anonymsommulig Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 hei, Jeg forklarer, og kanskje noen kan komme med noen gode råd om hva jeg kan gjøre, og om det er vits å gjøre noe i det hele tatt. Har sjanglet i 3 uker på jobb nå, og i helgen ble det påvist lungebetennelse og jeg ble sykmeldt i 1 uke. Har ikke tidligere vært sykmeldt i jobben jeg har nå, ei eller på 10 år i arbeid. Når jeg da dukker opp på jobb i dag med sykemelding, etter å ha varslet daglig leder etter legevaktbesøk sent i går, blir jeg møt av en ekstremt negativt daglig leder, og en eier/sjef som verken sier hei eller i det hele tatt annerkjenner min tilstedeværelse.Første som skjer er at daglig leder sier jeg har ett svært høyt fravær, og nå som jeg kommer med en sykemelding på 1 uke er dette svært dårlig, noe som vil komme veldig dårlig ut mot meg når han blir oppringt ved en evnt referanse som han selv sier. Daglig leder sier til meg at han er nødt til å fortelle meg dette siden fraværet er så ekstremt høyt. Midlertidig er sjefen som driver stedet i samme rom, og overser meg åpenlyst, sier hverken hei eller hade, ser ikke på meg en gang, dette er et lite kontorrom på 15kvm så han kan ikke unnskylde at han ikke så meg. For å forklare dette voldsomme fraværet som dem sikter til, er dette at jeg har brukt opp mine 4 egenmeldinger. Hvorav 2 egenmeldinger pålydende 1 dag hver, 1 på 2 dager og 1 på 3 dager. Derfor blir jeg undrende, hvordan skal jeg reagere på at dem bruker disse egenmeldingene som jeg har RETT på imot meg? Føler dette er rett og slett urettferdig og unødvendig. I tillegg blir jeg veldig satt ut at sjefen overser meg, er vel noe som heter folkeskikk? Det skal sies at dette er ett arbeidsmiljø på primært 4-5 personer i 100% stilling, inkludert meg(butikk), slik at man jobber svært tett med de fleste og sånn behandling går fort utover arbeidsmiljøet. Til sist så er jeg i min oppsigelsestid, da jeg skal flytte og har fått ny jobb, og jeg ønsker å avslutte dette arbeidsforholdet bra, noe som det var på vei til å gjøre helt til jeg ble møtt av dette i dag. Så hva burde jeg gjøre? Skal jeg bare bite det i meg å slenge på ett smil når jeg er tilbake for å avslutte dette uten konflikter? Eller burde jeg ta opp dette? Hilsen frustrert,lei og usikker arbeidstaker. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Generelt anses det ikke som særlig positivt å bruke opp egenmeldinger, og noen sjefer kan nok se på det som et forsøk på å lure seg unna arbeid. Likevel ville jeg ikke brydd meg for mye om dette, da du jo allerede har fått ny jobb. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Eg må nesten berre spørre, var du sjuk dei dagane du har brukt eigenmelding på? Sidan du skriver at du ikkje har levert sjukemelding på 10 år så må eg nesten spørre. Uansett så er ikkje eigenmelding noke du har rett på, det er eit gode som arbeidsgiver kan ta frå deg. For å ta frå deg retten til å bruke eigenmeldingar så må arbeidsgiver ha rimelig grunn til å tru at eigenmeldingane blir brukt på andre forhold enn sjukdom/skade, og du har rett på å bli varsla slik at du kan gi eit motsvar til arbeidsgiver før du mister retten til å levere eigenmelding. Det kan være greit at nemne at arbeidsgiver ikkje har lov til å opplyse om helsetilstand (dertil bruk av eigenmeldinger og sjukemeldingar) og at ny arbeidsgiver ikkje har lov til å skaffe seg adgang til slike opplysninger (f.eks ved å spørre gammel arbeidsgiver). Men i ditt tilfelle så er eg usikker på om det er lurt å ta dette opp, då det nok vil trappe opp konflikta. Det er også ein forholdsvis vesentlig forskjell på kva lovverket seier og kva du kan gjere med det. Om din nåværande arbeidsgiver bestemmer seg for å bryte lova og informere ny arbeidsgiver om din sjukdomshistorie så vil dette i verste fall kunne føre til at du mister den nye jobben. I eventuell anmeldelse vil ikkje kunne rette opp dette. I ditt tilfelle så er det kanskje meir fornuftig å snakke direkte med daglig leder for å finne ut kva dei vil at du skal gjere. Sjukdom kan du ikkje gjere noke med, og det vil sjølvsagt være mykje betre at du held deg heime når du har pådratt deg smittsome sjukdommar enn at du tvinger deg sjølv på jobb slik at du smitter dei andre ansatte også. Lenke til kommentar
anonymsommulig Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Det jeg mente med 10 år uten sykemelding, er at jeg ikke har vært sykmeldt med sykemelding fra en lege på de 10 årene jeg har jobbet. Ang de egenmeldingene dette året, var var det blant annet 3 dager (omgangssyken), 2 dager (migrenelignende hodeplager) og de resterende 2 egenmeldingene er hode/nakke relaterte plager da jeg har nakke/skulderplager som ofte setter seg i hodet. Så ja de egenmeldingene var jeg absolutt syk. Har fått mange tilbakemeldinger fra blant annet nåværende arbeidsgiver at jeg er svært fleksibel når det kommer til å tilpasse meg jobb ved evnt forefallende arbeid, sykdom osv så føler jeg gir utrykk for en god arbeidsmoral. Det er også en av grunnene til at jeg blir litt forbauset når jeg får slengt dette mot meg. Men sånn jeg ser det etter litt gode tilbakemeldinger her så slenger jeg nok på ett smil og avslutter dette arbeidsforholdet så fredelig som mulig. Ny "drømmejobb" har jeg fått så ønsker ikke noe konflikter om jeg kan unngå det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå