AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hei. Jeg har leid en leilighet i nesten fire år. I starten av leieforholdet spurte jeg ei som jobber for utleiefirmaet om å få installere bordoppvaskmaskin og spesifikt om å borre i kjøkkenbenken for å få til dette. Hun sa at det var greit. Nå har jeg avsluttet leieforholdet og hennes firma krever at jeg dekker at de bytter kjøkkenbenkplata, noe som de har estimert til 2000 kroner. Hun selv sier at hun ikke har gitt tillatelse til å borre i benkeplata. Ettersom vi bare hadde en muntlig avtale, så blir vel dette ord mot ord går jeg ut i fra. Det er også en mindre sum jeg skal betale for en nøkkel jeg har mista og noe annet småtterier. Dette har jeg ingen problemer med. Dersom vi ikke blir enige om hvem som har sagt hva, hva er neste skritt i denne saken? Anonymous poster hash: 8188d...c0c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 (OP igjen) Jeg vil jo gjerne ha ut pengene mine så fort som mulig. Anonymous poster hash: 8188d...c0c Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Regner med depositumet ligger på en depositumskonto i en bank. Hvis utleier krever noe så vil utleier nok legge inn ett krav til banken om å få utbetalt summen de mener de er berettiget, banken mener jeg skal gi deg skriftlig beskjed om dette, har du fått ett slikt brev i posten? Hvis du har det har noen noen uker å tenke deg om og hvis du vil bestride kravet mener jeg du må ta ut ett søksmål mot utleier og ta det til forliksrådet, det vil til sammen koste i underkant av 2000 kr. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Regner med depositumet ligger på en depositumskonto i en bank.Jepp. Hvis utleier krever noe så vil utleier nok legge inn ett krav til banken om å få utbetalt summen de mener de er berettiget, banken mener jeg skal gi deg skriftlig beskjed om dette, har du fått ett slikt brev i posten? Hvis du har det har noen noen uker å tenke deg om og hvis du vil bestride kravet mener jeg du må ta ut ett søksmål mot utleier og ta det til forliksrådet, det vil til sammen koste i underkant av 2000 kr. Har ikke fått noe annet enn mail fra utleier om hvorfor de vil ha penger. Det høres litt bakvendt ut at det er de som vil ha penger, men jeg som må saksøke, sikker på dette? Anonymous poster hash: 8188d...c0c Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Det du gjør er å levere et skriftlig krav til banken om utbetaling av depositumet. Da vil utleier bli underrettet, og ha fem uker på seg på å gå til søksmål. Skjer ikke dette, vil du få pengene dine. 2000 kroner er mye for deg, men ikke for dem. For det første tviler jeg på at de gjør dette i god tro, og hvis så skulle være, tviler jeg på at de vil kaste bort energi på en slik fillesak. Jeg tipper de er ute etter å tjene seg 2000 raske. De kommer aldri til å skifte noen benkeplate. http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig/depositum EDIT: Det du bør gjøre først er å svare på mailen, si at du er helt bestemt på at du hadde huseiers velsignelse til dette, at du ikke har planer om å gi deg og at du ved negativ tilbakemelding sender kravet til banken. Endret 13. oktober 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Kven som hev søksmålsbyrda kjem an på kva som krevjast. Utleigar kan krevje ubetalt leige utbetalt frå depositumskonto, og då er det leigetakar som må reise sak, jfr. husleieloven § 3-5 fjerde og femte ledd. Utleigar kan ikkje krevje andre beløp utbetalt frå depositumskonto viss leigetakar ikkje gjev samtykke eller han hev rettskraftig dom på beløpet. I alle andre tilfelle er det utleigar som må reise sak, men han må berre reise sak viss leigetakar krev utbetalt depositum, jfr. husleieloven § 3-5 sjette ledd. Neste skritt er derfor å krevje beløpet utbetalt. Det starter klokka - utleigar hev då fem veker på seg til å reise sak. 2000 kroner er ikkje mykje penger, men å