ollehto Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Jeg oppgraderer en gammel PC og har støtt på problemer jeg ikke finner ut av. Her er oppsettet: Hovedkort: EX-58-UD5 LGA 1366 Prosessor: I7-920-D0 @ 4.2GHZ 200Bclk RAM: Corsair Dominator 48GB (6x8GB) CL10 1600mhz Grafikk: EVGA GTX 970 OC PSU: Corsair HX 850W OS: Windows 8.1 Børstet støvet av denne for en måned siden. Satt inn nytt skjermkort og oppgraderte til 24GB RAM (3x8GB). Fungerer bra og scorer fint over 10000 i 3Dmark Fire Strike. Problemet oppsto da jeg satt inn ytterligere 24GB. Da sluttet skjermkortet å virke, og gir maks oppløsning på 1280x1024 eller 1024x768. I enhetsbehandling kommer Windows med denne meldingen: "Windows har stoppet denne enheten fordi den har meldt om problemer. (Kode 43)" GPU-Z viser 0 på GPU Clock, memory og Boost, og Bus interface PCI-E 2x16 @ 16 1.1. Ellers vises all informasjon om skjermkortet. Jeg har reinstallert driveren uten hell. Har også prøvd å mate både pci-e og ram med mer spenning i BIOS, uten at det hjalp. Temperaturene mine ligger på max 50c på hovedkort og 68C etter lang tid med Intel Burn test Tar jeg ut 3x8GB ram er alt tilbake til normalt. Noen som kan hinte meg i riktig retning, for dette skjønner jeg ingenting av.... Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Det hovedkortet støtter vel bare 24gb RAM. Maximum Memory Supported 24GB Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Det hovedkortet støtter vel bare 24gb RAM. Maximum Memory Supported [/size]24GB[/size] Det stemmer, men flere rapporterer at 48GB går fint på X58 chipset. http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18447737 Dessuten fungerer maskinen fint med 48GB bortsett fra skjermkortet. Jeg tenker at problemet må være noe annet enn at 48GB ikke støttes...? Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Det kan fort vært at 48gb funker med visse sammensetninger, men pga at man ikke har testet grundig nok til å si at det er full støtte for dette på hovedkortet. Har støtt på enda mer absurde inkompadibilitets-issues, da at Hovedkort X ga problemer dersom det var parret med Z antall GB ram dersom du hadde variant Y lydkort i pcie slot #3. Er ikke sikkert, men noe tyder på at kombinasjonen der ikke er spiselig for hovedkortet... Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Det kan fort vært at 48gb funker med visse sammensetninger, men pga at man ikke har testet grundig nok til å si at det er full støtte for dette på hovedkortet. Har støtt på enda mer absurde inkompadibilitets-issues, da at Hovedkort X ga problemer dersom det var parret med Z antall GB ram dersom du hadde variant Y lydkort i pcie slot #3. Er ikke sikkert, men noe tyder på at kombinasjonen der ikke er spiselig for hovedkortet... Noe er ikke helt spiselig ja. Men hvordan finner jeg ut akkurat hva som er problemet? Tenker å oppgradere til en 6-kjerners Xeon X5650. Kanskje den vil gjøre en forskjell? Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Kan jeg spørre hva (i huleste ) du skal med 48 gig RAM? Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Kan jeg spørre hva (i huleste ) du skal med 48 gig RAM? Ingenting..... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst Lenke til kommentar
papusan Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst Eller begynn og spille kabal:) Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst Ja. Det er jo det jeg gjør. Tenkte å leke litt med RAMdisk, men jeg har egentlig ikke bruk for så mye ram Lenke til kommentar
papusan Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst Ja. Det er jo det jeg gjør. Tenkte å leke litt med RAMdisk, men jeg har egentlig ikke bruk for så mye ram Det er fint og ha noe å bruke pengene på Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst Ja. Det er jo det jeg gjør. Tenkte å leke litt med RAMdisk, men jeg har egentlig ikke bruk for så mye ram Det er fint og ha noe å bruke pengene på Ja, men det skal legges til at jeg kjøpte minnebrikkene brukt og at det er en gammel PC. Så jeg bruker egentlig ganske lite Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst Ja. Det er jo det jeg gjør. Tenkte å leke litt med RAMdisk, men jeg har egentlig ikke bruk for så mye ram Det blir vel ikke noe til ramdisk. Ta ut rammen og benytt deg av 24gb, holder i massevis til de aller fleste oppgaver. Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 Hehe, Da tar du ut 24 GiB problemet løst Ja. Det er jo det jeg gjør. Tenkte å leke litt med RAMdisk, men jeg har egentlig ikke bruk for så mye ram Det blir vel ikke noe til ramdisk. Ta ut rammen og benytt deg av 24gb, holder i massevis til de aller fleste oppgaver. Selvfølgelig! 24gb holder i lange baner. Men jeg får en helt egen glede av å oppgradere denne gamle maskina. Hovedkortet er fra 2008 og jeg liker at det fortsatt kan måle seg. Nå har jeg minnebrikkene liggende og de gjør enda mindre nytte om de ikke sitter i maskina. Snart får jeg en 6-kjerners prosessor også, så da er maskina makset ut. Ingen som har noen smarte ideer? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Bump... Hva er problemet? Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2014 Bump... Hva er problemet? Som beskrevet tidligere i tråden. At skjermkortet ikke fungere ved 48gb ram.... Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 5. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2014 Nå har jeg fått det til. 48gb ram funker fint på ex58-UD5. Siden sist så har jeg puttet inn et gtx970 kort til og en Intel 910 ssd. Deretter testet jeg rammen igjen og da fungerte det Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Ikke verst at du fikk det til å funke. Mulig det ekstra skjermkortet har noe med saken å gjøre. Eller fikk du 48 GB RAM til å virke før du satte inn det nye skjermkortet? Lenke til kommentar
ollehto Skrevet 5. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2014 Det funket først etter at jeg satt inn skjermkort nr2 for SLI. Uten at jeg helt skjønner hvorfor... Nå skal jeg leke meg med ram disk. Kom gjerne med tips da jeg er helt grønn på området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå