Lineasen Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 I mai i år, 20 14, kjøpte jeg 2 helt nye nettbrett, samsung galaxy S3, Tab 4. Jeg betalte ett års forsikring på begge to, og betalte ca 8300 kr for dette til sammen. For ca 3 uker siden ble det ene nettbrettet stjålet mens jeg var på bingo, og dette ble selvfølgelig annmeldt, men saken ble hennlagt. Det var ingen spørsmål om forsikring. For ca en uke siden begynte det andre nettbrettet å streike, det ville ikke lade lengre. Jeg gikk ned på Elkjøp i håp om at forsikringen dekket eventuell skade, men de sa at dette måtte jeg betale selv. Jeg lurer da fælt på hva i alle dager denne forsikringen dekker, når den ikke dekker tap/tyveri og heller ikke dekker skade på nettbrettet? (8300 kr rett ut i løse luften) Må si jeg føler meg skikkelig lurt siden jeg kjøpte begge to for under 6 mnd`er siden. Hva kan jeg gjøre? og er det noe jeg kan gjøre i det hele tatt? Håper på svar, pfh takk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Høres merkelig ut. Denne forsikringen fra Elkjøp er merkelig. En kompis av meg hadde det på sin mobiltelefon, og da den ikke funket slik den skulle gikk han til Elkjøp og ba om å få en ny. Men nei, de skulle sende den til reparasjon. Så han gikk ut og la telefonen på bakken, kjørte over den med bilen, og gikk inn igjen. Da fikk han ny. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Høres merkelig ut. Denne forsikringen fra Elkjøp er merkelig. En kompis av meg hadde det på sin mobiltelefon, og da den ikke funket slik den skulle gikk han til Elkjøp og ba om å få en ny. Men nei, de skulle sende den til reparasjon. Så han gikk ut og la telefonen på bakken, kjørte over den med bilen, og gikk inn igjen. Da fikk han ny. Skadeforsikringer (uansett om de er kjøpt via butikk eller forsikringsselskap) gjelder ikke fabrikasjonsfeil/mangler ved produktet, men kun skader som har oppstått ved hendige uhell (mistet i bakken, kjørt over med bil som du sier og lignende). Fabrikasjonsfeil/mangler dekkes av Forbrukerkjøpsloven (reklamasjon). Det er heller ikke alltid at man får ny vare, om gjenstanden kan repareres. Ved totalskade får man ny vare. Tyveri dekkes sjelden av skadeforsikringer, da det som oftest er god dekning for det via reiseforsikring. Reiseforsikringer er imidlertid ofte dårlig som skadeforsikring, så derfor tilbyr en del forhandlere dette samtidig ved kjøp av produktet. Til trådstarter: At nettbrettet slutter å lade kan like gjerne være en fabrikasjonsfeil som en skade. Spør Elkjøp, gjerne en annen ansatt, om de kan sende det inn til verksted. Si også at hvis det ikke dekkes av reklamasjon, så ønsker du å benytte forsikringen. Endret 13. oktober 2014 av Molekylet Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Si også at hvis det ikke dekkes av reklamasjon, så ønsker du å benytte forsikringen. Her er det viktig å ha en hendelse å vise til. Hva er grunnen til at den ikke lader lenger. Om den sluttet å ta lading etter at f.eks et glass med vann ble sølt over den, ja da oppgir man det. Som du skriver så dekker den ved hendige uhell, eller plutselig uforutsette hendelser som jeg liker å kalle det. Om man ikke kan vise til en hendelse om er årsak til feilen, så dekker ikke forsikringen dette. