Gå til innhold

Tesla eller ikke?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året kjørt rundt i en Nissan Leaf elbil. Det er helt fantastisk hvor stille det er og jeg har omtrent ingen utgifter. Ikke har jeg lån på bilen. Problemet er at en Nissan leaf har ganske begrenset rekkevidde i forhold til mitt bruk. Spesielt om vinteren. Jeg må derfor planlegge litt hvor jeg skal kjøre for å være sikker på at jeg kommer dit jeg skal på en lading.

 

I det siste har det også kommet en ny bomstasjon der jeg bor. Fra før kjører jeg ca 60 ganger gjennom en annen bom i løpet av mnd. Med den nye bomstasjonen ville jeg bruke ca 1800kr i mnd bare i bompenger hadde jeg hatt en bil med bensin eller diesel. Før jeg solgte den økonomiske golfen min hadde jeg også et drivstofforbruk på 2500kr mnd. Det vil si at uansett om jeg kjøper meg en bil uten lån har jeg minst 4300kr i mnd i rene driftsutgifter.

 

I dag betaler jeg ikke noe lån, jeg betaler ikke bompenger og drivstoff. Strømforbruket er 2-300kr i mnd. Kjøper jeg en tesla ikke den største modellen og bruker pengene jeg får for leafen min som egenkapital og legger til litt til ender jeg opp med et lån på 5200kr i mnd. Da kan jeg kjøre hvor jeg vil over hele Europa og i Norge helt gratis ved hjelp av tesla sine superladere. Strømutgiftene vil ikke bli så mye større i mnd pga de har omtrent likt forbruk. Den nye bilen får også 4wd slik at jeg kan reise på fjelle. Noe jeg ofte gjør om vinteren.

 

Noen vil gjerne si at jeg kan beholde leafen og bruke leiebil de gangene vi skal på fjellet. Det går naturligvis an, men i praksis vil det da ikke bli så ofte da en dagstur på fjellet vil bli dyrt, og skal man bort en helg som vi også pleier, og skal leie hytte på toppen kunne man fint ha reist til syden for samme prisen alt inkludert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si det slik da. 4-5 hytteturer i løpet av vinteren. Merkostnad leiebil billigste hos bilkollektiv. Ca 2000kr gangen alt inkludert. 10000kr året. Sommerferie i 3 uker. Totalkostnad billigste alt inkkudert 3 uker 18.000kr. Så kommer alle dagsturene vi har på fjellet for å stå på slalom eller langrenn. Ikke minst noen turer på kveldskjøring. For å ikke snakke om logistikk rundt henting og levering av lånebil. Kostnadene med å ha en elbil utenom kommer også. Vedlikehold, service avskrivning mm. Hvis alt legges inn i regnestykket tror jeg ikke teslaen er så langt unna. Det er naturligvis større verditap på en tesla enn på en billigere elbil, men beholder man bilen lenge merker man ikke så mye til dette tapet.

Lenke til kommentar

Ingen her kan gi deg et perfekt svar siden vi ikke enda helt vet verditapet på Teslaen.

Men utifra hva du sier tror jeg faktisk jeg ville gått for en Tesla, regnestykket vil bli ganske greit med mindre verditapet er ekstremt, og du får dessuten en mye herligere bil å kjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Jeg kjører Tesla og er fast bestemt på at jeg aldri skal ha noe annet igjen... Dog med forutsetning om at noen andre ikke på mirakuløst lager noe tilsvarende og enda heftigere....

 

Dersom jeg skulle kjøpt Tesla i dag ville jeg nok gått for en brukt modell. Er mange som har lagt ut sine "gamle" i disse dager, pga. introduksjonen av 4wd og Autopilot... Kjekke funksjoner, men det fører ikke til at "gårsdagens bil" blir noe dårligere fordet... Og de er virkelig helt fantastisk flotte biler :-)

 

Vårt regnestykke for elbil er for øvrig veldig fordelaktig, og vi har i dag i praksis ingen løpende utgifter på bilen selv om vi kjører relativt mye (20k på 6 mnd).

