Gå til innhold

USB 2.0/Firewire disk spm.

Anbefalte innlegg

Komplett har denne uken tilbud på maxtor usb/firewire disker, skal snart kjøpe ny(e) disk(er) og lurer på om det er et smart alternativ? at de er eksterne er vel et fett, men er de kjappere enn vanlig ide, raid og scsi? USB2.0 kjører jo på 480 Mbps, men får du utnytta dette?

takker for opplysninger!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
USB2.0 = 480mbit = 60mbs

ATA100= 100mbs

Tenk deg forskjellene.

PS: LAst ned Sandra og sjekk indexene der. FIREwire\USB2.0 disker er meget trege og de krever massevis av CPUbruk. Ikke regn med og bruke dem som normale disker.

Vel vel..

Onetouch krever 2.6 RAM for å kjøre, ikke noe å si på det da......

Firewire er dessuten raskere enn USB 2.0, så du har ikke mye å tape på å kjøpe en ekstern disk, med mindre du har en 486-maskin.. :lol:

Kanskje det er litt tregere ved overføring av filer fra Intern HD -->> USB/FW-disk, men til avspilling av film, musikk & spill skal du ikke merke noe forskjell i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Til filmer osv går det jo greit. Overføring på 10-15mbs går jo greit nok ,men det går ikke noe særlig hvis du skal ha filer på den osv. Går jo selvfølgelig ann ,men det er ikke særlig mye.

Bare og sjekke benchmarks av slike disker. De er ikke noe raske.

Lenke til kommentar

Eksterne disker er vanlige disker i diskkabinett, altså så mener dere at det ligger en flaskehals mellom interfacet på disken og systembyssen. Dette er nok fakta hvis man bruker så mange disker at USB/IEEE1394 ikke har nok båndbredde til alle diskene ved full aktivitet på alle sammen.

Jeg har Maxtor Onetouch 250GB/8MB og den skriver til disk like for som mine interne Seagate disker.(avg:25MB/s) dette uavhengig om jeg bruker USB2 eller IEEE1394.

Hvis jeg hadde kobla 10 disker i serie på en IEEE1394 port hadde det nok gått så tregt som dere beskriver.

Summasumarum så er ext.disker vanlige disker i fåreskinn.

Lenke til kommentar
Firewire er dessuten raskere enn USB 2.0.

Vel - dette stemmer ikke.

USB2.0 har en båndbredde på 480 mb/sek

Firewire har en båndbredde på 450 mb/sek

Men tilbake til temaet - Jeg har selv en harddisk i et eksternt harddisk-kabinett som jeg bruker til å lagre hovedsaklig film og ISO's på. Må si at jeg er fornøyd med hastigheten til denne når jeg bruker USB2.0-inngangen på den.

Lenke til kommentar

Men tilbake til temaet - Jeg har selv en harddisk i et eksternt harddisk-kabinett som jeg bruker til å lagre hovedsaklig film og ISO's på. Må si at jeg er fornøyd med hastigheten til denne når jeg bruker USB2.0-inngangen på den.

Treffer ikke 100% du heller. Firewire har en TEORETISK båndbredde på 400, og ikke 450 Mbits/s. Tallet for USB 2.0 er riktig, men dette er også teoretisk.

I praksis vil Firewire være raskere i de aller fleste situasjoner.

Lenke til kommentar

"Derimot var oppførselen koblet til USB 2.0 mer varierende, spesielt på lesing av DVD. Her fikke vi langt større variasjon mellom hver testrunde enn med FireWire. Denne erfaringen føyer seg inn i rekken av tilsvarende med USB 2.0 og lagringsenheter, selv om USB 2.0 er raskere på papiret, er FireWire i de fleste tilffeler et hår bedre og dessuten jevnere i praksis"

hentet fra test av ekstern cd-brenner på dinside.no i dag. har selv en ekstern hdd, koblet på usb2 grunnet mangel på firewire direkte på hk på laptopen.

fungerer utmerket, merker ikke noe til varierende overførsel, har også firewire800 kobling på eksterne hdd for framtiden :D

kjører all musikk, video og til og med noen spill fra ekstern hdd

Lenke til kommentar

Treffer ikke 100% du heller. Firewire har en TEORETISK båndbredde på 400, og ikke 450 Mbits/s. Tallet for USB 2.0 er riktig, men dette er også teoretisk.

I praksis vil Firewire være raskere i de aller fleste situasjoner.

Er nok enig her, jeg har en One-tech 120gb disk, med både Firevire og Usb2, og må nok si at Firevire i praksis oppfattes som raskere enn Usb2.

Vedrørende minnebruk, så kan jeg ikke se at maskinen blir tregere av å ha den tilkoblet, og jeg har ikke noe problem under vanlig bruk, hverken til å se film/spille musikk fra, eller til å brenne cd-er fra. Svei 3 cd-er nettop fra imager på ext-disken, helt smoot. Synes den er utrolig praktisk når jeg er på besøk hos noen og utveksler filer, slipper å åpne maskinene.

Lenke til kommentar

58F48158-F48A-72A0-85F5EFBD8EC0D6EC.jpg

se pcworld.no, eksternt kabinett testet nettopp.

Må si at firewire (det er vel apple som var først med å bruke firewire i stor skala?) er et utmerket grensesnitt i forhold til usb2. Har som sagt et firewire800 kabinett (men er tvunget til å bruke usb2 grunnet dell500m uten firewire + elendig pcmcia firewire fra billington) og satser på å få brukt dette grensesnittet når jeg bytter bærbar en gang

har dette kabinettet:

http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/icecube/ic_800plus

koster dessverre nesten like mye som disken som er på tilbud på komplett :(

Lenke til kommentar

Jeg har selv et par av de eksterne eMagic chassiene fra komplett.no

Et lite inspill her som ikke er nevnt, men som jeg har oppdaget:

du hører mer av lyden fra diskene når de sitter i disse kabinettene.

Ellers er vel stort sett alt som er sagt her riktig, diskene er raske nok til lagring etc (vi snakker om at du skal ha behov for å skrive data ganske så raskt og mye før du merker forskjellen), men ikke like raske som om de hadde sittet festet rett på en intern ide kanal. Derimot om du seriekobler eksterne firewire-disker og leker deg med raid skal du vel kunne skvise en del mer ut av det om jeg ikke tar feil, på grunn av den mye høyere teoretiske båndbreddden enn en vanlig ide kanal (har ikke testet dette selv i praksis).

Lenke til kommentar

Det må jeg være en feil med den sammenligningstesten av USB2 og firewire.

jeg har selv et usb2 emagic 2,5" kabinett med en 40GB fujitsu 4200rpm 2,5" hd.

med denne får jeg 15MB/sec og opptil 20MB/sec.

da kan vel umulig maxtor 200GB og WD250 GB diskene få 13MB/sec når disse sannsynligvis er 7200rpm ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...