Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kjøpe bil?

Anbefalte innlegg

Jeg fant en bil på Finn.no til 60.000 kr som jeg vil kjøpe.

Jeg har kun hatt èn bil før og den betalte jeg 25.000 kr i kontanter, så dro jeg avgårde med bilen. Dette var 3 år siden.

Hvordan bør en handel på 60.000 kr gjøres på en sikker måte? Det er ikke sikkert selger vil ha 60.000 kr i kontanter akkurat... I tillegg er det sannsynlig at handelen må gjøres i ei helg, så bank er ikke åpent da.

Jeg bor 2 timer unna han så jeg har ikke umiddelbar tilgang til nettbank heller. Tør liksom ikke sende han 60.000 kr over nettbanken, for deretter å kjøre 2 timer og finne ut at han har svindlet meg og stukket av.

Hva er normalen ved bilkjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I disse dager burde det vel ikke være noe problem å se på bilen, og ta betalingen per nettbank hos selger.

Hva hvis vi møtes på halveien midt ute i ødemarka uten internett? Det må jo finnes en bedre løsning enn å gå inn i leiligheten/hybelen/huset til selger, sette seg ned på PCen hans og skrive inn all mulig kontoinformasjon. Er ikke vanligvis paranoid, men å skrive inn kontoinformasjon på en fremmed PC er ikke noe jeg gjør.

Lenke til kommentar

Jeg vil kunne gjøre handelen ferdig der og da, enten betale via mobilbank eller sjekk(?) og kjøre bilen hjem igjen. Så lurer også på hvilke papirer som må fylles ut av oss før jeg kan ta bilen med meg?

Uten bank-ID-en og det personlige passordet ditt får han ikke gjort noe.

Uansett er det lite sannsynlig at jeg kjører helt frem til han. Blir nok enig om å møte på halveien. Forhåpentligvis er det dekning for datatrafikk der så jeg får tilgang til mobilbank.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri solgt noe med en viss verdi før jeg hadde kroner i hånd eller bank. At det blir sendt fra en kjøpers nettbank gir nada sikkerhet. Kjøper kan nemlig gå inn å kansellere betalingen rett etterpå. Skal ikke si at alle nettbanker har denne muligheten, men vår bank i dag har denne muligheten, sammen med vår forrige bank. Å gå sammen inn i banken er selvsagt en god løsning om det er på dagtid og det faktisk eksisterer en bank på stedet, men er det i en helg så funker jo ikke det.
En bankremisse på hoveddelen av beløpet, samt resten i kontanter (slik at du har muligheter å prute/trekke for feil), er veien jeg ville gått. Ikke fullt så enkelt som nettbank, men dey gir deg mulighet å handle trygt, uavhengig av nettbank og stengte banker. Har du mulighet å først se varen, bli enig og skrive kontrakt, reise hjem og avvente til kroner er overført, for så å hente varen, er jo det det greieste for begge parter, men noenganger må man ha mulighet til å ta med seg varen med det samme. Og da er remisse det sikreste.
Tar du f.eks en remisse på 50 og 10 i kontanter, så har du et noenlunde utgangspunkt. Finner du mer enn 10 å trekke for på varen, så er det kanskje ikke den varen du vil ha :-)
Husk for all del at du SKAL ha med deg en salgsmelding som er undersrevet av dere begge (med alle data på dere begge, sjekk selgers førerkort/leg), samt at du må skrive under på del2 (som selger skal sende inn).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for bra innlegg "fikse"!

Når det gjelder forsikring. Er det normalt å overføre pengene/gi han remisse, skrive kontrakt og salgsmelding og bare kjøre avgårde? Hvis bilen kjøpes i ei helg, så er det vel ikke så lett å få den forsikret? Er det først og frem LOV å bare kjøre hjem i en bil som ikke er forsikret på seg selv, og hva er optimalt for en bilselger?

Lenke til kommentar

Nå er jeg på gyngende grunn, så dette blir synsing.
Så lenge bilen er registrert på forrige eier, er det dens forsikring som gjelder. MEN, jeg mener å huske at det er kurant å ta kontakt med "ditt" selskap, bestille forsikring for aktuelle kjøretøy fra aktuellt tidspunkt, for så å evt kansellere forsikring ved første anledning om det ikke blir salg.
Men ikke ta mitt svar for sikkert, jeg husker rett og slett ikke hva jeg har pleid å gjøre her. Om ingen andre her kan svare sikkert, så hør med forsikringsselskapet, de jobber jo med denslags :-)
Det er billig å være i forkant her, det kan bli knalldyrt om du ikke sikrer deg. Tenk deg at du smeller på veien hjem. Knuser bil og skader deg selv. Det er din feil, og forrige eier (p.t. aktuell eier) hadde kun ansvar, eller ikke noenting. Da sitter du der, med hele snabben i postkassen, så og si :eek:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kontakt din kunderådgiver hos forsikringsselskapet og be om å få tilbud på mail (da et tilbud der reg.nr står)

Når du har bestemt deg for å handle sender du bare et svar på mailen der du bekrefter at du godtar tilbudet.

Fra det sekundet denne mailen er sendt er du forsikret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...