 

Ta gjerne kontakt på PM om du har spørsmål :-)

Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle kjøpt Tesla i dag ville jeg nok gått for en brukt modell. Er mange som har lagt ut sine "gamle" i disse dager, pga. introduksjonen av 4wd og Autopilot... Kjekke funksjoner, men det fører ikke til at "gårsdagens bil" blir noe dårligere fordet... Og de er virkelig helt fantastisk flotte biler :-)

Kan ikke si dette hørtes ut som noe annet enn et svært ræva råd - høres nesten ut som du vil bli kvitt din! 25K ekstra for 4x4 er en no brainer, og er det åpenbart beste valget for gjensalg i fremtiden. Du skal spare enormt med penger for at noe annet skal lønne seg, og utifra det jeg ser på Finn gjør man ikke det.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Kan ikke si dette hørtes ut som noe annet enn et svært ræva råd - høres nesten ut som du vil bli kvitt din! 25K ekstra for 4x4 er en no brainer, og er det åpenbart beste valget for gjensalg i fremtiden. Du skal spare enormt med penger for at noe annet skal lønne seg, og utifra det jeg ser på Finn gjør man ikke det.

 

 

Hvor ser du det hen?

Lenke til kommentar

 

Kan ikke si dette hørtes ut som noe annet enn et svært ræva råd - høres nesten ut som du vil bli kvitt din! 25K ekstra for 4x4 er en no brainer, og er det åpenbart beste valget for gjensalg i fremtiden. Du skal spare enormt med penger for at noe annet skal lønne seg, og utifra det jeg ser på Finn gjør man ikke det.

 

 

Hvor ser du det hen?

 

 

Bare å bygge din egen Tesla her. Dette gjelder dog 85 modellen, 85P koster 92K ekstra med 4x4. Uannsett, 25K for 4x4 på 85 modellen er billig - skyter seg selv i foten ved å ikke velge det!

Lenke til kommentar

Bare å bygge din egen Tesla her. Dette gjelder dog 85 modellen, 85P koster 92K ekstra med 4x4. Uannsett, 25K for 4x4 på 85 modellen er billig - skyter seg selv i foten ved å ikke velge det!

 

 

Uansett, hvorfor er det ett rævva råd å kjøpe brukt... det er jo ikke ny han anbefaler.

 

Hvis folk flest er enige med deg så vil vel det reflekteres i brukprisene med 2-hjulsdrift... hvis ikke, ja da tar du feil.

Lenke til kommentar

 

Bare å bygge din egen Tesla her. Dette gjelder dog 85 modellen, 85P koster 92K ekstra med 4x4. Uannsett, 25K for 4x4 på 85 modellen er billig - skyter seg selv i foten ved å ikke velge det!

 

 

Uansett, hvorfor er det ett rævva råd å kjøpe brukt... det er jo ikke ny han anbefaler.

 

Hvis folk flest er enige med deg så vil vel det reflekteres i brukprisene med 2-hjulsdrift... hvis ikke, ja da tar du feil.

 

Du må gjerne betale samme pris for en dårligere modell, med mindre funksjoner som etter et par år vil være langt mindre attraktivt for gjensalg. Versegod. 4x4 og autopilot er absolutt ikke småtteri det er verdt å kaste bort.

 

Den dagen bruktprisene på 2 hjul går betraktelig ned nok kan saken være en annen, men enn sålenge er Finn.no preget av desperate Tesla eiere som vet at den nye modellen kommer til å bli mer attraktivt, både for dem og for salg i fremtiden. De prøver å selge den mens de enda kan uten å tape penger, men de prisene kommer neppe til å holde seg når etterspørselen på de modellene går ned - vi har nok ikke rukket å komme dit enda, men jo flere til salgs jo mindre som blir solgt.

Lenke til kommentar

Du må gjerne betale samme pris for en dårligere modell, med mindre funksjoner som etter et par år vil være langt mindre attraktivt for gjensalg. Versegod. 4x4 og autopilot er absolutt ikke småtteri det er verdt å kaste bort.

Den dagen bruktprisene på 2 hjul går betraktelig ned nok kan saken være en annen, men enn sålenge er Finn.no preget av desperate Tesla eiere som vet at den nye modellen kommer til å bli mer attraktivt, både for dem og for salg i fremtiden. De prøver å selge den mens de enda kan uten å tape penger, men de prisene kommer neppe til å holde seg når etterspørselen på de modellene går ned - vi har nok ikke rukket å komme dit enda, men jo flere til salgs jo mindre som blir solgt.

 

 

Betaler samme pris for mindre, det er det ingen som gjør gitt at leveringstiden er den samme.

