Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Tatovering: erstatningskrav?


piasoye

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har tatt to tekst-tatoveringer hos samme tatovør, og er nå misfornøyd med begge. Blekket har blitt ujamnt og flytt utover, noe som gjør at det ligner mer og mer på svarte flekker på huden fremfor bokstaver. Var nylig hos en annen tatovør for å høre om han kunne fikse på det, og den ene var kanskje mulig å redde med litt highlighting, men den andre var blitt arrdanning på siden tatovøren hadde brukt for hardt trykk....

Den første er 5-6 år gammel, og siste er ca. 3 år gammel.

 

Er det noen som vet om jeg har krav på erstatning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så for 5-6 år siden så tok du en tatovering... var ikke fornøyd men dro tilbake til samme plass for å ta en ny for ca 3 år siden.

 

Hvorfor du gjorde det er ihvertfall noe du må svare på hvis du skulle gå til søksmål.

Jeg var fornøyd med den daværende tatoveringen når jeg tok den andre. Det er først nå i ettertid at begge har blitt dårlige. :)

Lenke til kommentar

Kan kanskje bli vanskelig å dokumentere at du har tatt vare på den som tatovøren (forhåpentligvis) sa?

Jeg gjorde nøyaktig det tatovørene sa at jeg skulle gjøre, og var veldig forsiktig. Det han ikke gjorde derimot, var å advare meg imot at noe slik kunne skje. Han nevnte det ikke i det hele tatt, men nå når jeg rådførte meg hos en annen tatovør sa han at dette kunne skje med tekst-tatoveringer om de ble tatt på "feil" måte (bokstavene alt for tykke, for tett o.l...).

Lenke til kommentar

Absolutt reklamasjonsfrist er 2 år i forbrukerforhold, eller 5 år dersom tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn to år. En tatovering er ment å vare vesentlig lenger (vil jeg tro - den går jo ikke vekk av seg selv), og du har derfor en absolutt reklamasjonsfrist på fem år. Etter det kan du ikke gjøre gjeldende erstatningskrav. Derfor vil du ikke kunne kreve erstatning for tatovering nummer én.

 

Hva gjelder tattovering nummer to må du reklamere (gi beskjed til tatovør om at det foreligger en mangel og at du vil påberope deg mangelen) innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget at tattoveringen var mangelfull. Innen rimelig tid er minimum to måneder i forbrukerforhold, maksimum 3,5 måneder (3,5 måneder er angitt av Høyesterett som øvre frist, men dette er jo skjønnsmessig).

 

Når det er sagt kan du også kreve erstatning uavhengig av tidsfrister dersom tatovøren har opptrådt grovt uaktsomt.

 

Jeg tror det finnes en jussdel på forumet, du bør heller ta opp spørsmålet der.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Absolutt reklamasjonsfrist er 2 år i forbrukerforhold, eller 5 år dersom tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn to år. En tatovering er ment å vare vesentlig lenger (vil jeg tro - den går jo ikke vekk av seg selv), og du har derfor en absolutt reklamasjonsfrist på fem år. Etter det kan du ikke gjøre gjeldende erstatningskrav. Derfor vil du ikke kunne kreve erstatning for tatovering nummer én.

 

Hva gjelder tattovering nummer to må du reklamere (gi beskjed til tatovør om at det foreligger en mangel og at du vil påberope deg mangelen) innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget at tattoveringen var mangelfull. Innen rimelig tid er minimum to måneder i forbrukerforhold, maksimum 3,5 måneder (3,5 måneder er angitt av Høyesterett som øvre frist, men dette er jo skjønnsmessig).

 

Når det er sagt kan du også kreve erstatning uavhengig av tidsfrister dersom tatovøren har opptrådt grovt uaktsomt.

 

Jeg tror det finnes en jussdel på forumet, du bør heller ta opp spørsmålet der.

Tusen takk for bra svar! :)

Lenke til kommentar

Absolutt reklamasjonsfrist er 2 år i forbrukerforhold, eller 5 år dersom tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn to år. En tatovering er ment å vare vesentlig lenger (vil jeg tro - den går jo ikke vekk av seg selv), og du har derfor en absolutt reklamasjonsfrist på fem år. Etter det kan du ikke gjøre gjeldende erstatningskrav. Derfor vil du ikke kunne kreve erstatning for tatovering nummer én.

 

Hva gjelder tattovering nummer to må du reklamere (gi beskjed til tatovør om at det foreligger en mangel og at du vil påberope deg mangelen) innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget at tattoveringen var mangelfull. Innen rimelig tid er minimum to måneder i forbrukerforhold, maksimum 3,5 måneder (3,5 måneder er angitt av Høyesterett som øvre frist, men dette er jo skjønnsmessig).

 

Når det er sagt kan du også kreve erstatning uavhengig av tidsfrister dersom tatovøren har opptrådt grovt uaktsomt.

 

Jeg tror det finnes en jussdel på forumet, du bør heller ta opp spørsmålet der.

