Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe ny bil.. Hjelp!

Adrax

Anbefalte innlegg

Skal ha ny bil og funnet de 3 beste kandidatene for meg. Budsjettet mitt er 58.000 kr. Jeg er alene, så trenger egentlig ikke god plass, men kan være kjekt å ha.

Vil ha en bil som ser kul ut og har 4x4. De to tingene står høyest på lista.

Det står mellom disse. Listet i ønsket rekkefølge:

Alternativ 1:

Audi A3 1.8TQ 1999 - 221 000 km - 55.000 Kr

- Denne har jeg mest lyst på. Det er felgene som selger bilen her men den har også sorte kule skinnseter. Har allerede anlegg ser det ut som. Ser veldig pen ut i lakken. Er kondensen i frontlykta noe å bekymre seg over?

Alternativ 2:

Audi A4 1.8TQ 1997 - 232 405 km - 35.000 Kr

- A4'en har bedre plass enn A3'en men har ikke like kule felger, og jeg liker ikke den sorte plastgreia nederst på bilen. I tillegg er den 2 år gamlere enn A3'en. MEN, den er 20.000 kr billigere enn A3'en og de er gått ca. like langt. Nye piggdekk er et pluss.

Alternativ 3:

Opel Vectra 1.8 2000 - 220 000 km - 20.000 Kr

- Potensielt et godt kjøp langsiktig? Opelen er nettopp EU-godkjent, har billige deler og koster bare 20.000 kr. Ser ikke pen ut og har ikke 4x4.

Begge Audi'ene må på EU-kontroll i Mars og Mai neste år, mens Opelen ble EU-godkjent i forrige måned og skal ikke på kontroll før om 2 år.

Det er mye bakker i tromsø, dårlige veier, og vinteren kan være brutal. Derfor er det egentlig foretrukket med firhjulstrekk.

Spørsmålene er rett og slett: Hvilken av bilene er verdt pengene mest?

- Er A3'en overpriset?

- Er A4'en billig i forhold til at man får turbo quattro?

- Er Opelen et røverkjøp?

Hva ville dere gått for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpe bil? billakken "kan bedra". Du finner sikkert mye flott Grumm grumm i begge de tre alt. du har listet opp, men, kjøper du fra privat eller fra et registrert bilselger firma?

-Det du bør se på, når er neste EU-godkjenning, 1 eller 2 år til? (HUSK, EU-godkjenning forteller deg ingen ting om bilens tilstand, ikke annet enn at EU-godkjenning er kontrollerbare punkter- 22 stk. i alt)

- Kjøper du fra en privat, da er det langt vanskeligere å kunne "reklamere", enn om du kjøper fra et registrert bilselger firma.

- Noen gidder å koste på NAF sin garantiutløpstest. En slik garanti test koster deg fort i mellom 2100-2600 kroner. Hadde jeg hatt bilkøpsbudsjett på 58 000 kroner, ville det vært en god deal at selger betaler det som NAF-testen bringer av ting som må skiftes, mens jeg betalte for testen. Selger vil jo bli "kvitt" kjøretøyet sitt, mens du vil vel være tjent med å vite hva du kjøper?

Bare litt tips før du går til kjøp, og- kondens i ei lykt skal skiftes, i hvert fall etter en EU-kontroll.

Lenke til kommentar

A3: Greit bil, at registerreim er byttet er positivt da dette er en større utgift. Men jeg vil tro at turboen snart kan være klar for utskiftning eller overhaling hvis det ikke er gjort i nyere tid. Felgene er jeg ikke fan av og det at det følger med tilsvarende, synes jeg er litt rart.. Jeg ville heller kjøp en bil i god teknisk stand enn en med fine felger. Skinnseter er bra, men dårlige(/smarte?) bilder gjør at slitasje er vanskelig å se (som regel ytterst på rygg eller sitteputen i førerstolen) Anlegget er nok standard (audi har gode anlegg som standard), det du ser er CD-veksler :) I tillegg har du feilene, de ville jeg fått ordnet FØR kjøp.

A4: Lite bilder bekymrer meg, men har du peiling og kort vei for å se på bilen, så går det :) Åpent luftfilter er ikke bra for luftmåler, så den kan være skadet allerede. Chippet og med bilde fra lek i snø gjør at motor og girkasse har fått kjenne på alderen sin. Også her ville jeg vært bekymret for turboen og dens levetid. -Motor, kupevarmer & batterilader fra DEFA trekker opp!

Vectra; Forstår ikke hvordan denne har lurt seg inni listen din. Har ikke firehjulstrekk. Er det eneste som er positivt med denne at den nylig er EU-godkjent, så finner du lett en bedre bil!

Ellers, har du tenkt på forsikring? TQ-biler er ikke billige å forsikre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...