Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mange grader, varmer PC og skjerm opp rommet med?

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å finne ut hvor mye varme (grader) data utstyret avgir i mitt lille datarom på ca 6 m2 (ca 30m3.)

Noen som vet hvordan vi regner dette ut?

Hvis jeg har 2 PCer og 2 skjermer pluss et par høyttalere som surrer og går, hvor mange grader varmer dette utstyret opp mitt rom pr time?

(utgangspunkt; det er varmt nok i rommet fra før (ca 24 grader), og vil ha minst mulig tilleggs varme fra utstyret)

Har google en del, men ikke funnet noe brukbart, så håper det finne noen kloke hoder her inne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at du ikke finner noe brukbart er at det ikke finnes noen måte å regne om fra antall PCer og skjermer til grader celsius uten å ha en rekke flere opplysninger. Siden du neppe vet varmeovergangskoeffisienten for vegger, tak, gulv, med mer, så er det mye enklere å finne ut ved å sammenligne direkte: Et døgn med PCene av og et med PCene på. Forutsatt samme bruk av rommet, like mye døra åpen, samme utetemperatur, samme vindstyrke osv. Grunnen til at du må teste så lenge som et døgn er fordi det tar lang tid før den oppsamlede varmen lekker ut og tilsvarende når du slår på igjen, lang tid før varmen samler seg opp igjen. Vil du ha et mer nøyaktig tall kan du teste flere ganger og beregne gjennomsnittet av temperaturforskjellene.

Lenke til kommentar

Joda, i praksis blir all energien omgjort til varme, men da må du først finne ut energien (effekt * tid) og deretter finne ut hvordan det påvirker temperaturen. Da må du ha en rekke opplysninger om rommet. For å si det sånn: Det er stor forskjell på temperaturøkningen man vil få hvis man setter utstyret i et godt isolert bøttekott og hvis man setter det samme utstyret i en dårlig isolert lagerhall. For å finne disse opplysningene om rommet må man gjøre forsøk. Det jeg sier er at varmeovergangskoeffesienter og måling av effekt og energi er unødvendig fordi forsøkene gir direkte svar i antall grader.

Lenke til kommentar

Takk for smarte svar :)

I min enkle tankegang, så tenkte jeg i første omgang å finne ut/grovregne på ;

Hvor mange grader kan en varmekilde varme opp 1 kubikkmeter (m3) ?

F.ex, en ovn på 1000 watt , hvor mange grader klarer den å varme opp 1 m3 pr time?

(Evt hvor lang tid bruker 1000 watt ovnen på å varme opp 1 m3 med 1 grad ?)

Endret av ComaJim
Lenke til kommentar

Det er to adskilte problemer her:

1. Hvor mange watt bruker utstyret ditt?

2. Hvor mye varmes rommet ditt opp per watt (uavhengig av om den kommer fra en ovn eller en pc).

På spm. 1 kan du kjøpe en wattmåler på Clas Ohlson og plugge utstyret i.

På spm. 2 er egentlig spørsmålet hvor godt rommet ditt er isolert. Det må sannsynligvis testes i praksis.

Lenke til kommentar

Målte og fant ut at PC bruker ca 80 watt idle i Windows og den andre PCen 200 watt under BF4 spilling.

LCD skjermene bruker vel rundt 30 watt pr stk, ref specs.

Så hvis vi sier en potensiell varmekilde på 80+200+30+30 + 60(høytt+mixer) = 400watt i rommet på 30 m3 oppført i 2008, dvs tett som en potte. (ja, med balansert ventilasjon)

For ordens skyld, la oss si at alt annen er stabilt(vær, vind, fullmåne etc)

Lenke til kommentar

Tja, noen få grader skulle jeg tro. Men det kommer som sagt an på mye så det er umulig å gi et nøyaktig tall uten å teste det.

En annen ting er at antall kubikk luft er lite relevant både for oppvarmingshastighet og for sluttemperatur. Luft er bare en brøkdel av massen som varmes opp når rommet varmes opp. Sluttemperaturen avgjøres ikke av hva eller hvor mye som varmes opp, men kun varmetransporten bort fra rommet.

Gjennomstrømningen i den balanserte ventilasjonen spiller en stor rolle for varmetransporten. Varmegjenvinningen i den påvirker temperaturen i resten av huset og vil dermed påvirke varmetapet til naborommene.

Kan du ikke bare teste det ut i praksis? Hvis du ikke kan slå av PCene kan du for eksempel teste hva som skjer med temperaturen om du setter inn en 400W ovn (med termostaten på maks, eller aller helst, ingen termostat). Får du for eksempel 4 grader økning så vet du at datautstyret gir ca samme temperaturøkning.

Lenke til kommentar

Du må finne lekkasjetallet for rommet, som forøvrig er 15 m3 stort tenker jeg. Hvor mange luftutskiftninger har du i timen?

Rommet er nok ikke potte tett, du har mest sannsynlig en liten glippe mellom dørblad og gulv.

Varmeledningsevnen for luft er forresten 0,024 W/mK (watt per meter kelvin). Kelvin er temperatur i Celsius pluss 273.

A 100 watt incandescent bulb produces 100 watts of heat (actually power). From an energy point of view, it puts out 100 Joules of energy every second.

What temperature rise this causes depends on a lot of factors, room size, air flow, etc.

specific heat capacity of dry air is 1.00 kJ/kgC
Density of air at 30C is 1.2 kg/m³

Take a small closed room, 4 m x 4 m x 3 m or 48 m³ with 1 100w bulb.
48 m³ x 1.2 kg/m³ = 58 kg of air

100J = 1000 J/kgC x ∆T x 58 kg
∆T = 0.0017 deg C, very small change in temp.

but this occurs every second, so in an hour, we would have a 6 degree C rise. or 11 deg F

Så må du bare finne ut hvor stort lekkasjetallet for rommet er. Hvis det er hermetisk lukket vil du med en 400W effekt få rundt 80 graders økning i timen på et rom på 15 kubikk... Lite ønskelig.

For meg høres det mye ut, kan være noe feil med utregningen min.. Men igjen, en stekeovn bruker ikke allverdens med tid takket være lukkede omgivelser uten luftutskiftninger

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Tja, noen få grader skulle jeg tro. Men det kommer som sagt an på mye så det er umulig å gi et nøyaktig tall uten å teste det.

En annen ting er at antall kubikk luft er lite relevant både for oppvarmingshastighet og for sluttemperatur. Luft er bare en brøkdel av massen som varmes opp når rommet varmes opp. Sluttemperaturen avgjøres ikke av hva eller hvor mye som varmes opp, men kun varmetransporten bort fra rommet.

Gjennomstrømningen i den balanserte ventilasjonen spiller en stor rolle for varmetransporten. Varmegjenvinningen i den påvirker temperaturen i resten av huset og vil dermed påvirke varmetapet til naborommene.

Kan du ikke bare teste det ut i praksis? Hvis du ikke kan slå av PCene kan du for eksempel teste hva som skjer med temperaturen om du setter inn en 400W ovn (med termostaten på maks, eller aller helst, ingen termostat). Får du for eksempel 4 grader økning så vet du at datautstyret gir ca samme temperaturøkning.

Hei

Prøver å finne ut hvor mye varme (grader) data utstyret avgir i mitt lille datarom på ca 6 m2 (ca 30m3.)

En liten digresjon: Er virkelig rommet du har datautstyret i 5 meter høyt - altså tilsvarende ca 2 etasjer?

:) Når jeg måler litt mer nøyaktig ser jeg taket er i snitt 3,40 meter høytt (fancy skråtak greier).

Så mer korrekt m3 vil være 20 m3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...