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Her er det viktig å ha en hendelse å vise til. Hva er grunnen til at den ikke lader lenger. Om den sluttet å ta lading etter at f.eks et glass med vann ble sølt over den, ja da oppgir man det. Som du skriver så dekker den ved hendige uhell, eller plutselig uforutsette hendelser som jeg liker å kalle det. Om man ikke kan vise til en hendelse om er årsak til feilen, så dekker ikke forsikringen dette. Det finnes forsikringer som selges i butikker der forsikringsselskapet godkjenner at kunden ikke vet hvordan en skade har skjedd. Skaden har skjedd, hvordan den har skjedd er irrelevant så lenge kunden ikke med viten og vilje, eller grov uaktsomhet, har forårsaket skaden. Hvis man ikke vet hvordan skaden har skjedd, så er det minimal sannsynlighet for at det er gjort med vilje, eller ved grov uaktsomhet. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Denne er kjøpt hos Elkjøp. De selger Moderna forsikring. Denne forsikringen har jeg meget god kjennskap til. Hvis man ikke vet hvordan skaden har skjedd så er ikke dette noe som blir godt mottatt hos Moderna. Om dette er en tablet kjøpt med abonnement og forsikringen er gjennom operatør, så melder jeg pass. De forsikringene har jeg ikke noe særlig god kjennskap til. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 I mai i år, 20 14, kjøpte jeg 2 helt nye nettbrett, samsung galaxy S3, Tab 4. Jeg betalte ett års forsikring på begge to, og betalte ca 8300 kr for dette til sammen. For ca 3 uker siden ble det ene nettbrettet stjålet mens jeg var på bingo, og dette ble selvfølgelig annmeldt, men saken ble hennlagt. Det var ingen spørsmål om forsikring. For ca en uke siden begynte det andre nettbrettet å streike, det ville ikke lade lengre. Jeg gikk ned på Elkjøp i håp om at forsikringen dekket eventuell skade, men de sa at dette måtte jeg betale selv. Jeg lurer da fælt på hva i alle dager denne forsikringen dekker, når den ikke dekker tap/tyveri og heller ikke dekker skade på nettbrettet? (8300 kr rett ut i løse luften) Må si jeg føler meg skikkelig lurt siden jeg kjøpte begge to for under 6 mnd`er siden. Hva kan jeg gjøre? og er det noe jeg kan gjøre i det hele tatt? Håper på svar, pfh takk. Forsikkringen dekker også Tyveri, men hovedsaklig kun i hjem, fritidsbolig eller kontor, men da din ble stjålet fra bingo, så er det mer usikkert. Ellers så dekker forsikringen din skade som er påført i forbindelse med et uhell. Om du ikke har noen hendelsesforløp, så vil det normalt sett ikke bli dekket. Høres merkelig ut. Denne forsikringen fra Elkjøp er merkelig. En kompis av meg hadde det på sin mobiltelefon, og da den ikke funket slik den skulle gikk han til Elkjøp og ba om å få en ny. Men nei, de skulle sende den til reparasjon. Så han gikk ut og la telefonen på bakken, kjørte over den med bilen, og gikk inn igjen. Da fikk han ny. Ganske åpenbart at produktet må sendes inn på reparasjon, da det i mange tilfeller er mer lønnsomt å reparere en knust skjerm, enn gi ut en helt ny telefon. Slik kameraten din gjorde er forsikringsvindel. Til trådstarter: At nettbrettet slutter å lade kan like gjerne være en fabrikasjonsfeil som en skade. Spør Elkjøp, gjerne en annen ansatt, om de kan sende det inn til verksted. Si også at hvis det ikke dekkes av reklamasjon, så ønsker du å benytte forsikringen. Som Flodec påpeker, så må det være et hendelsesforløp. Da burde man vite før man leverer det inn om det har skjedd i forbindelse med et uhell, eller om feilen plutselig bare oppsto. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Som Flodec påpeker, så må det være et hendelsesforløp. Da burde man vite før man leverer det inn om det har skjedd i forbindelse med et uhell, eller om feilen plutselig bare oppsto.Det kan være senskader som følge av et uhell, og da er det ikke sikkert man husker hvor og hvordan dette skjedde. Som sagt, jeg vet andre butikker tilbyr forsikringer som er mye bedre enn Elkjøp sine forsikringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå