snusbogey Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hei der, jeg lurte på om det var mulighet for å låne 100% til bolig i dagens boligmarked uten noe sikring i foreldres bolig eller noe serlig egenkapital ? Har fast jobb og grei intekt som skal gå fint å betale ned lån med. Sviger broren min tok 100% lån for 6 år siden uten sikring i noe og egenkapital, så det er derfor jeg lurer på om det er enda mulig å få det i dagens boligmarked ? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Usikker da det er 8 år siden jeg hørte om det sist. Vet at banken må bli med på visning og "by for deg" og skal du gjøre noe i den må de godkjenne det. Hei kan jeg henge opp et bilde i gangen ? Takk for din henvendelse, du vil bli kontaktet innen 8 uker.. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Bankene kan kun låne ut 85% av kjøpesum. Men jeg har hørt om at banker ikke alltid følger denne regelen. Men ikke regn med å få mer enn 85% i boliglån... Hvis du ikke har råd til egenkapitalskravet så er det mulig å kontakte Husbanken for å få startlån. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Bankene kan kun låne ut 85% av kjøpesum. Men jeg har hørt om at banker ikke alltid følger denne regelen. Men ikke regn med å få mer enn 85% i boliglån... Hvis du ikke har råd til egenkapitalskravet så er det mulig å kontakte Husbanken for å få startlån. Tror ikke 15% EK er ett absolutt krav, bankene kan vise skjønn. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Du får ikke låne mer enn 85% på boliglånet. Resten kan de ta på annet type lån til høyere rente Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) De fleste banken er ganske A4 nå til dags. Har du ikke 15% EK eller sikring av noe slag sender de deg ut av døren 99% av gangene. Endret 13. oktober 2014 av Ajeey Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Om du har dårlig tid gjør følgende: skaff kausjonist og søk om startlån. Når du får det godkjent(tar lang tid) "kjøper" du ut kausjonist med startlån. Men om du har god lønn kan du slite med å få startlånet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Bankene kan utvise skjønn. Jeg og samboer lånte 100% til vårt hus for ganske nøyaktig ett år siden. 6.5 mill. Lånet har blitt delt i to; ett ordinært lån og ett topplån - men de har begge to samme, lave rente ("bankens laveste" for nyetablerere)... Vi har dog veldig sikre jobber, og en samlet inntekt på rundt 2 Mnok.... Låneforespørselen måtte dog godkjennes av banksjefen, så det tok 1-2 uker med saksbehandling før søknaden gikk gjennom. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Bankene er ikke pålagt å følge regelen om 15% egenkapital, men det kommer selvfølgelig an på det spesifikke tilfellet om de velger å tøye grensen eller ikke. En nyutdannet lege med 0% egenkapital har lettere for å få innvilget lån enn en nyutdannet elektriker. Eventuelle betalingsanmerkninger og økonomisk status for foreldre har også innvirkning. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Kjipt å sitte i bankmøte så forteller man om 2 barn i barnehage og etter noen klikk på dataen vips forsvant 600.000 av lånesummen de kunne tilby. Så trekker man fra studielån på begge to og vips så sitter man i over en million i minus i bankens øyne før man har sett på en bolig, da hjelper de 300K man har spart opp lite. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 (endret) Kjipt å sitte i bankmøte så forteller man om 2 barn i barnehage og etter noen klikk på dataen vips forsvant 600.000 av lånesummen de kunne tilby. Så trekker man fra studielån på begge to og vips så sitter man i over en million i minus i bankens øyne før man har sett på en bolig, da hjelper de 300K man har spart opp lite. Det er ikke meningen det skal hjelpe mye men er en sikkerhet i tilfelle prisnedgang på boliger og du kanskje må selge i samme slengen. Prisnedgang på boliger og stigende arbeidsledighet har ofte en sammenheng. Hvis du da kjøper en leilighet til 3000 000 kr med 15% EK og så kommer en prisnedgang på 10% og du må selge, da slipper du å sitte med en restgjeld på 400 000 kr (regnet med 100 000 kr i meglerhonnorar) som du da må betjene med forbrukslånrente. Endret 14. oktober 2014 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå