fleur Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Er nyansatt i en bedrift (ikke gjennom vikarbyrå). Såvidt jeg vet får man betalt på helligdager (1. og 2. juledag, 1. og 2. påskedag osv). I og med at jeg nettopp har startet har jeg ikke tjent opp feriepenger her jeg jobber nå, men jeg har selvsagt rett på ferie ulønnet. Tenkte å ta ulønnet juleferie, men kommer da til å ha fri både dagen før julaften, samt 29.12, 30.12 og 02.01. Jeg har vel fremdeles rett på lønn for helligdagene? Bedriften holder også stengt 24.12 og 31.12 så da får jeg vel lønn for de dagene og? Bare husker for mange år siden da jeg jobbet gjennom vikarbyrå at man ikke fikk betalt helligdagene hvis man hadde fri dagen før eller etter. Men regner med at dette ikke er lov en gang hvis man er fast ansatt? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Når du er fast ansatt skal du ha helligdagsgodtgjørelse for de dagene du normalt ville vært på jobb. At du har en fridag før eller etter helligdagen skal ikkje bety noe. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Hva du har krav på reguleres av arbeidsavtalen din, eventuelt sammen med tariffavtalen. Du har ikke lovbestemt krav på betaling for helligdager. 1 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 I personalhåndboka står det bare at bedriften holder stengt julaften og nyttårsaften. Spurte en kollega, og man får betalt på helligdager Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 1. og 17. mai er dei eineste dagane ein hev krav på løn for etter norsk lov. Dei fleste fast tilsette hev ei fast årsløn som utreknast per månad eller ei fast månadsløn. Her vil normalen vera at ein hev krav på same månadsløn uavsett kor mange heilagdagar den enkelte månad har, av di du hev krav på ei gitt løn per år og i månads-/årsløna er det teke omsyn til heilagdagar. Motsett for den time- og dagløna arbeidstakar. Her utreknes løn etter kor mykje/lenge ein hev arbeida, slik at viss tariffavtale ikkje gjev rett til løn gjelder hovudregelen om at den som ikkje arbeider eter heller ikkje. 2 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Så i og med at jeg nå vet at vi ikke trekkes i lønn for helligdager, så skal det ikke ha noe å si at jeg har fri dagene før og etter? Lenke til kommentar
fleur Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Ikke selvom de er ulønnet heller? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Med mindre det står i arbeidsavtale eller personalhåndbok at fridagar inneber at heilagdager skal trekkast i løn spiller det inga rolle om du hev hatt uløna fridagar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå