Gå til innhold

jeg skal lage en webside. hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig enkel nettside jeg skulle laget. har en venn av meg som skal hjelpe meg litt. men han er så sykt opptat. har ikke tid til å vente på han. tenkte bare jeg kunne komme igang uten han? hvor begynner jeg??

jeg kan forklare hva jeg skal lage. er noe til jobben.

Skal være et søkefelt, der de på terminalen kan skrive inn en gate. åså får de opp hvilken sjafør, eller sone denne gaten tilhører. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dataen du skal legge inn har du vel et eller annet sted regner jeg med?

I et excel ark, eller i en tekstfil, eller noe lignendes. Om du kun har det på papir, kan du scanne det inn på en data, og kjøre det gjennom et tekstgjenkjenningsprogram.

Det tar sånn 10 min å sette opp en MySQL database, og hvis du har informasjonen digitalt burde du kunne mate den til databasen svært raskt og enkelt.

Ta tre tabeller:

- streets (inneholder alle gatenavna)

- drivers (inneholder alle sjåførene)

- zones (inneholder alle sonene)

Både "drivers" og "zones" inneholder en relasjonsnøkkel med hvilken gate ("streets") de tilhører.

Du trenger nødvendigvis ikke å benytte deg av en relasjonsnøkkel. Det beste er å bruke en sammensatt primærnøkkel - compound key..

Videre, kan du sette opp et raskt og enkelt HTML søkeskjema

<form name="search" method="get" action="#">
    <input type="text" name="q" id="q" placeholder="skrive inn en gate">
</form>

Ved bruk av jQuery $.ajax() kan selve søket utføres asynkronisert mot serveren ved å sende spørringen til et PHP script.

Selve PHP scriptet kan kansje være så enkelt som:

if(isset($_GET['q'])){
    $query = $dbh->prepare('
        SELECT s.*,
            d.name driverName,
            z.name zoneName
        FROM streets s
            JOIN drivers d ON s.id = d.fk_streets_id
            JOIN zones z ON s.id = z.fk_streets_id
       WHERE s.streetName LIKE :streetName
    ');
    $query->execute(array(':streetName'=>'%'.$_GET['q'].'%'));
    $get = $query->fetch();
    echo json_encode($get);
}

En slik spørring vil da hente ut hvilken sjåfør, og sone, som er tilknytten den aktuelle gaten..

OBS! Dette var veldig raskt satt opp, og er på ingen måte noe komplett oppsett. Men det burde kunne gjøres på en liten halvtime..

Videre vil du kunne ha mye mer fleksibilitet enn alle disse CMS og ferdigsystemene som foreslåes her...

Jeg er inneforstått med at du er ganske ny på dette, så noe av dette er kansje nytt for deg. Men så fort databasen er opprettet, og en tilkobling er opprettet, så burde resten være utførbart for deg :)

Lykke til...

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...