The Avatar Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Det sterkaste argumentet er sjølvsagt: § 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret Å stoppe bilen så nært at det er fare for kollisjon dersom kjøyretøyet som ligger foran skulle rulle litt bakover vil være eit brudd på § 3. På mange måter vil eg samanlikne dette med å bråbremse utan grunn slik at du blir påkjøyrt av bilen som ligger bak deg. Bilen bak skal holde tilstrekkelig avstand, men det gir ikkje den andre føraren rett til å framprovosere ei ulykke. Men om nokon stopper alt for nær deg i ein bakke så kan du parkere bilen og gjere deg klar til å rygge. For å kunne gjere det på ein trygg måte så må du gå ut for å "dirigere" deg sjølv og dermed be føraren av bilen bak om å rygge. § 11.Rygging og vending 1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. Så det som er mest korrekt dersom du blir pressa i ein slik situasjon er rett og slett å ikkje prøve å ta ein bakkestart. Så får køa som danner seg bak berre være. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Jeg bruker parkeringsvarsleren som indikator på hvor nære bilen foran det er greit å kjøre, i min bil er det 5 gule lamper som tennes, før det så blir to røde. Ved stans i kryss lar jeg som regel første gule lampe tennes, og mener at det er nære nok, fordi jeg er glad i bilen min. Når det er sagt er en halvmeter trilling bakover for mye til at det er ok ved bakkestart. PS: Det heter oppoverbakke når man må tenke på bakkestart, i nedoverbakker triller man bare i gang Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Jeg bruker parkeringsvarsleren som indikator på hvor nære bilen foran det er greit å kjøre, i min bil er det 5 gule lamper som tennes, før det så blir to røde. Ved stans i kryss lar jeg som regel første gule lampe tennes, og mener at det er nære nok, fordi jeg er glad i bilen min. Er det virkelig så vanskelig? Jeg klarer enkelt å vurdere dette uten tekniske hjelpemidler 3 Lenke til kommentar
piggtraad Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Ifølge forsikringselskap bli det ofte ord mot ord i slike saker, og ender ofte med at hver bileier må dekke sine egne skader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå