenskap ved fysisk materie, for så å si at bevissthet derfor må være noe ikke-materielt. Jeg antar det kan anses som en emergens, og hvis man anser det som noe immaterielt så er man jo forsåvidt i mål... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Det virker litt som om man antar at bevissthet og opplevelser ikke er en egenskap ved fysisk materie,Det kan det jo være. Kjør lett, så du ikke gjør asfalten vondt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå