Gå til innhold

Hvorfor kjøper du filmer istedenfor å laste ned/bruke streamingtjenester?

Kronidioten

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer rett og slett på hvorfor dere kjøper tonnevis av filmer kontra å se dem på diverse streamingtjenester eller å laste ned fra priatbukta?

Jeg personlig kjøper filmer en gang i blant og liker å se at samlingen min blir større, og det faktumet at jeg faktisk har filmen fysisk og kan se den når som helst. Men jeg sliter å argumentere frem fordeler med å kjøpe filmer da det koster vesentlig mer enn å bruke tjenester som Netflix, Viaplay etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk ikke kjøpt en dvd/bluray på aldri så lenge. Har primært med at jeg ikke har noe sted å se de på lengre (hverken dvd- eller blurayspiller, bare pc), noe som gjør at jeg ikke ønsker i samme grad å kjøpe filmen (eller tv-serien) fysisk. Videre er det et økonomisk aspekt - det er jo meget dyrt å stadig kjøpe filmer.

Samme som med musikk. Frem til i fjor var jeg flittig på det å kjøpe cd-er. Nå etter at cd-spilleren min har tatt kvelden og at økonomien er stram, prioriteres digitale versjoner (enten kjøp eller stream).

Men jeg ønsker egentlig fysiske versjoner. Hvorfor? Det er håndfast. Du kan "stille det ut" (om det bare er for deg selv). Du kan bla i bookleten. Du føler deg sikrere ved oppbevaring. Sikkert ikke gode argumenter, menmen

Lenke til kommentar

Enkelte serier og filmer finnes ikke på strømmetjenestene, eller bare på noen få av dem. Jeg bruker for øyeblikket bare Netflix og hvis jeg bare vil se én film som finnes på Viaplay og ikke på Netflix, kjøper jeg den heller.

Fysiske filmer og covere har også en affeksjonsverdie siden de også er samleobjekter. Det føles bra å ha noen hundre filmer i hylla, selv om jeg sikkert kan kaste eller gi bort de fleste av dem, i og med at de også ligger på Netflix. Men de fleste av dem ble kjøpt før Netflix' tid. Det er også en trygghet i at jeg har noen filmer å velge i hvis PC-en streiker en dag, jeg ikke får brukt Mediahint eller liknende mer eller jeg av en eller annen grunn slutter helt å bruke Netflix. Det er også en helt annen følelse av nostalgi i forbindelse med å åpne et plastcover, ta ut en fysisk plate og legge i bd-spilleren, enn med å kople PC-en og TV-en sammen med en kabel og klikke på en link.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sant som dere sier, det er noe spesielt med å faktisk legge filmplaten i spilleren fremfor å åpne opp Netflix på et eller annet. Og følger man med på CDON for eksempel så er det veldig lett å finne noen gode kupp som gjør at det ikke trenger å bli så dyrt allikevel. Nei, jeg tror jeg fortsetter å kjøpe litt filmer selv om det kanskje ikke lønner seg sånn rent økonomisk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper filmer jeg er stor fan av. Jeg kjøpte Ringenes Herre-trilogien på BluRay etter å ha lastet de ned, også i BluRay, fordi det er kult å ha på hylle. Det samme gjelder Harry Potter, Gudfaren-trilogien, Pirates of the Caribbean osv. Kan også være enkelfilmer som Heat og Scarface.

Jeg kjøper ofte konsertfilmer på DVD. Har alle Kaizers Orchestra showene for eksempel, men det er mest fordi de ikke er lett å finne på nett.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper filmer jeg liker fordi når alt kommer til alt, liker jeg best å ha de fysisk. Da kan jeg se dem når jeg vil, og jeg kan ta dem med til andre som ikke nødvendigvis har en PC og TV-skjerm klar for film- og serietitting.

Og som andre har nevnt før meg, er det noe eget med det å ta plata ut av coveret og sette i DVD-spilleren / BluRay-spilleren.

Eller for den saks skyld, ta kassetten ut av coveret, sette den i VCR-en, spole tilbake og bare sette seg ned og nyte.

