Gå til innhold

Boliglån

snusbogey

Anbefalte innlegg

Hei der, jeg lurte på om det var mulighet for å låne 100% til bolig i dagens boligmarked uten noe sikring i foreldres bolig eller noe serlig egenkapital ? Har fast jobb og grei intekt som skal gå fint å betale ned lån med. Sviger broren min tok 100% lån for 6 år siden uten sikring i noe og egenkapital, så det er derfor jeg lurer på om det er enda mulig å få det i dagens boligmarked ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker da det er 8 år siden jeg hørte om det sist.

Vet at banken må bli med på visning og "by for deg" og skal du gjøre noe i den må de godkjenne det.

Hei kan jeg henge opp et bilde i gangen ?

Takk for din henvendelse, du vil bli kontaktet innen 8 uker..

Lenke til kommentar

Bankene kan kun låne ut 85% av kjøpesum. Men jeg har hørt om at banker ikke alltid følger denne regelen. Men ikke regn med å få mer enn 85% i boliglån...

Hvis du ikke har råd til egenkapitalskravet så er det mulig å kontakte Husbanken for å få startlån.

Tror ikke 15% EK er ett absolutt krav, bankene kan vise skjønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Bankene kan utvise skjønn.

Jeg og samboer lånte 100% til vårt hus for ganske nøyaktig ett år siden. 6.5 mill.

Lånet har blitt delt i to; ett ordinært lån og ett topplån - men de har begge to samme, lave rente ("bankens laveste" for nyetablerere)...

Vi har dog veldig sikre jobber, og en samlet inntekt på rundt 2 Mnok.... Låneforespørselen måtte dog godkjennes av banksjefen, så det tok 1-2 uker med saksbehandling før søknaden gikk gjennom.

Lenke til kommentar

Bankene er ikke pålagt å følge regelen om 15% egenkapital, men det kommer selvfølgelig an på det spesifikke tilfellet om de velger å tøye grensen eller ikke. En nyutdannet lege med 0% egenkapital har lettere for å få innvilget lån enn en nyutdannet elektriker. Eventuelle betalingsanmerkninger og økonomisk status for foreldre har også innvirkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjipt å sitte i bankmøte så forteller man om 2 barn i barnehage og etter noen klikk på dataen vips forsvant 600.000 av lånesummen de kunne tilby.

Så trekker man fra studielån på begge to og vips så sitter man i over en million i minus i bankens øyne før man har sett på en bolig, da hjelper de 300K man har spart opp lite.

Lenke til kommentar

Kjipt å sitte i bankmøte så forteller man om 2 barn i barnehage og etter noen klikk på dataen vips forsvant 600.000 av lånesummen de kunne tilby.

Så trekker man fra studielån på begge to og vips så sitter man i over en million i minus i bankens øyne før man har sett på en bolig, da hjelper de 300K man har spart opp lite.

Det er ikke meningen det skal hjelpe mye men er en sikkerhet i tilfelle prisnedgang på boliger og du kanskje må selge i samme slengen. Prisnedgang på boliger og stigende arbeidsledighet har ofte en sammenheng.

Hvis du da kjøper en leilighet til 3000 000 kr med 15% EK og så kommer en prisnedgang på 10% og du må selge, da slipper du å sitte med en restgjeld på 400 000 kr (regnet med 100 000 kr i meglerhonnorar) som du da må betjene med forbrukslånrente.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...