Dette stemmer for kjøp, men dette er ikke en avtale om kjøp, men en tjeneste. Absolutte reklamasjonsfrister kan ikke stilles opp på ulovfestet grunnlag, men de kan avtales. Først og fremst må man dermed sette seg inn i de alminnelige avtalevilkårene hos tatovøren, dersom disse finnes.

 

Til gjengjeld har man foreldelsesregler. Foreldelsesfristen løper fra det tidspunkt mislighold inntrådte, og varer i tre år. I dette tilfellet startet fristen å løpe da tatoveringen ble utført. Uavhengig av denne treårsfristen har man alltid ett år på seg fra man burde gjort kravet gjeldende, altså fra da man burde oppdaget mangelen.

 

I tillegg kommer den relative reklamasjonsfristen, som er et ulovfestet prinsipp som gjelder også utenfor kjøpsforhold. Man må reklamere innen rimelig tid etter at man burde oppdaget misligholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

-

Dette stemmer for kjøp, men dette er ikke en avtale om kjøp, men en tjeneste. Absolutte reklamasjonsfrister kan ikke stilles opp på ulovfestet grunnlag, men de kan avtales. Først og fremst må man dermed sette seg inn i de alminnelige avtalevilkårene hos tatovøren, dersom disse finnes.

 

Til gjengjeld har man foreldelsesregler. Foreldelsesfristen løper fra det tidspunkt mislighold inntrådte, og varer i tre år. I dette tilfellet startet fristen å løpe da tatoveringen ble utført. Uavhengig av denne treårsfristen har man alltid ett år på seg fra man burde gjort kravet gjeldende, altså fra da man burde oppdaget mangelen.

 

I tillegg kommer den relative reklamasjonsfristen, som er et ulovfestet prinsipp som gjelder også utenfor kjøpsforhold. Man må reklamere innen rimelig tid etter at man burde oppdaget misligholdet.

 

Bra at du passer på, gikk litt fort. Helt riktig at absolutt reklamasjonsfrist ikke kan oppstilles på ulovfestet grunnlag.

 

Følgende er ikke knyttet til spørsmålet i åpningsinnlegget:

Men det blir ikke helt presist å si at den relative reklamasjonsfristen er et ulovfestet prinsipp. Det kan selvfølgelig være det, men spesifisert reklamasjonsfrist kan ikke oppstilles som en ulovfestet regel på alminnelig grunnlag. Den nøytrale reklamasjonsfristen kan derimot oppstilles som et alminnelig kontraktsrettslig prinsipp (så det er jo ingen realitetsendring i det du sier). At du påpeker at det jeg sier (kun?) gjelder for løsørekjøp og ikke for tjenester er heller ikke helt presist. Regler om dette følger av hvtjl § 22 som er en tjenestekontraktlov.

 

Foreldelse er ikke pensum for meg, men så vidt jeg kan lese ut av foreleldelseslovens § 9 begynner foreldelsesfristen å løpe når du burde oppdaget mangelen, ikke når den inntrådte. I dette tilfellet har jo misligholdet inntrådt flere år før det ble oppdaget, og det kunne kanskje heller ikke oppdages på et tidligere tidspunkt.

 

Om det jeg sier er feil setter jeg pris på om du retter meg. Har eksamen om få dager og kan trenge alle de innspill jeg kan få.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at absolutte reklamasjonsfrist ikke gjelder for tjenester i alminnelighet. Tatoveringer faller klart utenfor anvendelsesområdet for hvtjl. Men du har rett i at det gjelder absolutte reklamasjonsfrister også utenfor kjøpsforhold, poenget er at du må ha en lov som gjelder direkte, eller en avtale. Det er er i praksis veldig vanlig å avtale absolutte reklamasjonsfrister.

 

Jeg har ellers ikke sagt noe som helst om spesifisert reklamasjon, her har det bare vært spørsmål om man overhodet kunne rette noen krav.

 

Hva gjelder foreldelse, så løper den alminnelige fristen på tre år fra mislighold faktisk inntrer. Ikke når mislighold manifesterer seg, men når den dårlige tjenesten blir utført. Til gjengjeld har man en "sikkerhetsventil" på ett år fra man "burde skaffet seg slik kunnskap" som er nødvendig for å gjøre kravet gjeldende. Foreldelse avbrytes for øvrig ved søksmål.

Lenke til kommentar

Foreldelse er ikke pensum for meg, men så vidt jeg kan lese ut av foreleldelseslovens § 9 begynner foreldelsesfristen å løpe når du burde oppdaget mangelen, ikke når den inntrådte. I dette tilfellet har jo misligholdet inntrådt flere år før det ble oppdaget, og det kunne kanskje heller ikke oppdages på et tidligere tidspunkt.

 

Foreldelsesloven § 9 gjelder ikke for dette kravet, jfr. paragrafens tredje ledd - den gjelder ikke krav på erstatning som springer ut fra kontraktsforhold, noe dette ville vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...