 

For meg virker det ikke så desperat med ca 150 biler på Finn med nesten 5000 solgt i Norge, selvsagt kan du definere det annerledes.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Du må gjerne betale samme pris for en dårligere modell, med mindre funksjoner som etter et par år vil være langt mindre attraktivt for gjensalg. Versegod. 4x4 og autopilot er absolutt ikke småtteri det er verdt å kaste bort.

Den dagen bruktprisene på 2 hjul går betraktelig ned nok kan saken være en annen, men enn sålenge er Finn.no preget av desperate Tesla eiere som vet at den nye modellen kommer til å bli mer attraktivt, både for dem og for salg i fremtiden. De prøver å selge den mens de enda kan uten å tape penger, men de prisene kommer neppe til å holde seg når etterspørselen på de modellene går ned - vi har nok ikke rukket å komme dit enda, men jo flere til salgs jo mindre som blir solgt.

Betaler samme pris for mindre, det er det ingen som gjør gitt at leveringstiden er den samme.

 

For meg virker det ikke så desperat med ca 150 biler på Finn med nesten 5000 solgt i Norge, selvsagt kan du definere det annerledes.

 

Herregud, du har ikke peiling.

 

Nei, har du mark i ræva så versegod å gjør din livs dårligste investering på dette tidspunkt.

 

 

Eiere av de dyrere Teslaene har fått panikk

 

 

Tesla annonser har eksplodert de siste dagene, du kan "definere" det hvordan i helvete du vil, men enkel markedslogikk etter tilbud/pris prinsippet tilsvarer at de prisene vi ser i dag ikke vil holde seg.

Lenke til kommentar

Høres ikke så dumt ut, men sørg for guds skyld å få på et sett skikkelige piggdekk på Teslaen. Firehjulstrekk hjelper lite om du ikke er skodd bra nok for glatte hytteveier. Særlig med en såpass tung bil.

 

De fleste teslaer jeg har sett på vinteren har vært skodd med piggfrie dekk, og jeg skjønner virkelig ikke at folk er så korttenkte og teite at de gjør dette...

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

 

 

Du må gjerne betale samme pris for en dårligere modell, med mindre funksjoner som etter et par år vil være langt mindre attraktivt for gjensalg. Versegod. 4x4 og autopilot er absolutt ikke småtteri det er verdt å kaste bort.

Den dagen bruktprisene på 2 hjul går betraktelig ned nok kan saken være en annen, men enn sålenge er Finn.no preget av desperate Tesla eiere som vet at den nye modellen kommer til å bli mer attraktivt, både for dem og for salg i fremtiden. De prøver å selge den mens de enda kan uten å tape penger, men de prisene kommer neppe til å holde seg når etterspørselen på de modellene går ned - vi har nok ikke rukket å komme dit enda, men jo flere til salgs jo mindre som blir solgt.

Betaler samme pris for mindre, det er det ingen som gjør gitt at leveringstiden er den samme.

 

For meg virker det ikke så desperat med ca 150 biler på Finn med nesten 5000 solgt i Norge, selvsagt kan du definere det annerledes.

 

Herregud, du har ikke peiling.

 

Nei, har du mark i ræva så versegod å gjør din livs dårligste investering på dette tidspunkt.

 

 

Eiere av de dyrere Teslaene har fått panikk

 

 

Tesla annonser har eksplodert de siste dagene, du kan "definere" det hvordan i helvete du vil, men enkel markedslogikk etter tilbud/pris prinsippet tilsvarer at de prisene vi ser i dag ikke vil holde seg.

 

 

Jøss, du må være en av de mest usympatiske personene jeg har kommet over på et nettfora på lenge....

 

Selv har jeg ingen ambisjoner overhodet om å selge min bil; jeg er utrolig godt fornøyd med den som den er!

 

Poenget mitt var at han får veldig mye bil for pengene om han kjøper en brukt i disse dager nettop fordi mange Tesla-eiere selger unna sine for å kjøpe den nylanserte heftigste modellen! Mange har kjøpt sine før forrige prisoppgang og trenger derfor ikke ta et så stort verdifall ved å selge de mye rimeligere enn hva de koster nye i dag.

 

For eksempel ser jeg for meg at man får en 6 mnd/1 år gammel S85 med mye utstyr for rundt 540.000.- i dagens marked... Tilsvarende speccet bil (dog med autipilot) koster 610.000. nye-

 

Altså sparer man 70.000.-... Venter man ltit til får man de sikkert ned i 520-530.-, og det er faktisk snakk om ganske mye penger spart for en nesten ny bil....