Jeg kjøper filmer jeg har lastet ned og sletter dem fra harddisken, for å få mer plass til andre ting.

Lenke til kommentar

Bruker som regel Netflix her for film titting, synes kvaliteten på filmene har blitt bedre samt støtte for Dolby Digital lyd som er et stort pluss. Mange av piratbukta sine filmer har blitt så nedskalert og kun Stereostøtte, så sjeldent jeg laster ned filmer nå. Er noen serier de ikke har på Netflix så da må jeg ty til piratbukta fordi jeg hverken har dvd eller blueray spiller, også er det så enkelt å bare slenge seriene på en ekstern HDD så jeg kan ligge i senga å se de på laptopen før jeg sovner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først og fremst fordi jeg liker å ha noe å samle på. Jeg har samla på filmer helt siden jeg begynte å kjøpe mine egene VHS filmer som liten og har alltid likt det. Det er noe med det å kunne sitte å se bort på veggen min fyllt med filmer og velge en jeg vil se for kvelden istedenfor å bla igjennom Netflix. Får meg nesten til å føle meg som om jeg er i min egen video utleie kiosk igjen. Savner de. Jeg syntes også at kvaliteten på både lyd og bilde er mye bedre på blu-ray enn på Netflix. Jeg har en Netflix profil, men bruker den mest til å se på serier. Det er noe jeg skjeldent handler. Er mest filmer det går i her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Netflix har for dårlig kvalitet, så enkelt er det faktisk.. Inntil disse griske filmselskapene og innholdsleverandørene klarer å tilpasse seg den digitale tidsalderen vi faktisk lever i og begynner å tilby en god og kosteffektiv måte hvor man kan få tilnærmet BluRay kvalitet og skikkelig Dolby TrueHD eller DTS: HD Master Audio lydspor og hvor tilgangen ikke er begrenset til tusen så skal jeg mer enn gledelig betale.

Nå kjøper jeg et fåtall av BluRay i året for å støtte oppunder de filmene jeg er størst tilhenger av, jeg ser nesten aldri på de da BluRay er såpass latterlig begrensende med tanke på hvor, når osv jeg kan se det men liker ikke å være kjeltring og endel skuespillere og regissører fortjener pengene for den fanatiske jobben de gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt så mange plater, men broren min har kjøpt en del. Jeg har tenkt å rippe inn det jeg får til og legge det inn på NAS-en for å superenkelt strømme over hjemmenettverket til f. eks. Chromecast med Plex. Det ligger litt arbeid i det å rippe inn, encode og tilpasse biblioteket, men jeg gjør det innimellom når jeg har tid.

Ellers bruker jeg Netflix mye. Det fysiske formatet bruker jeg derfor veldig lite etter at det har blitt "fulldigitalisert" på harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper stort sett fra CDON når dem kommer med tilbud jeg ikke kan si nei til.. feks. Harry Potter samlingen (alle 8 eller 9 filmene) kjøpte jeg engang i fjor til snaue 200kr.

Har enda ikke tatt av plasten derimot, men det er en annen sak.. :-)

Er greit å ha noe å falle tilbake på en mørk høstkveld når Canal Digital streiker eller noe slikt..

Streaming er en god ting, men det er ingen erstatning i mine øyene, kun et supplement.

Lenke til kommentar

Pleier å laste/streame det meste, med unntak av filmer som jeg liker såpass godt at jeg gir dem sitt årlige gjensyn, de synes jeg er greit å ha i hylla, og ikke være avhengig av Internett for å få sett dem. Ville vært ergelig om jeg f.eks. plutselig fikk lyst til å se Scarface akkurat en dag hvor det er vedlikehold på nettet, og jeg ikke hadde den i hyllen. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøper de filmene jeg syns det er verdt å ha på disk. Jeg har både en søster og en venn som syns det er teit når man "bare kan laste ned i stedet", men det får så være.

Jeg liker å ha gode filmer på disk så jeg kan se dem når jeg enn måtte ønske :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...