Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger me testamente i tillegg til sambuaravtale? Advokatmat?

geirolav86

Anbefalte innlegg

Eg og sambuaren min har kjøpt eit hus i lag.

Ho har tre born frå før.

Me har fått litt varierande svar frå advokater, jurister, banken og internett.

Det som er viktig for oss er at alt går riktig for seg. Me er enige om at borna hennes skal arve hennes opparbeida egenkapital og formue viss ho faller frå.

Ho går inn med all egenkapital i kjøpet av ny bolig, samt at faren hennes stiller som realkausjonist på ein del av kjøpssummen. Eg vart anbefalt å spare på min BSU.

I banken sa dei at ein sambuaravtale kun gjelder mens du er i live, mens ein som svarte på eit anbud sa at det ville halde med sambuaravtale.

Me har og vorte tipsa om webjuristene.no som har eit pakketilbud.

Andre advokater som har svart på anbudet eg har lagt ut har høg timepris og seier det vil ta 3-4 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Et testamente skriver du selv, en samboeravtale er bare gyldig så lenge dere er ilag, mens et testamente blir først gyldig når en av dere går bort. Er dere smarte skriver dere begge deler, da er dere sikret både ved brudd og dødsfall.

Lenke til kommentar

Okey, då skal me ha begge deler.

Dette fant eg hos Webjuristene.

Testamenter og ektepakter
Opprettelse av testament eller ektepakt uten rådgivning:
Kr 700,- pluss mva, totalt kr 875,-
Opprettelse av ektepakt eller testament, inkl. inntil 2 timers rådgivning samt veiledning ang. vitnepåtegning. Rådgivningen skjer via vår sikre webdialog, e-post eller telefon. Inkludert er også sikker oppbevaring hos oss i ett år/ eventuelt bistand til oppbevaring hos ektepaktregisteret/ tingretten.
Kun kr 1 500,- pluss mva, totalt kr 1 875,-

Samboeravtaler
Opprettelse av samboeravtale inkl. inntil 1 times rådgivning via vår sikre webløsning, e-post eller telefon. Inkludert er også sikker oppbevaring hos oss
i ett år: Kr 1 600,- pluss mva, totalt kr 2 000,-

ca. 4 000 kr totalt for begge med andre ord. Dette syntes eg var rimelig dyrt.

Finnes det "godkjente" avtaler og testamente på internett?

Ja, me har funne fleire, men me er usikre på om alle har riktig ordlyd som holder "rettslig standard"?

Har og høyrt at eit testamente kan oppbevares gratis på tinghuset (Har ikkje fått dette bekrefta).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Lag et dokument med tittelen testamente, skriv ned fordelinger som angår arv, få to andre til å skrive under ved siden av deg selv NB!!! Ikke bruk noen som faktisk står i dokumentet som vitner! Ta deretter og kopier opp et par utgaver av det og lagre det på forskjellige steder, hvor et av de burde være en bank boks.

Ang samboer avtalen gjør noe ala det samme hvor dere skriver ned hva dere har tatt med dere inn i boet, hva som er kjøpt sammen og hva som skal gjelde ved brudd. Her er det også en fordel med hver deres kopi, og orginalen i en bank boks dere disponerer hver for sikker lagring.

Lenke til kommentar

At en samboeravtale kun er gyldig når man er i live er en veldig rar påstand. Arvingene trer in i avdødes rettsstilling, og må dermed forholde seg til alt som står i denne avtalen, så lenge den er gyldig. Det kan være at det er behov for testament, for eksempel fordi det dere ønsker å gjøre er dødsdisposisjoner. Men dersom avtalen regulerer eierforhold allerede i dag, slik at ting skal fordeles på samme måte om dere går fra hverandre som om en av dere dør, så trengs ikke testament. Hvis du skal komme bedre eller verre ut ved samlivsbrudd enn ved død, så må det sannsynligvis testament til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...