Lenke til kommentar

 

 

Du må gjerne betale samme pris for en dårligere modell, med mindre funksjoner som etter et par år vil være langt mindre attraktivt for gjensalg. Versegod. 4x4 og autopilot er absolutt ikke småtteri det er verdt å kaste bort.

Den dagen bruktprisene på 2 hjul går betraktelig ned nok kan saken være en annen, men enn sålenge er Finn.no preget av desperate Tesla eiere som vet at den nye modellen kommer til å bli mer attraktivt, både for dem og for salg i fremtiden. De prøver å selge den mens de enda kan uten å tape penger, men de prisene kommer neppe til å holde seg når etterspørselen på de modellene går ned - vi har nok ikke rukket å komme dit enda, men jo flere til salgs jo mindre som blir solgt.

Betaler samme pris for mindre, det er det ingen som gjør gitt at leveringstiden er den samme.

 

For meg virker det ikke så desperat med ca 150 biler på Finn med nesten 5000 solgt i Norge, selvsagt kan du definere det annerledes.

 

Herregud, du har ikke peiling.

 

Nei, har du mark i ræva så versegod å gjør din livs dårligste investering på dette tidspunkt.

 

 

Eiere av de dyrere Teslaene har fått panikk

 

 

Tesla annonser har eksplodert de siste dagene, du kan "definere" det hvordan i helvete du vil, men enkel markedslogikk etter tilbud/pris prinsippet tilsvarer at de prisene vi ser i dag ikke vil holde seg.

 

 

Hmmm... nei, jeg har ikke peiling.

 

Fordi media har selvsagt ingen historie i å hause opp ting... at flere modeller kommer for salg når en ny modell kommer er vel ikke noe nytt for de som har kommet opp i tenårene men det er vel tydeligvis noe nytt for deg.

 

Du kan vel tolke det som du vil men tallene taler vel for seg... det er bare du som ikke forstår de!!

 

Å si at andre ikke har peiling er vel den mest ironisk kommentaren hittill!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, her har diskusjonen tatt av. Jeg er både fordeler og ulemper med å brukt vs nytt. Kjøper jeg brukt nå kan jeg kanskje oppleve at prisene faller mer fram mot våren nå som den nye modellen kommer og model x også snart dukker opp. På den andre siden kan heg gjøre et billigere kjøp. Kjøper jeg nytt kan jeg være safe en stund, men det er også varslet kraftigere batteripakker og da kan prisen på den nye model sd falle også. Slik jeg ser det er det en stor X faktor uansett hva jeg velger. På den andre siden har jeg hatt 4x4 på de siste to bilene mine og har disponert biler med 4x4 i mange år før det, så en tesla med 4x4 er ikke å forakte. At den også får et nytt sikkerhetssystem er bra. Det er blitt standard på mange biler nå. Til og med lille vw e-up har et tilsvarende enklere system. Det blir nesten som å kjøpe en bil før esp kom. Når man skal selge er det lettere å selge den med enn uten. Men det er fortsatt en god bil da.

 

Slik jeg ser det så med å kjøpe en helt ny bil får jeg akkurat det utstyret jeg vil ha. Den fargen jeg vil ha. Jeg får 4x4 og en bil med litt bedre rekkevidde. Kanskje den holder seg litt bedre i pris enn den første model s pga det ekstra utstyret, eller kanskje den ikke gjør det hvis tesla kommer med noe helt nytt. Uansett vil såfall begge bilene falle i pris etter hvert. Hvor mye er vanskelig å spå. Vil sikkert se noe tilsvarende når model x kommer og model 3.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

 

 

 

Du må gjerne betale samme pris for en dårligere modell, med mindre funksjoner som etter et par år vil være langt mindre attraktivt for gjensalg. Versegod. 4x4 og autopilot er absolutt ikke småtteri det er verdt å kaste bort.

Den dagen bruktprisene på 2 hjul går betraktelig ned nok kan saken være en annen, men enn sålenge er Finn.no preget av desperate Tesla eiere som vet at den nye modellen kommer til å bli mer attraktivt, både for dem og for salg i fremtiden. De prøver å selge den mens de enda kan uten å tape penger, men de prisene kommer neppe til å holde seg når etterspørselen på de modellene går ned - vi har nok ikke rukket å komme dit enda, men jo flere til salgs jo mindre som blir solgt.