gå til sak koster 860,- kr i fyrste instans (forliksråd). Endret 13. oktober 2014 av krikkert Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 EDIT: Det du bør gjøre først er å svare på mailen, si at du er helt bestemt på at du hadde huseiers velsignelse til dette, at du ikke har planer om å gi deg og at du ved negativ tilbakemelding sender kravet til banken. Jess, det har jeg gjort. Kven som hev søksmålsbyrda kjem an på kva som krevjast. Utleigar kan krevje ubetalt leige utbetalt frå depositumskonto, og då er det leigetakar som må reise sak, jfr. husleieloven § 3-5 fjerde og femte ledd. Utleigar kan ikkje krevje andre beløp utbetalt frå depositumskonto viss leigetakar ikkje gjev samtykke eller han hev rettskraftig dom på beløpet. I alle andre tilfelle er det utleigar som må reise sak, men han må berre reise sak viss leigetakar krev utbetalt depositum, jfr. husleieloven § 3-5 sjette ledd. Neste skritt er derfor å krevje beløpet utbetalt. Det starter klokka - utleigar hev då fem veker på seg til å reise sak. 2000 kroner er ikkje mykje penger, men å gå til sak koster 860,- kr i fyrste instans (forliksråd). Takk for god hjelp. Anonymous poster hash: 8188d...c0c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 Men hva med det som jeg hadde tenkt å betale? Det beløper seg til ca 1700 kroner. Dersom jeg sender kravbrev, så må jeg vel be om å få ut alt, eller? Anonymous poster hash: 8188d...c0c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2014 1400 er en rest av ubetalt husleie, 300 er for en nøkkel. Anonymous poster hash: 8188d...c0c Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Nei, du treng ikkje be om å få ut alt. I same brevet kan du skrive at du samtykker i at utleigar får 1700 utbetalt til dekning av ubetalt leige og nykkel. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Kven som hev søksmålsbyrda kjem an på kva som krevjast. Utleigar kan krevje ubetalt leige utbetalt frå depositumskonto, og då er det leigetakar som må reise sak, jfr. husleieloven § 3-5 fjerde og femte ledd. Utleigar kan ikkje krevje andre beløp utbetalt frå depositumskonto viss leigetakar ikkje gjev samtykke eller han hev rettskraftig dom på beløpet. I alle andre tilfelle er det utleigar som må reise sak, men han må berre reise sak viss leigetakar krev utbetalt depositum, jfr. husleieloven § 3-5 sjette ledd. Neste skritt er derfor å krevje beløpet utbetalt. Det starter klokka - utleigar hev då fem veker på seg til å reise sak. 2000 kroner er ikkje mykje penger, men å gå til sak koster 860,- kr i fyrste instans (forliksråd). Krikkert, nå også på Nynorsk. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2014 Kravbrevet er nå sendt inn. Huseier sendte et eget kravbrev i respons, der de krever betalt for benkeplaten. Er dette noe de vil få, eller får de det ikke automatisk, fordi det ikke dreier seg om husleie? De krevde også 200 kroner i «renter og gebyr» på et restbeløp på husleie på 600 kroner. Hva kan jeg regne med resultatet blir? Får de alt de ber om, eller bare husleia? Anonymous poster hash: 8188d...c0c Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Hvis de bare sender brev er de ganske dumme. For å stoppe utbetalingen fra banken til deg må de ta rettslige skritt, og for å få penger må de få medhold i saken. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Hvis de bare sender brev er de ganske dumme. For å stoppe utbetalingen fra banken til deg må de ta rettslige skritt, og for å få penger må de få medhold i saken. Ok, fremragende. Takk. Anonymous poster hash: 8188d...c0c Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Dekk over hullet du borret med et pent lite messinglokk som fås kjøpt på clas ohson, biltema osv.... burde ikke være noe problem. I alle fall ingen domstol vil kalle platen engang skadet med et sånn lite lokk på Ø15 i plata. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå