Gå til innhold

Trafikkregel - avstand til bil foran i påvente av vikeplikt

piggtraad

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som kan svare meg på dette: Hva er regelen for for avstand mellom biler som står i påvente av vikeplikt for å kjøre ut på annen veg?

Har en situasjon hvor bil venter på vikeplikt for å kjøre ut på veg. I mellomtiden kommer en bil bak denne bilen, og når første bil skal kjøre så klemmes clutchen inn - bilen ruller bittelitt bakover (svak nedoverbakke) før gassen trykkes og da kommer tilhengerfeste i kontakt med frontfanger på bilen bak. Bilen bak ligger tydeligvis helt opp i bakfanger på bilen foran. Ikke snakk om at den ruller flere meter bakover.

Kan da umulig være lovlig å parkere heeelt opp i bilen foran??

Kjører av fremste bil la ikke merke til bilen bak, fordi frontlys på denne bilen kom for nær så de havnet i blindsone i sladrespeil?

Noen som veit regelen her. Er inneforstått med at alle som rygger har vikeplikt, men ingen bil som rygget her.

Hva er regelen for avstand til bilen foran?
Takker for svar, da google ikke hjelper meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vist snakk om under 0,5m..

Du er jo passe uforsiktig når du parkerer så nærme bilen foran??

Hun kunne fint stått 3 meter bak

Og d er jo vanlig at bilen går litt bakover nå du går fra fri til første gir i svak nedoverbakke, alle vet jo dette. Og burde vel gi litt mer plass når det kun var disse to bilene som ventet på vikeplikt.

Så om jeg skulle hatt en ripe i frontfangern og vil utnytte dette (noe jeg ikke skal) så kan jeg kjøre heeelt oppi bilen foran og det er automatisk denne bilens skyld om det blir kontakt?

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at dette er regulert i regelverket, her gjelder det å bruke sunn fornuft. Er bakken bratt eller er det en kvinnelig sjåfør i bilen foran så bør man stoppe i god avstand.

Hva mener du med bittelitt bakover? 10 cm eller en halvmeter?

?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Tviler sterkt på at dette er regulert i regelverket, her gjelder det å bruke sunn fornuft. Er bakken bratt eller er det en kvinnelig sjåfør i bilen foran så bør man stoppe i god avstand.

?

Hva lurer du på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Så det er i praksis lov å stå 2cm bak, og bilen foran har alt ansvar?

Ja, det er jo personen foran sitt ansvar å ikke rulle bakover.

Lenke til kommentar

?

Hva lurer du på?

Det jeg har uthevet.

Lenke til kommentar

Du er jo passe uforsiktig når du parkerer så nærme bilen foran??

Kan da umulig være lovlig å parkere heeelt opp i bilen foran??

Det heter ikke parkering men stopp i den situasjonen der. (med mindre jeg har misforstått og den i bilen bak skrudde av motoren og kanskje forlot bilen)

Ellers så mener jeg begge parter må bruke sunn fornuft. Den bak bør ikke stoppe veldig nært og den foran bør både ha fått med seg at det kom en bil bak og brukt bakkestart når avstanden var liten.

I mangel av noen klare regler, ut over trafikklovens "kardemommelov" paragraf 3, så tipper jeg forsikringsselskapene ville gitt dere skylddeling.

Lenke til kommentar

Var en bekjent som var litt uheldig i helga, bilen bak var en splitter ny volvo. Så selv om skaden var minimal skjønner jeg godt vedkommende vil ha orden i sakene.

Regner selv med det er han som har skylda, men tenkte å sjekke om det var noen regler for dette. Finner absolutt ingenting på nett, så mulig det ikke er nevnt i lovverket i det hele tatt.

Skademelding er fyllt ut og sendt inn, men tenkte jeg skulle sjekke om ikke bilen bak også må vise litt aktsomhet i dette tilfelle, man får jo bot for å ligge for nærme biler i fart. Burde jo vært en viss avstandsgrense i dette tilfelle også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Går ut ifra at den nye volvo'en bak har bakkestartassistanse, de kan av og til være litt slemme med bilister som mangler slikt moderne utstyr :p

Lenke til kommentar

Var en bekjent som var litt uheldig i helga, bilen bak var en splitter ny volvo. Så selv om skaden var minimal skjønner jeg godt vedkommende vil ha orden i sakene.

Regner selv med det er han som har skylda, men tenkte å sjekke om det var noen regler for dette. Finner absolutt ingenting på nett, så mulig det ikke er nevnt i lovverket i det hele tatt.

Skademelding er fyllt ut og sendt inn, men tenkte jeg skulle sjekke om ikke bilen bak også må vise litt aktsomhet i dette tilfelle, man får jo bot for å ligge for nærme biler i fart. Burde jo vært en viss avstandsgrense i dette tilfelle også.

Tror ikke du kan sammenligne med avstandsgrense på biler i fart. Tenk deg heller en bil som parkerer for nærme deg på en parkeringsplass. Slenger du døra i siden på denne bilen får du all skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bil B er så nærme bilen foran at den ikke kan gi fri vei ved å svinge og kjøre fremover til siden for å slippe til et utrykking kjøretøy som kunne kommet bakfra. Da er den for nærme bil A.

Det var et godt argument, bil B kan i dette tilfelle kun rygge da bilen foran vil blokkere all ferdsel fremover

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvordan kjønnsorganet til personen som kjører skal ha stort å si?

Når det er sagt er det helt klart at man skal holde litt avstand. Noen få cm holder ikke og er bare teit. Forøvrig enig i det syar2003 sier. Avstanden bør være minst et par-tre meter spør du meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke naturlig å kline seg nærmere enn en ville gjort I en luke parkering . Alt har med plassering I vegbanen å gjøre og å ikke være til hinder eller skape situasjoner.

Da holder det ikke med slik som sagt tidligere med 5 cm osv.

0.5m til 1m ut fra erfaring er innenfor norm litt avhengig av stigning og om det er glatt eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...