Betaler samme pris for mindre, det er det ingen som gjør gitt at leveringstiden er den samme.

 

For meg virker det ikke så desperat med ca 150 biler på Finn med nesten 5000 solgt i Norge, selvsagt kan du definere det annerledes.

 

Herregud, du har ikke peiling.

 

Nei, har du mark i ræva så versegod å gjør din livs dårligste investering på dette tidspunkt.

 

 

Eiere av de dyrere Teslaene har fått panikk

 

 

Tesla annonser har eksplodert de siste dagene, du kan "definere" det hvordan i helvete du vil, men enkel markedslogikk etter tilbud/pris prinsippet tilsvarer at de prisene vi ser i dag ikke vil holde seg.

 

 

Jøss, du må være en av de mest usympatiske personene jeg har kommet over på et nettfora på lenge....

 

Selv har jeg ingen ambisjoner overhodet om å selge min bil; jeg er utrolig godt fornøyd med den som den er!

 

Poenget mitt var at han får veldig mye bil for pengene om han kjøper en brukt i disse dager nettop fordi mange Tesla-eiere selger unna sine for å kjøpe den nylanserte heftigste modellen! Mange har kjøpt sine før forrige prisoppgang og trenger derfor ikke ta et så stort verdifall ved å selge de mye rimeligere enn hva de koster nye i dag.

 

For eksempel ser jeg for meg at man får en 6 mnd/1 år gammel S85 med mye utstyr for rundt 540.000.- i dagens marked... Tilsvarende speccet bil (dog med autipilot) koster 610.000. nye-

 

Altså sparer man 70.000.-... Venter man ltit til får man de sikkert ned i 520-530.-, og det er faktisk snakk om ganske mye penger spart for en nesten ny bil....

 

Hvis faktaene dine hadde stemt så.

 

S85 starter på 560K pr i dag, nedstrippa og brukt. Flere av jeg biler jeg har sjekket sparer man 30-50K maks, og da må man ofte itillegg nøye med seg en som har gått 13-22000 Km. Husk at selvom bilen er 30-40K(eller 70k for den saks skyld) billigere betyr ikke det at man har spart de pengene, det må man se ann etter hvor langt den har gått.

 

De aller fleste prisene på finn.no er helt elendige, og samsvarer ikke med det du sier. Vi skal ikke utelokke at de kommer ned til et nivå der besparelsen gjør det verdt det, men der er den overhodet ikke i dag, og skal jeg sitere deg sa du faktisk "Dersom jeg skulle kjøpt Tesla i dag" :)

 

 

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Støtter MrLG som kritiserer rådet om å kjøpe brukt. Det er hovedsaklig to grunner til det:

1. Tesla eierne har foreløpig ikke satt prisene edruelig

2. Du skal bruke bilen på fjellet. Ville ikke kjøpt uten AWD da.

 

 

Edit: Har du forresten sjekket ut nye Leaf? Den har varmepumpe, og derav vesentlig bedre rekkevidde på vinterstid.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har sjekket ut leaf for jeg har den nye leafen fra før. ;) Liker bilen godt og dekker de fleste behovene i hverdagen, men om vinteren drar jeg mye på fjellet og om sommeren reiser jeg nordover, da faller den gjennom. Reiste 530km fra Bergen til Nordmøre i sommer. Måtte lade 5 ganger på turen hver vei og det var et par ganger på turen opp og ned vi ikke trodde vi klarte å komme fram til neste lader, men det gikk akkurat. Var gøy å prøve og hadde god tid, men slitsomt å gjøre det hvert år.

 

Skulle også på en liten øysafari med leafen og pga en lader ikke virket måtte vi overnatte på en hytte til noen vi kjenner. Måtte også lade litt på samme hytten hjem igjen av samme årsak. Man må derfor hele tiden planlegge hvor man skal kjøre, og hvis det skjer noe uforutsatt går det ikke alltid. Med en tesla har den like lang rekkevidde som enkelte biler som går på drivstoff. Pga det store batteriet trenger man ikke å lade helt opp hver dag for å ha nok rekkevidde.

 

Skulle også østover fra Kristiansund til Oslo i sommer. Det var ikke nok ladere på veien så endte opp med å låne en liten småbil. Hadde vi hatt tesla kunne vi ladet på Dobås og på Lillehammer hvis vi ikke hadde klart turen uten stopp,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...